از متمم بنزین تا جابه‌جایی فازهای پارس جنوبی

عکس: شانا

گروه انرژی- مقامات وزارت نفت در حاشیه مراسم افزایش تولید روزانه ۲۰میلیون مترمکعب گاز طبیعی از ۱۷ حلقه گازی به سوالات مختلفی از جمله لایحه تامین کسری واردات بنزین، تغییر موقعیت جغرافیایی فازهای پارس جنوبی، با هدف استفاده سریع از فازهای مرزی، وضعیت فازهای ۶ تا ۸، ۹ و ۱۰ پارس جنوبی، تاخیر در تولید زودهنگام از آزادگان، آغاز حفاری در خزر تا پایان اسفند، وضعیت خط لوله صلح و نابوکو و ... پاسخ گفتند.

متمم بودجه واردات بنزین

به گزارش خبرنگار ما، غلامحسین نوذری، وزیر نفت در جمع خبرنگاران از ارائه لایحه تامین کسری واردات بنزین به دولت برای دو ماه پایانی سال خبر داد و گفت: رقم در نظر گرفته شده با احتساب به نیاز واردات در دو ماه آخر سال محاسبه شده است. در هر صورت تامین بنزین مردم و گازوئیل نیروگاه‌ها یک امر اجتناب‌ناپذیر است و بر اساس ضرورت واردات انجام می‌شود.

جابه‌جایی فازهای پارس جنوبی

نوذری در مورد تغییر موقعیت جغرافیایی فازهای پارس جنوبی اظهار داشت: تلاش ما تولید گاز از مناطق مرزی این میدان است و به همین خاطر تولید گاز را به سمت مرز مشترک خواهیم برد.

راه‌اندازی سه طرح تا پایان سال

وزیر نفت در مورد وضعیت فازهای ۹ و ۱۰ توضیح داد: طی یک سال گذشته عملیات ساخت فازهای ۹ و ۱۰ حدود ۲۸درصد پیشرفت فیزیکی داشته که پالایشگاه‌های این دو فاز در اسفند ماه به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

وی افزود: برآوردهای ما نشان می‌دهد فازهای بعدی که قرار است وارد مدار شوند فازهای ۱۵ و ۱۶ خواهد بود.

چاهی اشتباه حفر نشد

نوذری در مورد تاخیرهای ایجاد شده در شروع تولید زودهنگام نفت از میدان آزادگان گفت: تلاش ما این است که تا پایان سال تولید زودهنگام ۵۰هزار بشکه‌ای از این میدان محقق شود. در ضمن با توجه به بزرگی میدان (ذخیره ۴۰میلیارد مترمکعب گاز) امکان حفر چاه در محل اشتباه وجود ندارد.

بهره‌برداری از خزر

راه‌اندازی سکوی نیمه شناور ایران- البرز نیز از دیگر طرح‌هایی است که وزیر نفت از راه‌اندازی آن تا پایان سال و بهره‌برداری از منابع نفتی ایران در خزر خبر داد.

صادرات به همراه پاسخ به نیازهای داخلی

وزیر نفت همچنین در مورد طرح تولید روزانه ۲۰میلیون مترمکعب گاز از میدان‌های مناطق مرکزی اظهار داشت: با این افزایش تولید، امروز این اطمینان وجود دارد که می‌توانیم گاز مورد نیاز بخش‌های خانگی، تجاری، نیروگاه‌ها و صنایع را به همراه صادرات بدون محدودیت تامین کنیم.

خط لوله صلح بدون هند

همچنین در حاشیه این مراسم سیف‌ا... جشن‌ساز، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز از نهایی شدن قرارداد فروش گاز طبیعی به پاکستان بدون هند خبر داد و گفت: علاوه بر پاکستان مذاکرات دیگری را نیز با سایر کشورها برای صادرات گاز در برنامه داریم.

نابوکوی سیاسی

جشن ساز در مورد خط لوله نابوکو و عدم حضور ایران در مذاکرات مربوط به آن گفت: این طرح بیشتر از اینکه عملیاتی و اجرایی باشد از دید ما یک طرح سیاسی است. این طرح در جهت انجام بحث‌های تحریم فعال است و هدف آنها این است که برنامه‌های توسعه‌ای نفت و گاز ما را دچار اختلال کنند، اما طرح‌های توسعه‌ای ما متوقف نخواهند شد.

اگر دعوت شود، هستیم

وی در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه از نظر شما این طرح سیاسی است اگر از ایران دعوت کنند در آن شرکت می‌کنید، اظهار داشت: اگر از ایران برای شرکت در طرح خط لوله نابوکو دعوت شود، حتما در آن شرکت می‌کنیم.

زمستان بهاری

جشن‌ساز در پاسخ به برخی اظهارنظرها درباره دلیل قطع نشدن گاز مصرفی امسال که یک دلیل اصلی آن کاهش نیافتن چشمگیر دمای هوا بوده است، گفت: آمارهای ما حاکی از آن است که میانگین درجه هوای زمستان امسال نسبت به سال گذشته تنها دو درجه گرم‌تر بوده است.

تزریق گاز متوقف نشده

وی با بیان این‌که با اجرای طرح افزایش ظرفیت گاز در شرکت نفت مناطق مرکزی، در زمستان از گاز تزریقی به میدان های نفتی به جز در موارد کوتاهی، استفاده نکردیم، تبیین کرد: تقریبا هر سال در اواسط اسفند ماه تزریق گاز به میدان‌های نفتی مجددا شروع می‌شد که امسال برای اولین بار گاز تزریقی به مخازن نفتی متوقف نشده است.

جشن‌ساز در پایان، گفت: تولید گاز در سال ۱۳۵۶ بیش از ۱۱۰میلیون متر مکعب در روز بوده که بخشی از آن پس از تصفیه در پالایشگاه بیدبلند با دو خط لوله به شمال کشور منتقل و به شوروی سابق صادر و بخش دیگر هم سوزانده می‌شد.

ایجاد کانال تلویزیونی

نوذری در پایان با اشاره به وسعت برنامه‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در ایران خواستار ایجاد یک کانال تلویزیونی برای پوشش دستاوردها و مباحث مربوط به انرژی در کشور شد و خاطرنشان کرد: تشکیل این کانال تلویزیونی به توسعه صنایع انرژی در ایران کمک خواهد کرد.