گروه صنعت و معدن - به ظاهر بخش خصوصی می‌‌خواهد اقدام به واردات سیگار «مارلبورو» کند، اما از این بابت مطمئنیم کسانی که می‌خواهند این سیگار را وارد کنند پیوند مستقیم و عمیقی با شرکت «فیلیپ موریس» آمریکایی دارند وگرنه این شرکت اجازه واردات به آنها را نمی‌داد. محمود ابطحی، مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» طی یک کنفرانس خبری افزود: شرکت «فیلیپ موریس» آمریکایی است، اما هسته مرکزی این شرکت را سرمایه‌گذاران صهیونیستی اداره می‌کنند؛ بنابراین این سیگار از طرف ما پذیرفتنی نیست.

اول اسلحه، دوم مواد و سوم سیگار

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶/۳درصد مصرف داخلی ما را سیگار «مارلبورو» تشکیل می‌دهد که باید جلوی مصرف آن را بگیریم. ما حتی جایزه هم برای کسانی که قاچاق این سیگار را کشف می‌کنند، تعیین کرده‌ایم.ابطحی در پاسخ به این سوال که گردش مالی سیگار در ایران چقدر است، گفت: عدد دقیق آن را نمی‌دانم؛ اما حاشیه سود قاچاق سیگار حدود ۶۷درصد است.

وی افزود: در دنیا تجارت اسلحه، مواد مخدر و سیگار بالاترین سود اقتصادی را دارند که هر سه آنها فساد به بار می‌آورند.

وقتی قانون نیست

وی سپس به خبرنگاران گفت: وقتی که زمینه مصرف وجود دارد و قانونی برای تولید نیست، زمینه قاچاق فراهم می‌‏شود. در ابتدای دولت نهم ۳۷‌درصد از تولید داخل از طریق قاچاق تامین می‌‏شد که طی ده ماه گذشته با افزایش ۴۱‌درصدی تولید، توانسته‌‏ایم جای واردات را با تولید داخل بگیریم.

وی افزود: اما چون بازار سیگار، بازار عظیم و ارزخیزی است، با ایجاد حاشیه سود بالا برای صادرات، تمایل به افزایش تولید و افزایش صادرات را فراهم می‌‏کنیم.

دلم می‌خواست، اما محمود ابطحی افزود: دلم می‌‏خواست کاری به غیر از دخانیات داشته باشم، اما چون متولی این امر هستم، باید از رشد ۴۱‌درصدی تولید صحبت کنم در حالی که سرمایه‌‏گذاری ما نسبت به سایر صنایع بسیار کم است.مدیرعامل شرکت دخانیات تصریح کرد:‌ ما می‌‏توانیم در بازارهای جانبی دخانیات نیز نقش داشته باشیم و طبق برنامه مجلس، تا پایان سال آینده باید ۵۴‌درصد از سهم بازار را از آن خود کنیم.

سیگار‌های آلوده از شرق می‌آید

وی با بیان اینکه پیش از این منابع عظیمی از استان‌‏های شرقی از کشور بیرون می‌‏‌‏رفت، در حالی که حتی یک دلار از آن وارد خزانه نمی‌‏شد، گفت: بنابراین در این استان‌‏ها سعی کردیم سیگارهای آلوده را شناسایی و جلوی واردات آنها را با استفاده از مشارکت در تولید با شرکت‌‏های خارجی بگیریم.وی افزود:‌ با توجه به اینکه در اوایل انقلاب مجری انسداد مرزها بودم،‌‏ اعتقاد دارم با مقوله قاچاق تنها به صورت سخت‌‏افزاری نمی‌‏توان کار کرد. وقتی که ۳۶‌درصد سهم سیگار قاچاق را در بازار داخلی از سال ۸۶ به هشت و نیم‌درصد تبدیل کردیم، ‌‏نشان دادیم که عزم ما به کاهش قاچاق سیگارهای خارجی است.

افزایش تولید سیگار

به گفته وی، میانگین مصرف سیگار در دنیا برای هر فرد هشت نخ است این در حالی است که در ایران با جمعیتی حدود ۶۸ تا ۷۰‌میلیون نفر، ۵۹‌میلیارد نخ سیگار مصرف می‌‏شود.

مدیرعامل شرکت دخانیات تصریح کرد: من خجالت می‌‏کشم که بگویم رشد ۴۱‌درصدی در تولید سیگار داشته‌‏ایم و اصلا‌ به افزایش تولید شرکتم افتخار نمی‌‏کنم.ابطحی افزود: طبق برنامه تولید قرار بود در سال ۸۷، یک‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون نخ سیگار توسط بخش‌‏خصوصی تولید شود که متاسفانه در این امر موفق نبودیم.