طراحی دیپلماسی سیالات در تهران

عکس:حمید جانی‌پور

گروه انرژی-غزاله طایفه: دو ساعت قبل از اینکه هواپیمای وزیر نفت برای افتتاح فاز ۶ پارس‌جنوبی در فرودگاه عسلویه دیروز به زمین بنشیند، وی ترجیح داد بعد از شرکت در نشست ویژه بزرگان گازی در تهران، به همراه نماینده دو کشور دارنده بزرگ گاز در کنفرانس خبری شرکت کند که اکثر تحلیل‌گران از آن به عنوان حرکت به سمت ایجاد هسته‌ای یکپارچه برای گسترش همکاری‌های بین کشورهای بزرگ تولید‌کننده و صادرکننده گاز طبیعی یاد می‌کنند. به گزارش خبرنگار ما در این نشست که روز گذشته با حضور غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران، عبدالله‌العطیه، وزیر انرژی قطر و الکسی میلر، رییس هیات‌مدیره شرکت گاز پروم به نمایندگی از روسیه برگزار شد، یافتن پتانسیل‌های مشترک بین کشورهای صادرکننده گاز و تمرکز همکاری‌های سه‌جانبه روی این پتانسیل‌ها مورد بررسی قرار گرفت.در پایان اجلاس سه‌جانبه ایران، قطر و روسیه غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: سه کشور ایران، روسیه و قطر ۶۰درصد ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند و همکاری سه‌جانبه این کشورها برای توسعه میادین گازی، مشارکت در بازار و ایجاد شرایط مناسب‌تری برای تامین انرژی مورد نیاز جهان و کشورهای مصرف‌کننده است.نوذری تاکید کرد: دستورات این اجلاس به خوبی پیش رفت و تصمیم‌های بزرگی گرفته شد و تشکیل یک کمیته عالی فنی برای آماده‌سازی تصمیمات اخذ شده مورد توافق قرار گرفت.وزیر نفت ایران ادامه داد: ایران، قطر و روسیه علاقمند و پیگیر جدی تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند که در این اجلاس برای تشکیل این سازمان و تسریع در سازماندهی آن به اتفاق نظر رسیدند.وی افزود: همچنین آماده‌سازی اساسنامه آن برای اجلاس آتی وزیران این مجمع از دیگر دستورات این اجلاس بود.

کلوپ خبرنگاری

«نوذری» از توافق سه کشور برای تشکیل یک کلوپ خبرنگاری به منظور اطلاع به موقع و شفاف در مورد اخبار مجمع کشورهای صادرکننده گاز خبر داد.عبدالله العطیه، وزیر انرژی قطر نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این اولین بار است که سه کشور بزرگ گازی در چنین اجلاسی شرکت می‌کنند، گفت: من معتقد هستم که روابط سیاسی میان سه کشور بسیار مناسب است و این همکاری منجر به برگزاری این اجلاس شده است.

نشست کمیته عالی

وزیر انرژی قطر از توافق سه کشور برای برگزاری اجلاس‌های سه جانبه به طور منظم خبر داد و گفت: نشست کمیته عالی فنی سه کشور طی روزهای آینده در قطر برگزار می‌شود.

وی از توافق برای اجرای پروژه‌های بزرگ در نشست تهران خبر داد و گفت: امیدواریم نشست کمیته فنی به منظور بررسی مسائل و اجرای پروژه‌های مشترک اولین اجلاس خود را به زودی در قطر برگزار کند.العطیه در ادامه گفت: در نشست آتی وزیران نفت و انرژی کشورهای صادرکننده گاز در مسکو در بیانیه‌ای رسمی تشکیل سازمان کشورهای صادرکننده گاز به طور رسمی اعلام خواهد شد.

مثلثی از جنس گاز

الکسی میلر، رییس هیات‌مدیره شرکت گازپروم روسیه در حاشیه این نشست با اشاره به اینکه با برگزاری این نشست یک مثلث سه‌جانبه بزرگ گازی شکل گرفت، اظهار داشت: ما بر این باور هستیم که گفت‌و‌گوی سه جانبه ما برای کل بازار گاز می‌تواند مفید باشد و به عنوان لوکوموتیوی برای کشورهای صادرکننده گاز یا گازپروم باشد.

اجلاس اضطراری اوپک

غلامحسین نوذری همچنین در مورد اجلاس اضطراری اوپک در هفته جاری کاهش ۲ تا ۵/۲میلیون بشکه‌ای تولید نفت را پیش‌بینی کرد. وی گفت: به دلیل کاهش ۸ تا ۱۰درصدی تقاضا در بازارهای جهانی نفت و به دنبال ثبات بازار پیش‌بینی می‌کنیم که اوپک روی کاهش ۲ تا ۵/۲میلیون بشکه‌ای نفت تصمیم‌گیری کند.

وزیر انرژی قطر نیز در مورد کاهش تولید در جلسه اضطراری اوپک گفت: میزان کاهش تولید بین یک تا دو میلیون بشکه متفاوت است.در این بین مدیرعامل شرکت گازپروم در پاسخ به این سوال که آیا در صورت کاهش سطح تولید اوپک، روسیه از آن حمایت خواهد کرد یا خیر، گفت: بخشی از مباحث سه‌جانبه امروز مربوط به تولید نفت بود و مطمئنا کشورهای تولیدکننده دارای منافع استراتژیک مربوط به خود هستند و باید بین آنها هماهنگی کامل وجود داشته باشد. به تازگی روسیه در این جهت گام‌هایی را برداشته که ادامه خواهد داد.نشست سه‌جانبه ایران، قطر و روسیه در حالی در تهران برگزار شد که اجلاس کشورهای صادرکننده گاز (GECF) قرار است اواسط ماه نوامبر سال‌جاری میلادی در روسیه برگزار شود. ایران و قطر از اعضای اوپک هستند و همچنین همراه با روسیه از شرکت‌کنندگان (GECF) محسوب می‌شوند. اولین اجلاس (GECF) در سال ۲۰۰۱ در تهران برگزار شد که ۱۵کشور در آن عضو هستند و در تلاشند سازمانی مانند اوپک را ایجاد کنند.