گروه صنعت و معدن- با وجود کارشناسی بودن فروش نقدی زمین در شهرک‌های صنعتی، اما این مصوبه به دلیل نبود شرایط لازم لغو شد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با اشاره به لغو مصوبه مربوط به فروش نقدی زمین در شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: این مصوبه براساس کار کارشناسی تنظیم شده بود، ولی به دلیل فراهم نبودن شرایط لازم لغو شد، گرچه هنوز هم فروش نقدی زمین از نظر ما امری کارشناسی است.

مصطفی صادقی در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: در یک مقطع زمانی هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی تهران به این نتیجه رسید که زمین در ۴ شهرک چرم شهر، سالاریه، پیشوا و خوارزمی باید به صورت نقدی عرضه شود و در این زمینه کار کارشناسی انجام شد. وی ادامه داد: پس از دو ماه احساس کردیم ظرفیت پذیرش این قضیه وجود ندارد و به همین دلیل مصوبه مربوطه لغو شد. صادق در پاسخ به این سوال که اگر برای نقدی شدن قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی کار کارشناسی انجام شده، پس چرا این مصوبه لغو شد؟ گفت: کارشناسی انجام شده، دقیق بود، ولی ظرفیت پذیرش آن باتوجه به نبود نقدینگی و تسهیلات مالی وجود ندارد.

پایان تفکر دکان‌داری

وی افزود: تفکری که پیش از این در شرکت شهرک‌های صنعتی حاکم بود، تفکر دکان‌داری بود که هرچه زمین بیشتری بفروشیم، رونق اقتصادی بیشتری خواهیم داشت و در این راستا سازمانها و دستگاه‌های دیگری نیز وجود داشتند که در ارائه خدمات از ما جلوتر یا عقب تر بودند، این مساله باعث می‌شود نتوانیم به موقع خواسته متقاضیان را تامین کنیم.

وی افزود: اینکه زمین را با یک برگه به متقاضی تحویل دهیم، حجم مطالبات غیرقانونی از شرکت شهرک‌ها را به طور تصاعدی افزایش داده بود که در این راستا کارشناسی‌های انجام شده اثبات کرد شرایط واگذاری زمین باید تغییر کند.

تنها ۴۰درصد فعال هستند

صادقی در ادامه با تشریح عملکرد شرکت شهرک‌های صنعتی تهران گفت: تاکنون نزدیک به ۸ هزار واحد صنعتی در بیش از ۲۰ شهرک استان تهران متمرکز شده‌اند که حدود ۴۰‌درصد این واحد‌ها یعنی ۳ هزار و ۶۲ واحد فعال هستند. وی با اشاره به اختصاص دو هزار متر مکعب زمین رایگان در شهرک‌های صنعتی به واحد‌های خصوصی تامین کننده برق گفت: به جز شهرک‌های چرم شهر و سالاریه، در تمام شهرک‌ها با مشکل جدی تامین آب رو به رو هستیم که به منظور حل آن با وزارت نیرو مذاکراتی را داشته‌ایم. صادقی با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان صنایع تهران، باید ۱۸ هزار واحد صنعتی دارای مجوز بهره‌برداری در شهرک‌های صنعتی استان تهران پذیرش شوند، افزود: تاکنون قرارداد مربوط به انتقال ۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی منعقد شده که ۳ هزار و ۶۲ واحد آنها به شهرک‌ها منتقل شده‌اند و بقیه نیز در مراحل انتقال یا اجرای طرح هستند.

شهرک چاپ در انتظار اعتبار

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای ایجاد شهرک چاپ در استان تهران گفت: مقرر شده بود این شهرک مقابل فرودگاه امام خمینی و کنار شهرک صنعتی شمس‌آباد استقرار یابد که زمین لازم برای این کار تملک و خریداری شد. وی افزود: قرار بود ۱۰ میلیارد تومان برای احداث شهرک چاپ از سوی وزارت ارشاد تخصیص داده شود، ولی به ‌رغم مکاتبات متعدد انجام شده، این طرح تاکنون عملی نشده است.

صادقی ادامه داد: در جلسه‌ای که اخیرا در وزارت صنایع برگزار شد، عنوان شد که قرار است ۶ میلیارد تومان از هزینه لازم برای احداث شهرک چاپ توسط وزارت ارشاد تامین شود و سازمان شهرک‌ها و ریاست‌جمهوری نیز هر کدام ۲ میلیارد تومان از این هزینه

را متقبل شوند.

رشوه‌‌ها برملا می‌شوند

صادقی در پایان با بیان اینکه در گذشته مناقصات مربوط به شهرک‌های صنعتی به طور جدی برگزار نمی‌شد، افزود: در آن زمان کیفیت اجرای پروژه‌ها پایین بود، در حالی که هم اکنون نمی‌توان کسی را پیدا کرد که در شرکت شهرک‌های صنعتی حرفی از رشوه بزند و اگر کسی یک مورد رشوه را برملا کند، جایزه خواهد گرفت.