دنیای اقتصاد- شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار شده نرخ تعرفه واردات میلگرد و تیرآهن به 20درصد برسد. پیشتر اعلام شده‌بود جلسه کمیسیون ماده یک بدون حصول نتیجه به پایان رسیده، اما اخبار دریافتی حاکی از تصویب افزایش نرخ تعرفه‌ها است. در این باره معاون معدن وصنایع معدنی وزیر صنایع و معادن، اظهار داشت:نرخ جدید تعرفه‌ها به تصویب رسیده است.

زمزمه افزایش تعرفه واردات فولاد
گروه صنعت و معدن-شنیده ها حاکی از آن است که قرار شده نرخ تعرفه واردات آهن آلات افزایش یابد. در حالی که به نظر می‌رسید، جلسه کمیسیون ماده یک بدون حصول نتیجه به پایان رسیده، اخبار دریافتی حاکی از تصویب افزایش نرخ تعرفه‌ها است.
در این باره معاون معدن وصنایع معدنی وزیر صنایع و معادن، اظهار داشت:نرخ جدید تعرفه‌ها به تصویب رسیده است. محمدمسعود سمیعی‌نژاد گفت: کمیسیون ماده یک دولت، نرخ ۱۵ تا۲۰درصد را با توجه به شرایط حاضر تولید و بازار فولاد تعیین کرده است. وی در عین حال اظهار داشت که از چگونگی،‌ جزئیات بررسی و نحوه دستیابی به ارقام جدید اطلاع‌ دقیقی ندارد.
اختلاف‌نظرها
دو روز پیش در اخبار آمده بود که قرار است هفته آینده تکلیف تعرفه‌ها مشخص شود. علت این امر، اختلاف‌نظر طرف‌های مخالف و موافق تغییر تعرفه واردات عنوان شد؛ چرا که از سویی بزرگان فولاد کشور حامی افزایش نرخ تعرفه بودند و در عین حال، مصرف‌کنندگان و صنایع واسط از جمله سندیکای لوله‌ و پروفیل، در جایگاه مخالف اتخاذ چنین تصمیمی، ایستادند.طی ۲ ماه اخیر و همزمان با کاهش جهانی تقاضا روی کالاها از جمله فلزات آهنی، فولادسازان پیشنهاد خود را برای افزایش نرخ تعرفه ارائه کردند. در این میان شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه و ذوب آهن نرخ ۳۰درصدی را مایه آرامش خود و صیانت ازتولید قلمداد کردند. اگر چه در ابتدای سال یک بار ارقام تعرفه ۶۸ کالا از جمله فولاد با کاهش همراه شده بود. در ماه نخستین امسال، کمیسیون ماده یک دولت، تعرفه را برای واردات میلگرد و تیرآهن حذف کرد و به صفر رساند، اما برای ورق نرخ ۱۲درصدی را به تصویب رساند.
تجربه واردات پارسال
این اقدام موجب اعتراض تولیدکنندگان شد، چرا که آنان به آمارهای سال گذشته استناد کردند که بر مبنای آن، ۱۱میلیون تن انواع فولاد و محصولات وابسته فولادی وارد کشور شده بود، اما دولت اعتقاد داشت، افزایش بهای فولاد و رسیدن به متوسط قیمت ۱۲۰۰تومان بازار را برای مصرف‌کننده متشنج خواهد کرد. با این‌حال پس از آنکه تابستان از نیمه عبور کرد و بحران جهانی اقتصاد سر برآورد، رایزنی‌ها در مسیر عکس به جریان افتاد.
سبحانی: توقع بیشتری داشتیم
دیروز بهرام سبحانی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان پس از شنیدن خبر افزایش نرخ تعرفه، گفت: در مقطع فعلی که انبارها با موجودی بالای فولاد مواجه است و احتمال کاهش بیش از پیش قیمت وجود دارد، تصمیم منطقی اتخاذ شده است. سبحانی در عین حال اظهار داشت: توقع ما تصویب نرخ ۳۰درصدی بود، اما همین‌رقم جدید نیز برای کمک تولید، مناسب است. وی یادآور شد که پیشنهاد فولادسازان این بوده که تا تعیین و ابلاغ تعرفه‌های جدید حتی از ورود موقت فولاد نیز جلوگیری شود. به گفته سبحانی، تا ماه‌های گذشته محصول (در شرایط تقاضای بالا) با سلف ۴ و ۵ماهه فروخته می‌شد در حالی که امروز (به دلیل کاهش تقاضا) تولیدات به روز در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. مدیرعامل فولاد یزد نیز همچون سبحانی، می‌گوید: انتظار ما برای افزایش تعرفه بیش از رقم جدید است، اما در هر صورت معتقدیم، واردات باید در شرایط حاضر محدود شود. به گفته محمد احرامیان اکنون هر تن میلگرد و تیرآهن به ترتیب به ۶۹۰ و ۸۰۰تومان رسیده است. این رقم البته اندکی نسبت به روزها و هفته‌‌های قبل، افزایش یافته است. چرا که فولادسازان در جهان، به کاهش عرضه روی آورده‌اند.
اطمینان ایجاد شود
احرامیان افزود: با افزایش میزان تعرفه، شرایط رشد تولید مهیا می‌شود و می‌توان نیاز داخل را با آن مرتفع ساخت. علاوه بر این، سرمایه‌گذار برای ظرفیت‌سازی‌های جدید، اطمینان پیدا می‌کند. وی اطمینان سرمایه‌گذار به شرایط تصمیم‌گیری را عامل تاثیرگذار در رشد تولید دانست.