واکنش تولیدکنندگان شیر به اصلاح قیمت‌ها

آزادسازی قیمت شیر و لبنیات با نظارت دولت راهکار حل مشکلات فعلی این صنعت است.

محمد شبنم ، دبیر انجمن صنایع لبنی ایران دیروز با بیان این مطلب افزود: در کشوری به وسعت ایران قیمت واحد روی شیر نمی‌توان گذاشت، زیرا شیر خامی که در آذربایجان جمع‌آوری می‌شود، قیمتش با شیر خام جمع‌آوری شده در تهران متفاوت است. وی با بیان اینکه به جای قیمت‌گذاری دولتی باید بازار رقابتی ایجاد و قانون عرضه و تقاضا بر بازار حاکم شود، گفت: در واقع دخالت در قیمت‌گذاری درست نبوده و به جای آن باید نظارت شود.

او درباره سخنانی مبنی بر عدم خرید شیر خام دامداران از سوی صنایع لبنی گفت: واحدهای فرآوری شیر با دامداران قرارداد خرید شیر خام دارند که طبق این قراردادها حتی یک کیلو از شیر دامداران نیز برگشت نشده است.

وی از خشکسالی، بحران اقتصاد جهانی، به هم ریختگی قیمت‌ها و برخی سیاست‌های قابل نقد در تولید شیر خام به عنوان عوامل تغییر در قیمت شیر یاد کرد و گفت: اما در این زمینه توپ را به زمین کارخانه‌های لبنی انداختن کم لطفی است.

به گفته او کارخانه‌های لبنی طبق قراردادهای خود با دامداران تمام شیر خام توافق شده را خریداری می‌کنند و تنها در زمینه تولید شیر خشک، برخی کارخانه‌ها که شیر مازاد برخی دامداران را برای تهیه شیر خشک خریداری می‌کردند، به دلیل نصف شدن قیمت‌های جهانی، دیگر امکانی برای انجام این کار ندارند. شبنم با بیان اینکه طبق نظر وزارت بهداشت تاکنون حتی یک کیلو شیر خشک نیز وارد کشور نشده است، افزود: در سال گذشته حدود ۴۵۰۰ تن شیر خشک وارد شد که کمترین شیر خشکی است که طبق اسناد گمرک وارد کشور شده و عمده مصرف آن نیز در صنایع شیرینی و شکلات است. وی خاطرنشان کرد: بنابراین ورود بی‌حساب شیر خشک به کشور برای مصارف لبنی کذب بوده و عنوان کردن چنین مسائلی فقط موجب بروز ذهنیت منفی در مردم و تشویش اذهان آنها خواهد شد.علی احسان ظفری ، مدیرعامل اتحادیه‌های لبنی نیز در این نشست گفت: وزارت بهداشت بار میکروبی شیرها را رده‌بندی کرده که آخرین رده مورد قبول، بار میکروبی ۱۰میلیون است، اما متاسفانه امروزه بخشی از شیر تولیدی تا مرز ۳۰ و۴۰میلیون نیز بار میکروبی دارد.وی ادامه داد: دامداران می‌خواهند این شیر را تحویل صنعت دهند، در حالی که صنعت توان فرآوری شیر با این حد از بار میکروبی را ندارد، مگر آن‌که این شیر را دریافت و مستقیما وارد فاضلاب کنند، وگرنه امکان معجزه در خصوص این شیرها وجود ندارد. او تصریح کرد: بنابراین طبق رده‌بندی وزارت بهداشت، صنایع لبنی باید دومیلیون تن از شیر خام تولیدی کشور را جذب کنند و بار میکروبی حدود دو میلیون تن دیگر شیر خام تولیدی بالاتر از ۱۰میلیون استاندارد است.

وی درباره شیر یارانه‌ای، خاطرنشان کرد: سالانه حدود یک میلیون و ۶۰۰هزار تن شیر یارانه‌ای تولید و توزیع می‌شود که متاسفانه ۲۸ اسفند سال گذشته ستاد بسیج اقتصادی به‌طور شفاهی اعلام کرد که تولید شیر یارانه‌ای از ابتدای سال ۱۳۸۸ حذف می‌شود.