گروه انرژی- در حالی که لایحه بودجه سال ۸۸ کل کشور قرار است روز سه‌شنبه (هشتم بهمن) از سوی محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شود، اعضای کمیسیون انرژی در نظر دارند تا روز یکشنبه و پیش از آغاز به کار بررسی لایحه بودجه ۸۸ به جمع‌بندی نهایی در مورد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بپردازند. این در حالی است که بر اساس اعلام معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، یکی از موارد ذکر شده در بودجه ۸۸ حذف بودجه واردات بنزین و گازوئیل بوده که در سال‌جاری حدود ۳/۳میلیارد دلار تعیین شده بود.

افزایش تولید یا کاهش مصرف

به گزارش خبرنگار ما، در این رابطه ناصر سودانی، نایب‌رییس دوم کمیسیون انرژی و نماینده مردم اهواز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در مورد حذف بودجه واردات بنزین و گازوئیل گفت: ما در حال حاضر با توجه به روند مصرف سوخت، روزانه ۲۰میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌کنیم و در صورتی که بخواهیم بودجه واردات را حذف کنیم یا باید تولید را افزایش یا اینکه مصرف را کاهش دهیم. وی افزود: اما در حال حاضر طرح افزایش تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور و ایجاد پالایشگاه‌های جدید به زمان بیشتری نیاز دارد و بعید می‌دانم که برای سال آینده این امر محقق شود. سودانی ادامه داد: در شرایط فعلی حذف بودجه واردات بنزین و گازوئیل موفق نخواهد شد.

بخش خصوصی را وارد کنید

در عین حال علی شمس اردکانی، رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی معتقد است که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در موضوع بنزین اثرات مثبتی خواهد داشت و با اجرای این طرح میزان مصرف این حامل انرژی در کشور کاهش می‌یابد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد افزود: با توجه به طرح تعدیل قیمت‌ها در قالب طرح تحول اقتصادی از ابتدای سال آتی، بالطبع مصرف بنزین کاهش خواهد یافت، بنابراین دولت برای پاسخگویی به کسانی که خارج از سیستم توزیع (سهمیه‌بندی بنزین) بخواهند بنزین داشته باشند می‌تواند با بخش خصوصی وارد مذاکره شده و این بخش تامین‌کننده نیاز متقاضیان باشد. اردکانی حذف بودجه بنزین از لایحه بودجه سال ۸۸ کل کشور را امری مثبت تلقی و خاطرنشان کرد: بخش خصوصی می‌تواند بنزین وارد کرده و به قیمت فوب خلیج‌فارس به متقاضیان مصرف بالاتر از سهمیه بفروشد. اما در ادامه گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» سودانی همچنین در مورد بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در روز یکشنبه در کمیسیون انرژی با حضور کارشناسان وزارتخانه‌های نفت، نیرو و اقتصاد و دارایی و همچنین کارشناسانی از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: ما معتقد هستیم که در اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها سه نکته مهم باید در نظر گرفته شود. اول اینکه این لایحه باید در یک دوره زمانی ۳ تا ۵ سال اجرا شود. دوم اینکه پرداخت نقدی یارانه‌ها تبعاتی دارد که از جمله آن افزایش نقدینگی و تورم، ایجاد سستی در کار و از دست رفتن فرصت‌های شغلی است و نکته سوم ساز وکارهای پرداخت یارانه‌ها است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی اضافه کرد: علاوه بر موارد ذکر شده تجربه نشان داده است که در پرداخت، همواره سوءاستفاده‌هایی نیز صورت می‌گیرد که باید به این موضوع نیز توجه شود. همچنین وجود نقدینگی در دست مردم و افزایش آن غیر از تورم‌زایی مشکلات دیگری از جمله گرانی را نیز فراهم خواهد کرد. سودانی معتقد است که به جای پرداخت نقدی، یارانه‌ها را باید در قالب خدمات، کالا، بیمه، سهام عدالت و ... پرداخت کرد. وی مشکل دیگر پرداخت نقدی یارانه‌ها را عدم ضمانت اجرایی برای پرداخت آن دانست و گفت: از آنجایی که بودجه کشور وابسته به نفت است و قیمت نفت نیز در طول سال متغیر است، بنابراین ضمانت اجرایی صد در صدی را نمی‌توان برای پرداخت یارانه‌ها طراحی کرد.