حساب ذخیره ضرب کاهش قیمت نفت را می‌گیرد

گروه انرژی- در حالی که کاهش بهای نفت‌خام در بازارهای جهانی، سناریوهای قیمتی برای ترسیم چشم‌انداز دو رویداد مهم مالی کشور یعنی لایحه طرح تحول اقتصادی و سند بودجه سال آینده را تا اندازه زیادی با ابهام و نبود قطعیت روبه‌رو کرده است، وزیر نفت ایران در لندن در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز می‌گوید: «ایران بودجه سالانه را براساس قیمت نفت در بازار تعیین نمی‌کند.» همزمان با کاهش ۲/۲میلیون بشکه‌ای تولید نفت خام براساس توافق کشورهای عضو اوپک در الجزایر، بهای نفت در بازارهای جهانی در یک روند نزولی به سطح ۳۳دلار رسید و از سویی دیگر در تهران شنیده می‌شود که درآمد نفتی بودجه سال آینده کشور براساس هر بشکه ۴۵ دلار برآورد می‌شود. این در حالی است که وزیر نفت در گفت‌وگو با روزنامه تایمز مالی تلویحا آثار کاهش بهای نفت‌خام در بودجه سال آینده کشور را رد می کند.غلامحسین نوذری می‌گوید: ایران دارای حساب ذخیره ارزی است و نیاز خود را تعیین می‌کند. نوذری در پاسخ به این سوال خبرنگار فایننشال تایمز مبنی‌بر اینکه تجهیزات مهم نیست و شما به فناوری نیاز دارید، گفت:«یک صد سال نفت وگاز تولید کرده‌ایم و تجربه خوبی در توسعه داریم. اگر با میدان آزادگان آشنایی داشته باشید، با خروج شرکت اینپکس ژاپن، اکنون خودمان درحال توسعه این میدان هستیم و کمتر از مدت یک سال روزانه ۵۰‌هزار بشکه نفت از این میدان در حال تولید است.» خبرنگار روزنامه انگلیسی از وزیر نفت ایران سوال کرد که غیر از شرکت‌های شرقی، شرکت‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری به ایران نیامده‌اند که آقای نوذری در پاسخ اظهارداشت: « شرکت‌های بسیاری علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند، اما با این وجود می‌توانیم تجهیزات و کالاهایمان را از بازار به روش‌های گوناگون تهیه کنیم و بنابراین تحریم را پشت سر گذاشته‌ایم.»

نوذری تصریح کرد: «ابزار تحریم دیگر کار نمی‌کند و از زمان تشدید تحریم‌ها تولید نفت خام ایران به ۴‌میلیون و ۳۰۰‌هزار بشکه در روز و تولید گاز به حدود ۶۰۰‌میلیون مترمکعب افزایش یافته است.» نوذری با اشاره به اینکه قیمت مناسب نفت برای بودجه هر کشوری فرق می‌کند، افزود:«ایران دارای حساب ذخیره ارزی است و بودجه سالانه خود را براساس قیمت نفت در بازار تعیین نمی‌کند، بلکه براساس نیاز خود تعیین می‌کند.»

«ما نگران آینده قیمت‌های نفت در بازار نیستیم و تلاش می‌کنیم قیمت عادلانه نفت در بازار به وجود آید. شرایط موجود بازار تامین آینده نفت دربازار را به تاخیر انداخته است ودر طولانی مدت زمانی که وضعیت اقتصاد جهان بهبود یابد، دیگر نفتی برای تامین تقاضا وجود نخواهد داشت و به‌دنبال آن افزایش شدید قیمت‌های نفت را خواهیم داشت. ما به‌دنبال پایداری در بازار نفت هستیم.

خبرنگار روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به اینکه با اعمال سهمیه‌بندی بنزین رشد مصرف بنزین ۱۳‌درصد بوده است، این سوال رامطرح کرد که سهمیه‌بندی چه اثری بر کاهش مصرف مردم داشته است که وزیر نفت ایران پاسخ داد:«اعمال سهمیه‌بندی از قاچاق بنزین جلوگیری کرد و اگر سهمیه‌بندی بنزین اعمال نمی‌شد، اکنون حدود ۲۴‌میلیون لیتر بیشتر مصرف می‌شد، چراکه سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰‌هزار خودرو اضافه می‌شود.» نوذری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران اجرای طرح تحول اقتصادی را در دست دارد، افزود:« با اجرای این طرح یارانه‌ها حذف خواهد شد و با این کار رفتار مردم در خصوص مصرف انرژی اصلاح خواهد شد. درصدد هستیم این طرح را قبل از انتخابات آینده ریاست‌جمهوری اجرایی کنیم.»

نوذری در پاسخ به این سوال خبرنگار روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز در خصوص اینکه گشودن خط اعتباری (ال سی) برای ایران دشوار شده است، گفت:«هیچ مشکلی نداریم. ممکن است با برخی بانک‌ها مشکل داشته باشیم اما مشکلی در مورد تامین هیچ کالایی نداریم. زیرا روش‌های مختلف معامله و تامین نیاز وجود دارد.» وزیر نفت ایران در پاسخ به این سوال که آیا با انتخاب اوباما احتمال بهبود روابط با آمریکا وجود دارد، گفت:« اوباما ششمین رییس‌جمهوری آمریکا از دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. این امریکایی‌ها هستند که باید انتخاب کنند، می‌خواهند رفتارشان را تغییر دهند یا نه. برای دنیا روشن است که جمهوری اسلامی ایران هر روز قوی‌تر می‌شود.»

وی افزود:«قبول کنید که آمریکایی‌ها مرتب ضعیف‌تر شده‌اند و نفرت از آمریکایی‌ها در دنیا خسارت سنگینی است. این حق مردم آمریکا نبود که این طور منفور شوند. گرچه دنیا خاطرات خوبی از اینها ندارد. آنها نیز مانند انگلیسی‌ها باید تلاش کنند خاطرات استعماری را از ذهن‌ها خارج کنند. این کار زمان می‌برد، به هر صورت ما روابط خوبی با ملت‌ها داریم.