بشکه‌ای ۱۰۰دلار خوب است

ایسنا - وزیر نفت ایران معتقد است ۱۰۰‌دلار حداقل قیمت مناسب برای هر بشکه نفت است.

به گزارش پرس تی.وی، غلام‌حسین نوذری با بیان این مطلب، پیش‌بینی افزایش قیمت نفت در فصل سرما را مطرح کرده است.

وزیر نفت با بیان اینکه۱۰۰‌دلار حداقل قیمت برای نفت است، افزود: با چشم‌انداز فصل سرما و افزایش تقاضای نفت، به‌سمت قیمت‌های بالاتر و قابل قبول حرکت می‌کنیم. مصرف‌سنجی با استاندارد جهانی

برنا- وزیر صنایع و معادن گفت: هنوز هیچ تصمیمی در مورد تغییر نرخ انرژی در صنایع نگرفته‌ایم.

علی‌اکبر محرابیان با اشاره به اینکه هم‌اکنون در حال مصرف‌سنجی میزان انرژی در صنایع مختلف هستیم، خاطرنشان کرد: کارشناسان در حال بررسی دقیق میزان مصرف واحدهای صنعتی که بیش از حد معمول انرژی مصرف می‌کنند، هستند.

وی همچنین افزود: با مقایسه میزان مصرف انرژی در کشور و استانداردهای جهانی می‌توان به نتیجه کلی برای تعیین نرخ انرژی در صنایع مختلف رسید.

شروع بدون «استات‌‌اویل»

موج- بدون شرکت استات‌اویل هیدرو نروژ عملیات اجرایی طرح توسعه میدان‌های نفتی آذر و چنگوله در بلوک اناران در استان ایلام توسط پیمانکاران داخلی آغاز شد.

ناجی سعدونی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) گفت: راه‌اندازی و آغاز عملیات اجرایی این میدان‌ها اهمیت بسزایی در توسعه منطقه دارد.

اول خرید بعد مشارکت

ایسنا- وزیر نفت از بررسی شرایط مشارکت در پروژه ال‌ان‌جی عمان خبر داد. غلام‌حسین نوذری، وزیر نفت افزود: در حال حاضر برنامه این است که عمان خریدار گاز ما باشد و اگر این کشور علاقه‌مند است می‌تواند در توسعه فازهای میدان گازی کیش سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: همچنین عمان ظرفیت مازادی برای تبدیل گاز به ال‌.ا‌ن.‌جی دارد که درباره شیوه مشارکت در این بخش در حال مذاکره هستیم.

موافقتنامه ۲/۱میلیارد یورویی

فارس- موافقتنامه اجرای فاز اول نیروگاه ۱۹۰۰ مگاواتی پتروشیمی دماوند بین این شرکت و شرکت مپنا امضا شد.

این نیروگاه با ظرفیت تولید ۱۹۴۴ مگاوات برق و ۳۱۶۰ تن بخار در ساعت یکی از بزرگترین نیروگاه‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که برق و بخار مورد نیاز طرح‌های توسعه پتروشیمی در عسلویه را تامین خواهد کرد.

این پروژه طی ۵ سال با سرمایه ۲/۱میلیارد یورو به اجرا درخواهد آمد.

آخرین محموله نفت سنگین

ایسنا- ایران آخرین محموله نفت سنگین ذخیره شده در تانکرهای خلیج‌فارس را برای صادرات به کانال سوئز ارسال کرد.

یک مقام مسوول در وزارت نفت با بیان این مطلب گفت: تمامی نفت خامی که از ماه می (اردیبهشت - خرداد) در نفت‌کش‌ها روی آب ذخیره شده بود فروخته شده و آخرین محموله آن به مقدار ۶۰۰هزار بشکه نفت میدان فروزان نیز برای تحویل به مشتریان به کانال سوئز فرستاده شده است.

پیش از این در نیمه مرداد ماه این مقام نفتی ایرانی از وجود ۴ کشتی به میزان ۱۰میلیون بشکه نفت‌خام سنگین میدان فروزان روی آب خبر داد و گفت: وجود این میزان نفت روی آب عادی است و تا نیمه شهریور ماه به فروش می‌رسد.

۷ پالایشگاه گازی در منطقه پارس شمالی

موج- مدیرعامل منطقه ویژه انرژی پارس از مطالعه برای ساخت هفت پالایشگاه گازی در منطقه پارس شمالی توسط شرکت ملی نفت ایران خبر داد.

عبدالجلیل رضوی در خصوص آخرین وضعیت تبدیل پارس شمالی به منطقه ویژه اقتصادی گفت: حدود ۱۲۰۰میلیارد تومان برای طرح‌های زیربنایی منطقه پارس شمالی اختصاص یافته است. همچنین برای این منطقه حدود ۱۶هزار هکتار زمین پیش‌بینی شده که تشکیل آن در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده و منتظر تصمیم‌گیری هیات دولت در این رابطه هستیم.

برگزاری دومین کنفرانس مهندسی معدن

دانشکده معدن دانشگاه تهران از ۷ آبان ماه سال‌جاری به مدت سه روز میزبان دومین کنفرانس مهندس معدن ایران است.

این کنفرانس در راستای «پیشبرد اهداف کلان وزیر بنایی کشور در حوزه معدن» برگزار خواهد شد.

با گذشت ۴ سال از برگزاری دومین دوره کنفرانس مذکور، کلیه متخصصان، محققان، صنعت‌گران این بخش با هدف پیدایش حلقه مفقوده ‌ساز و کار صنعت - دانشگاه و با هدف زمینه‌سازی انتقال تجارت و برای دومین بار گردهم جمع می‌شوند، علاقمند می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت www.irsme.com و تلفن‌‌های ۸۸۳۳۲۰۳۱ و ۸۸۳۳۱۹۷۳ تماس بگیرند.

۷۰۰جایگاه برای «گازوئیل سوزان»

شانا-۷۰۰جایگاه عرضه نفت گاز برای دارندگان کارت هوشمند گازوئیل راه‌اندازی شد.

شانا به نقل از عبدالرضا امینی، مدیر سامانه هوشمند سوخت گزارش داد: تعداد جایگاه‌های مشترک عرضه نفت گاز و بنزین حدود هزار و ۸۰۰جایگاه است که از این تعداد تاکنون تجهیزات هزار و ۳۰۰جایگاه نصب و حدود ۷۰۰جایگاه نیز راه‌اندازی شده است.

تعویق در برداشت از مخزن سراجه

ایسنا- برداشت روزانه ۵/۴میلیون متر مکعب گاز در زمستان امسال به سال ۸۹ موکول شد.

پیش‌تر برنامه شرکت ملی گاز این بود که در زمستان امسال دو مخزن سراچه قم با هدف تخلیه و پایین آوردن فشار گاز مخزن اقدام به برداشت کند و سپس به طور همزمان تزریق و برداشت گاز انجام شود. به گزارش ایسنا به نقل از علی اصغر سهیلی‌پور، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران با مطالعات بیشتر و بررسی تخلیه موقت گاز مخزن سراچه قم مشخص شد که امکان تزریق و برداشت همزمان گاز در این میدان وجود ندارد.

بنابراین تزریق و برداشت گاز از این مخزن به سال ۸۹ موکول شد.

وی با تاکید بر این که در عمل با شروع برداشت و کاهش فشار گاز مشاهده شد که مایعات مخزن در حال زیاد شدن است و به جای گاز از مخزن، مایعات نسبتا سنگین خارج می‌شود خاطر نشان کرد: هم‌اکنون برنامه‌ریزی شده که ابتدا گاز تزریق شود تا فشار گاز از وضعیت موجود بیشتر شود و پس از افزایش فشار گاز برداشت از مخزن آغاز شود.

سنای پاکستان: هند هم نباشد، ما هستیم

شانا - مجلس سنای پاکستان خواستار تسریع در روند اجرای پروژه خط لوله صلح شد.

روزنامه پاکستانی «داون» طی گزارشی عنوان کرد: کمیته نفت و منابع طبیعی مجلس سنای پاکستان از دولت این کشور خواست برای کاهش فاصله میان عرضه و تقاضای انرژی در این کشور، به اجرای پروژه خط لوله صلح سرعت ببخشند.

اعضای این کمیته خاطرنشان کردند: حتی اگر هند نیز علاقه‌ای به ادامه حضور در این پروژه نداشته باشد، پاکستان برای پیشبرد آن تلاش خواهد کرد.

۱۹میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی؟

سرپرست امور اقتصادی و بین‌المللی وزارت صنایع و معادن، تعداد طرح‌های افتتاحی هفته دولت را ۷۵۰ طرح عنوان کرد و گفت: این تعداد طرح ۲۶هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌کند.

علی‌اصغر رمزی خاطرنشان کرد: سهم بخش صنعت و معدن از صادرات غیرنفتی به ۶۰/۸۶درصد رسیده است، در حالی که این میزان در سال ۷۲ تنها ۳۰درصد بود.

وی همچنین می‌گوید: میزان سرمایه‌گذاری خارجی در طول سه سال گذشته ۱۹میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار بوده است که در مقایسه با حجم یک‌میلیاردی این سرمایه‌گذاری‌ها طی سال‌های ۸۱ تا ۸۳ رشد ۹۰۰درصدی را نشان می‌دهد.