گروه انرژی- بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین نماگرهای آماری کشور تشریح کرد که چگونه روند رشد تولید برق در کشور طی چهار سال منتهی 86 حرکتی نزولی داشته است.

به گزارش خبرنگار ما، اگر چه تاکنون وزارت نیرو یکی از دلایل افزایش خاموشی‌ها در کشور را رشد مصرف و کاهش تولید دانسته است، با این وجود این وزارتخانه انگشت به سوی کاهش تولید ۱۰درصدی نیروگاه‌های برق آبی به خاطر کم‌آبی و خشکسالی نشانه می‌روند. اما آمارهای بانک مرکزی هویدا کرد که نبود ظرفیت‌سازی، افزایش بهره‌برداری از نیروگاه‌های جدید، دلیل بر هم خوردن تراز مصرف و تولید انرژی در این حوزه است.
بانک مرکزی ایران در گزارش جدید خود به ترتیب بیان می‌کند که کل تولید برق در سال 1383 یعنی قبل از آغاز فعالیت دولت نهم 159هزار و 983میلیون کیلووات ساعت بوده که در سال 1384 به 172هزار و 980میلیون کیلووات ساعت، در سال 1385 به 185هزارو 819 میلیون کیلووات ساعت و در سال 1386 به 198هزارو 606میلیون کیلووات می‌رسد. این آمارها نشان می‌دهد که اگرچه تولید برق در کشور هر سال از نرخ رشد برخوردار بوده است، اما روند رشد تولید در این‌سری زمانی منفی است؛ به‌طوری که طی چهارسال مورد اشاره، رشد تولید در یک روند نزولی به‌ترتیب 9/8، 1/8، 4/7 و 9/6 درصد بوده است.
مقامات وزارت نیرو هم درخصوص خاموشی می‌گویند که پنج سد کرخه، دز، مسجدسلیمان و عباسپور امسال کاهش تولید داشته‌اند.
ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق آبی حدود 6500 مگاوات است که در حال حاضر فقط 1500 مگاوات برق از آن استحصال می‌شود. از سوی دیگر عنوان می‌شود که یک چهارم برق تولیدی کشور هدر می‌رود. این درحالی است که نرخ استاندارد جهانی آن 5درصد است.
افزون براین‌ها، طی برنامه چهارم توسعه حدود ۱۷ هزار مگاوات باید به بهره‌برداری برسد که به‌گفته مقامات سازمان توسعه برق ایران، تا پایان سال ۸۶ حدود ۱۲هزار مگاوات آن وارد مدار شده است.این سازمان با شرط «اگر» می‌گوید: چنانچه درسال ۸۷ حدود ۵هزار مگاوات به‌ظرفیت نیروگاهی افزوده ‌شود، آنها امیدوارند که یکسال زودتر از پایان برنامه چهارم توسعه برنامه فوق محقق شود.
برنامه خاموشی‌های هفته نهم در تهران
شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ برنامه خاموشی‌های احتمالی شهر تهران را از ۲۶ مرداد تا یکم شهریورماه سال‌جاری اعلام کرد.شرکت توزیع نیروی برق تهران اعلام کرده که این برنامه به منظور کاهش مشکلات ناشی از خاموشی‌های احتمالی اعلام شده و در این هفته نیز مانند هفته‌های قبل ثابت خواهد بود. بر این اساس، زمان خاموشی‌های هفته منتهی به یکم شهریور ماه برای گروه یک از ساعت ۴ تا ۶ صبح و ۱۶ تا ۱۸ بعدازظهر، گروه دو از ساعت ۶ تا ۸ صبح و ۱۸ تا ۲۰ شب، گروه سه ۶ تا ۸ صبح و ۲۰ تا ۲۲ شب ، گروه چهار ۸ تا ۱۰ صبح و ۲۰ تا ۲۲ شب، گروه پنج ۱۰ تا ۱۲ ظهر و ۲۲ تا ۲۴ شب، گروه شش ۱۰ تا ۱۲ ظهر و ۲۲ تا ۲۴ شب، گروه هفت ۰ تا ۲ صبح و ۱۲ تا ۱۴ بعدازظهر، گروه هشت ۰ تا ۲ صبح و ۱۲ تا ۱۴ بعدازظهر، گروه نه ۰ تا ۲ صبح و ۱۴ تا ۱۶ بعدازظهر و گروه ده ۲ تا ۴ صبح و ۱۴ تا ۱۶ بعدازظهر و گروه یازده ۲ تا ۴ صبح و ۱۶ تا ۱۸ بعدازظهر خواهد بود.در همین حال، پرویز فتاح وزیر نیرو گفته است: تلاش می‌کنیم از نیمه مهرماه سال‌جاری خاموشی‌های برق حذف و از اول شهریور ماه نیز کاهش یابد.