300رشته صنعتی متاثر از بحران غرب

عکس: فارس

گروه صنعت و معدن- انتظار طبیعی رسانه‌ها این بود که وزیر صنایع و معادن در یکی از روزهای دهه فجر رودرروی خبرنگاران قرار گیرد و به پرسش‌های بی‌شماری که یکی پس از دیگری در میان تسلسل رویدادها پدید می‌آید، اما در فضای کم خبری فراموش می‌شود، پاسخ دهد، اما علی‌اکبر محرابیان ترجیح داد که در حاشیه یک سفر هوایی با خبرگزاری فارس به گفت‌وگو بنشیند و به پرسش‌های این خبرگزاری پاسخ دهد. محرابیان در پاسخ به این پرسش که اختصاص ۱۵درصد از یارانه انرژی کشور به بخش صنعت کافی است گفت: در حال حاضر کل یارانه‌ مصرف انرژی در بخش صنعت ۱۶‌درصد است‌، لذا رقم ۱۵‌درصد عدد مناسبی است، هر چند بخش کشاورزی نیز سهم اندکی از این ۱۵‌درصد را داراست. در صورتی‌که مقدار کمی افزایش قیمت انرژی را در بخش صنعت داشته باشیم، می‌توانیم آن‌را روی قیمت‌ها محاسبه کنیم، زیرا از محل بازپرداخت نقدی یارانه انرژی به خانوار، این افزایش قیمت‌ها جبران خواهد شد.

انرژی ارزان و خلاقیت‌زدایی

خبرنگار از وزیر صنایع پرسید: اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها چگونه باعث افزایش بهره‌وری بخش صنعت خواهد شد؟ محرابیان پاسخ داد: وقتی انرژی با قیمت بسیار پایین به بخش صنعت داده ‌شود، باعث کاهش خلاقیت و بهره‌وری در بخش‌های تولید می‌شود، هر چند هم‌اکنون برخی از صنایع کشور از بهره‌وری و قابلیت رقابت مناسبی برخوردار هستند.

کسب سود از محل بهره‌وری

وزیر صنایع و معادن ادامه داد: مصرف انرژی در بخش صنعت به چهار دسته تقسیم‌بندی می‌شود. یکی صنایعی که انرژی یا گاز طبیعی به عنوان خوراک آنها محسوب می‌شود، مانند تولید فولاد و شیشه. بخش دوم صنایع با مصرف انرژی بالا یا همان صنایع انرژی بر است، دسته سوم صنایع با میزان مصرف انرژی معمولی و دسته چهارم صنایعی که میزان مصرف انرژی کمی را دارند.

بیشتر صنایع از نظر تعداد و گستردگی در دسته چهارم قرار می‌گیرند. قیمت‌های ویژه انرژی برای گروه‌های اول و دوم اعمال می‌شود که مصرف انرژی بالایی را دارند و با این روش از افزایش قیمت انرژی به صورت ناگهانی و از دست دادن شرایط رقابتی جلوگیری می‌شود. در واقع انرژی طوری قیمت‌گذاری خواهد شد که آسیبی به بخش صنعت وارد نشود و از این طریق سودی که صنعت از محل قیمت پایین انرژی کسب می‌کرده، از محل افزایش بهره‌وری تامین خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که از نظر شما رشد بخش صنعت و معدن در سال ۸۶ چه رقمی است؟ گفت: در زمینه معدن برخی از بخش‌ها در تعیین نرخ رشد توسط بانک مرکزی منظور نشده ولی تاثیر زیادی ندارد. به عنوان مثال معادن شن و ماسه یا کارخانه‌های آجرسازی ممکن است محاسبه نشده باشد ولی اختلاف قابل‌توجهی را ایجاد نمی‌کند.

در بخش صنعت نیز ممکن است در آمار تولید برخی واحدها یا ضریب اهمیت برخی صنایع اختلافاتی بین بانک مرکزی و وزارت صنایع وجود داشته باشد، ولی در مجموع، ارقام درستی اعلام شده است.

تعرفه برای تولید یا بازار؟

وزیر صنایع و معادن درباره تعیین تعرفه واردات محصولات صنعتی با نگاه به بحران جهانی گفت: تعرفه ابزاری برای کنترل تولید و بازار است و موقعی از این ابزار استفاده مناسب خواهد شد که تصمیم خوبی در مورد آن اتخاذ شود. تعرفه را به هر نحو بخواهیم تنظیم کنیم،از یک بالادست و یک پایین دست برخوردار است و در این زمینه باید نقطه اپتیمم تعرفه تعیین شود، یعنی نقطه‌ای که تولید به خوبی صورت گیرد و بازار نیز کنترل شود. برای بخش تولید تنظیم بازار از همه چیز مهمتر است تا شرایط برای خرید بیشتر مردم فراهم باشد و این مساله به نفع تولید است، زمانی می‌توان استفاده خوبی از تعرفه کرد که وضعیت واردات، صادرات و بازار جهانی را به خوبی کنترل کنیم.

واردات فولاد تحت کنترل

وی ادامه داد: اینکه بگویم افزایش یا کاهش یک تعرفه به نفع صنعت است، درست نیست و باید تمام عوامل را در نظر داشت. در بخش صنعت نیز برای تغییر یک تعرفه موافقت‌ها و مخالفت‌هایی صورت می‌گیرد که باید به طور علمی محاسبه شود. مثلا در فولاد خام افزایش تعرفه، مورد استقبال تولیدکنندگان فولاد خام خواهد بود ولی نوردی‌ها که باید به واردات فولاد اقدام کنند با رشد قیمت تمام شده تولیداتشان روبه‌رو می‌‌شوند.

لذا این تعیین تعرفه باید با کارشناسی لازم صورت گیرد که در مورد تعرفه واردات فولاد نیز این کار در حال انجام است. هرگاه احساس کنیم جهشی غیرطبیعی در واردات فولاد در حال اتفاق است، از طریق تعرفه این موضوع را کنترل خواهیم کرد. واردات فولاد هر روز در حال بررسی است و اگر نیاز باشد، تعرفه واردات این محصول تغییر خواهد کرد.

۳۰۰رشته متاثر

نظر محرابیان در مورد رقم تعرفه واردات فولاد نیز سوال دیگر خبرگزاری فارس بود که وزیر صنایع گفت: در حال حاضر کمیته‌ای در وزارت صنایع برای تعیین تعرفه واردات کالاهای صنعتی در سال آینده فعال است و تقریبا ۳۰۰ رشته صنعتی که از بحران اقتصادی غرب تاثیرپذیرند، به طور دقیق در حال بررسی هستند. تعیین تعرفه‌ها به طوری صورت خواهد گرفت که شرایط بحران اقتصادی جهان در نظر گرفته شده باشد و آسیب وارداتی به صنایع داخل در حداقل میزان ممکن باشد. بررسی وزارت صنایع در مورد تعرفه واردات فولاد هنوز نهایی نشده است. وزیر صنایع همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات پنج‌میلیارد دلاری به صنایع در سال جاری گفت: تاکنون بیش از دو‌میلیارد و ۸۵۰‌میلیون دلار تسهیلات برای پرداخت به بخش صنعت به بانک مرکزی معرفی شده و برای پرداخت ۳‌میلیارد دلار تسهیلات به صنعتگران نیز تصمیم‌گیری شده که نشان دهنده استقبال مناسب تولیدکنندگان است. محرابیان ادامه داد: پرداخت اعتبار به صنعت‌گرانی که با انضباط از این تسهیلات استفاده کنند هم تمدید و هم تقویت می‌شود. عملکرد تولیدکنندگان در دریافت این اعتبار و چگونگی و مدت زمان خرید مواد اولیه، تبدیل آن به محصول و همچنین بازپرداخت این تسهیلات توسط وزارت صنایع پایش می‌شود و در یک بانک اطلاعاتی ثبت می‌شود. در صورتی‌که واحدی در دریافت و بازپرداخت تسهیلات ارزی عملکرد نادرستی داشته باشد، وارد لیست سیاه خواهد شد.