گروه انرژی- مسوولان وزارت نیرو در حالی وعده بهره‌برداری از سد ماملو را در سال آتی می‌دهند که شواهد و مدارک موجود حکایت از نیاز ۷ ساله برای اتمام این پروژه ۱۱ ساله دارند.

محمدرضا عطارزاده معاون وزیر نیرو در خصوص افتتاح سد ماملو گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این طرح، در سال آینده به صورت کامل به بهره‌برداری می‌رسد. وی تصریح کرد: این سد علاوه بر تامین بخشی از آب شرب مردم تهران در مناطق پایین دست، یعنی مناطق پاکدشت و دشت‌های ورامین، مورد استفاده مناطق زراعی این بخش‌ها نیز قرار می‌گیرد. به گزارش موج، وی در خصوص اعتباری که تاکنون برای احداث این سد هزینه شده است، بیان کرد: تاکنون نزدیک به ۶۰ تا۷۰میلیارد تومان برای احداث این سد هزینه شده است که امیدواریم اعتبار باقیمانده را نیز تا سال آینده تامین کنیم.

از سوی دیگر ستار محمودی، مدیرعامل آب مدیریت منابع آب در خصوص اعتبار مورد نیاز برای اتمام ساخت سد ماملو گفت: اعتبار مورد نیاز این سد پیش‌بینی شده است و اکنون در مرحله گردش کار است، اما اعتباری که برای اتمام آن مورد نیاز است، مبلغی معادل ۴۵میلیارد تومان است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، طولانی شدن زمان احداث سدها، اتمام پروژه‌ها و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام موجود در وزارت نیرو هزینه‌های اجرایی کار را برای این وزارتخانه به شدت افزایش داده است، به‌گونه‌ای که طبق اظهارات مقامات همین وزارتخانه، برای پیشرفت ۸۵درصدی سد ماملو که امروز شاهد آن هستیم تا به حال نزدیک به ۷۰میلیارد تومان هزینه شده است، اما برای اتمام این پروژه که تنها ۱۵درصد از آن باقی است، بودجه‌ای معادل ۴۵میلیارد تومان دیگر نیاز است.

مسوولان وزارت نیرو در حالی وعده اتمام این پروژه را با صرف هزینه‌ای معادل ۴۵میلیارد تومان داده‌اند که بنابر آمار رسمی موجود طی ۱۱ سال گذشته به طور میانگین سالانه حدود ۶میلیارد تومان هزینه صرف احداث سد ماملو شده است. بنابراین اگر قرار باشد پیشرفت سد ماملو همانند سال‌های گذشته باشد، بیش از ۷ سال دیگر زمان برای احداث سد نیاز است.