گروه صنعت و معدن- تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی با صدور بیانیه‌ای خطاب به وزارت صنایع و معادن، خواستار اجرای تعهدات قبلی وزارت صنایع در قبال این اتحادیه شدند. به گزارش موج، در بیانیه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی و پوشاک آمده است: چندین واحد بزرگ صنعتی از جمله آرین جین (مدرن‏ترین تولیدکننده پوشاک در ایران)، سیلون (صادرکننده نمونه سال ۷۹)، جوراب بالمانه (از بزرگترین واحدهای تولید جوراب در کشور) و بافران (با بیش از ۵۰ سال سابقه تولید) که به‌رغم وجود مشکلاتی همچون افزایش هزینه‏های تولید و واردات بی‏رویه همچنان سرپا ایستاده بودند، دیگر توان ادامه کار با وضع موجود را نداشته و همگی اعلام توقف فعالیت کرده‏اند. واحدهای باسابقه دیگری مانند شیراز پوپلین (صادرکننده نمونه سال ۸۷)، فرش مشهد (صادرکننده نمونه و واحد صنعتی نمونه) اعلام کرده‏اند که با نصف ظرفیت در حال کار هستند و در صورت ادامه این روند، کاهش نیرو خواهند داشت.

متاسفانه شرایطی که همواره به این صنعت تحمیل شده است، به گونه‏ای بوده که نه تنها امکان رشد و توسعه را سلب کرده، بلکه با دامن زدن به بحران‏های اقتصادی منجر به تعطیلی کارخانجات شده است. کمبود نقدینگی، مهم‌ترین مشکل صنعتگران این بخش است. اکنون مدت‏ها است به دلیل نبود منابع بانکی، ارائه تسهیلات مناسب به بخش صنعت منتفی شده و آثار این تصمیم زیان‌بار به تدریج در حال نمایان شدن است.

سیاست‏های پولی و ارزی بانک مرکزی و عدم پرداخت به موقع عدم‏النفع صادراتی، دو عامل بسیار مهم کاهش صادرات نساجی و پوشاک در سال‏های اخیر هستند و موجب به وجود آمدن شرایط کاملا نابرابر رقابتی بوده‏اند. تغییرات نرخ ارز در سال‏های گذشته، همواره در خدمت واردات بوده و عدم توازن بین تورم داخلی و نرخ ارز، کمر صادرات را خم کرده است.

به همین منظور این اتحادیه، وظیفه خود می‏داند راه حل‏های برون رفت از این بحران‏ها را که با نظر کارشناسان مجرب و تولیدکنندگان باسابقه کشور تهیه شده است، اعلام کند:

- تامین منابع مالی و ارائه تسهیلات برای تشویق به تولید و صادرات.

- استمهال بدهی‏های معوقه واحدهای تولیدی و صادراتی.

-پرداخت سریع مطالبات صادرکنندگان بابت ۵۰درصد ارزهای استفاده نشده سال ۷۶ و نیز عدم‏النفع صادراتی نیمه اول سال ۱۳۸۰.

- پرداخت به موقع مشوق‏های صادراتی بر مبنای تورم داخلی.

- کاهش نرخ بهره بانکی برای بخش صنعت.

- الزام واردات پوشاک فقط از طریق نمایندگی‏های معتبر داخل کشور.