در حالی که بسیاری از صنایع کشور به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی محصولات و کاهش هزینه واردات در تله نقطه سربه‌سری «هزینه درآمد» افتاده و برای داشتن حاشیه سود ایمن، خواهان افزایش تعرفه واردات هستند، از منابع مختلف شنیده می‌شود که بازنگری در تعرفه واردات فولاد این روزها محور بررسی اعضای کمیسیون ماده یک بوده و شماری از صنایع دیگر به صورت یک موج مکزیکی خواهان افزایش تعرفه هستند. دیروز مدیر کل صنایع فلزی وزارت صنایع از بررسی موضوع افزایش تعرفه واردات آلومینیوم به کشور توسط کارشناسان وزارت صنایع خبر داد و گفت: «در صورتی که نیاز به افزایش تعرفه‌های موجود باشد، این مساله تا پایان هفته جاری به کمیسیون ماده یک پیشنهاد خواهد شد. از سوی دیگر سندیکای حمایت برق نیز خواهان افزایش تعرفه وارداتی در صنعت برق شد.

به گزارش «فارس»حمید وطن‌دوست مدیر کل صنایع نیروی وزارت صنایع اظهار داشت: در پی ایجاد بحران اقتصادی جهان و کاهش قیمت جهانی آلومینیوم، تولیدکنندگان داخلی خواستار افزایش تعرفه واردات این محصول به کشور هستند که در صورت مثبت بودن نظر وزارت صنایع مبنی بر لزوم انجام این کار، پیشنهاد افزایش تعرفه واردات به کمیسیون ماده یک ارائه خواهد شد.

وی در مورد تعرفه واردات مس به کشور نیز گفت: تاکنون پیشنهادی مبنی بر افزایش تعرفه مس از سوی تولیدکنندگان داخلی مطرح نشده و در صورتی که چنین درخواستی به وزارت صنایع ارائه شود، آن را بررسی خواهیم کرد.

وی افزود: در صورتیکه امکان اشباع بازار مس وجود داشته باشد، پیشنهاد افزایش تعرفه را به کمیسیون ماده یک ارائه خواهیم داد.

حرکت پلکانی

وطن‌دوست در ادامه با اشاره به درخواست مجدد وزارت صنایع از کمیسیون ماده یک برای بررسی موضوع افزایش تعرفه واردات فولاد به کشور گفت: براساس یکی از پیشنهادات وزارت صنایع، تعرفه پلکانی برای واردات فولاد لحاظ خواهد شد و تعرفه واردات براساس ارزش‌افزوده محصولات فولادی تغییر خواهد کرد. برپایه این گزارش، براساس پیشنهاد دیگر وزارت صنایع در صورتی که واردات بی‌رویه محصولات فولادی، تولیدکنندگان داخلی را با مشکل روبه‌رو کند باید شرایطی فراهم شود که بانک‌ها مطالبات معوق واحدهای صنعتی را استمهال کنند. وی ادامه داد: اجرای هر کدام از این دو راهکار نیازمند تصمیم‌گیری و موافقت کمیسیون ماده یک است. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» سندیکای صنعت برق ایران نه دیروز از وزارت صنایع و معادن، وزارت بازرگانی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خواست تا به پیشنهادهای این تشکل صنفی کارفرمایی درباره افزایش تعرفه‌های ورودی گمرک توجه شود.

در نامه حمیدرضا صالحی، دبیر سندیکای صنعت برق آمده است: صنعت برق ایران در حالی با رقبای خارجی رقابت می‌کند که در داخل با تورم قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو است، اما رقبای خارجی‌اش، چندان مشکلی از این بابت ندارند، بنابر برآوردهای سندیکای صنعت برق ایران که در جدول پیشنهادی‌اش برای تعرفه‌های سال آینده هم انعکاس یافته است، مشکلاتی نظیر تورم، اوضاع نرخ ارز، دیرکرد کارفرمایانی که غالبا دولتی هستند در پرداخت قراردادها یا بهره سنگین تسهیلات بانکی، دست کم به اندازه ۵۷درصد بهای تمام شده محصولات به تولیدکنندگان داخلی فشار تحمیل می‌کند.