بحث جداسازی آب شرب از بهداشتی، بسیار دنبال شده و جزو سیاست‌های ما است. اما این کار با اعتبارات دولتی قابل‌انجام نیست و باید حتما بخش خصوصی وارد کار شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، با بیان اینکه در شهرهای قم، ساوه و برخی از شهرهای اطراف تهران این جداسازی انجام شده است، خاطرنشان کرد: مثلا در استان قم، هر فردی لازم است حداکثر ۵۰۰‌متر از منزلش دور شود تا به مخزن آب شرب برسد.

مجید نامجو افزود: در قم و ساوه هم بخش خصوصی این کار را به عهده گرفت. این به نفع شرکت آب هم هست، چرا که در قم مردم به ازای هر متر مکعب آب شرب ۹۰۰‌تومان پول پرداخت می‌کنند و این در حالی است که در حال حاضر ما در مناطق دیگر به ازای هر متر مکعب بیش از ۱۵۰‌تومان نمی‌توانیم دریافت کنیم.

استفاده از پساب در صنعت آب کشور

وی درباره استفاده از پساب در صنعت آب کشور اظهار کرد: طبق آمار حدود یک میلیارد و ۲۰۰‌میلیون متر مکعب پساب از تصفیه‌خانه‌ها به محیط زیست وارد می‌شود. سال گذشته وزارت نیرو به شرکت‌های آب ابلاغ کرد که پساب خود را تحویل آب منطقه‌ای دهند که این کار باعث شد شرکت‌های آب مجبور شوند کیفیت پساب را به استاندارد جهانی نزدیک کنند. از طرف دیگر شرکت‌های آب منطقه‌ای موظف به برنامه‌ریزی برای استفاده از پساب شدند.

به گفته وی در حال حاضر از پساب تصفیه‌خانه‌ها به طور غیر رسمی و غیربرنامه‌ریزی شده استفاده می‌شود و وزارت نیرو در حال برنامه‌ریزی روی این مورد است. وی درباره‌ اتلاف در شبکه‌ آبرسانی کشور توضیح داد: هدر رفت ظاهری مربوط به انشعابات غیر مجاز می‌شود که شبانه شبکه را سوراخ می‌کنند و برداشت غیر مجاز دارند. بخش دیگر نیز مربوط به هدر رفت واقعی است که میانگین آن ۱۶‌درصد است؛ البته استاندارد جهانی در این مورد ۸‌درصد است که برای این مورد هم برنامه‌ریزی داریم.