صادرات دریایی سیمان به آفریقا

ایسنا- سال گذشته حدود ۱۷۵‌هزار تن سیمان و ۲۱‌هزار تن کلینکر از ایران صادر شد. محمدحسن پورخلیل، دبیر انجمن صنفى کارفرمایان صنعت سیمان، گفت: اغلب صادرات سیمان و کلینکر ایران در سال ۱۳۸۷ به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان انجام شد.

وی افزود: کل صادرات سیمان و کلینکر ایران در سال گذشته از طریق زمین انجام شد، اما در سال جاری قصد داریم که سیمان را از طریق دریا نیز به آفریقا و کشورهای دیگر صادر کنیم.

او با اشاره به این‌که بازار سیمان در کشورهای حوزه خلیج فارس دچار رکود شده است، نه اشباع توضیح داد: در گذشته کشور امارات متحده عربی یکی از مصرف‌کنندگان کلینکر تولیدی ایران بود، اما در حال حاضر ساخت‌وساز در این کشور دچار رکود شده و به همین دلیل روند کلینکرهای ایران توسط این کشور عربی نیز کند شده است.

او همچنین با اشاره به این‌که تولید داخلی سیمان در سال گذشته با حدود ۱۰ درصد افزایش به ۴۴‌میلیون و ۴۰۸‌هزار تن رسید، گفت: تولید سیمان ایران در سال ۱۳۸۶ به حدود ۴۰‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تن رسیده بود. همچنین ظرفیت تولید سیمان ایران تا پایان سال گذشته به ۶۴‌میلیون تن رسید؛ ضمن این‌که پیش‌بینی شده است در سال جاری تولید سیمان در ایران به ۵۰‌میلیون تن و صادرات به حدود ۵‌میلیون تن برسد.

پورخلیل افزود: تا پایان امسال همچنین قرار است ظرفیت تولید سیمان در کشور به ۷۲‌میلیون تن برسد. دبیر انجمن صنفى کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه درباره کارخانه‌هایی که قرار است در سال جاری راه‌اندازی شوند، توضیح داد: امسال طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است که کارخانه‌های سیمان نایین، جوین، افزایش ظرفیت خط یک آبیک، خوی، افزایش ظرفیت خوزستان، توسعه شرق، توسعه ایلام، بوشهر، زرین رفسنجان و زابل افتتاح شوند.

وی یادآور شد: سرانه مصرف سیمان در کشور در سال گذشته با احتساب تولید ۴۴‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تن و جمعیت ۷۲‌میلیون نفر، ۶۱۶ کیلوگرم بوده است، این در حالی است که سرانه مصرف سیمان کشور در سال ۱۳۸۶ معادل ۵۶۰ کیلوگرم بوده است.

دبیر انجمن صنفى کارفرمایان صنعت سیمان افزود: با این میزان تولید در سال گذشته، در حال حاضر ایران در زمینه تولید سیمان در منطقه خاورمیانه رتبه اول و در دنیا رتبه ۹ را در اختیار دارد. وی همچنین اظهار داشت: هم‌اکنون ۲۵درصد از کل ظرفیت تولید سیمان در کشور متعلق به بخش خصوصی بوده و طی ۱.۵ سال آینده با راه‌اندازی بقیه طرح‌های در دست اجرا، این سهم به ۴۰‌درصد خواهد رسید.

پورخلیل همچنین با بیان این‌که قرار است جشن خودکفایی سیمان در ۲۴ فروردین امسال برگزار شود، گفت: این جشن قرار است در زمان بهره‌برداری از طرح سیمان ساروج در استان بوشهر برگزار شود و با راه‌اندازی این طرح، ظرفیت تولید سیمان کشور از مرز ۶۴‌میلیون تن فراتر می‌رود.