گروه انرژی- در شرایطی که کشورهای غربی با اعلام برقراری دور جدید تحریم‌های تجاری با محور ایجاد محدودیت واردات بنزین ایران را تهدید می‌کنند، مسوولان شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصمیم دارند در یک همایش، سه ضلع تحولات این صنعت یعنی «بازنمایی توان داخلی برای مقابله با تحریم‌های اجتماعی، خصوصی‌سازی و سودآوری این صنعت و بهسازی اصلاح ساختار و افزایش تولید» را به رایزنی بگذارند.دومین همایش بین‌المللی صنعت پالایش نفت ایران همزمان با یکصدسالگی صنعت نفت ایران در روزهای ۲۰ و ۲۱مهرماه امسال برگزار می‌شود. محدودیت‌های بی‌سابقه

به گزارش خبرنگار ما، سیدمحسن علاقه‌بند حسینی، مدیر اجرایی این همایش روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: همایش امسال مقارن با برخی رویدادهای مهم چون یکصدسالگی صنعت نفت، ایجاد محدودیت و تحریم برای این صنعت و اجرای طرح‌های عظیم بهسازی و توسعه در صنعت پالایش نفت ایران است که طی ۵۰سال گذشته بی‌سابقه بوده است.بنابراین لازم است که در شرایط فعلی توان و قدرت خود را به جهانیان نشان دهیم.وی در مورد محورهای اصلی این همایش گفت: ارائه طرح‌های عظیم بهسازی و توسعه در صنعت پالایش، معرفی ایران به عنوان محور تولید انرژی در منطقه، ایجاد زمینه برای ورود به بازارهای بین‌المللی فرآورده و رقابت با تولیدکنندگان جهانی، کسب لیسانس فن‌آوری و پشتوانه‌های اقتصادی در راستای اجرای طرح‌های بهسازی و توسعه از جمله محورهای اصلی این همایش است.

افزایش بهره‌وری ۹پالایشگاه قدیمی

حسینی با بیان این مطلب که طرح‌های بهسازی و توسعه صنعت پالایش نفت ایران در دو محور اصلی پالایشگاه‌های موجود و پالایشگاه‌های جدید در حال احداث در حال اجرا است، اظهار داشت: در حال حاضر ۹ پالایشگاه قدیمی در کشور وجود دارد که بهینه‌سازی ظرفیت این پالایشگاه‌ها، تبدیل پسماندهای کم‌ارزش نفتی به فرآورده‌ و تولید ارزش افزود و استقرار استاندارد یورو ۲۰۰۴ و یورو ۲۰۰۵ برای کلیه فرآورده‌ها، از جمله طرح‌های در دست اجرا است. وی ادامه داد: اجرای این طرح‌ها در راستای افزایش سودآوری ۹ پالایشگاه قدیمی است؛ چون افزایش سودآوری باعث مشارکت بخش خصوصی و ارائه سهام آن به بورس اوراق بهادار می‌شود.

طراحی ۷ پالایشگاه جدید

وی افزود: طراحی و ساخت ۷ پالایشگاه جدید با هدف افزایش ظرفیت پالایشی از یک میلیون و ۶۵۰هزار بشکه به سه میلیون و ۲۰۰هزار بشکه نفت خام در روز نیز از جمله برنامه‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است.

دولت بودجه نمی‌دهد

مدیر اجرایی دومین همایش بین‌المللی صنعت پالایش نفت ایران با بیان این مطلب که اخذ لیسانس و پشتوانه اقتصادی مهم‌ترین مشکل ما در پالایشگاه‌های جدید است، گفت: دولت بودجه کافی برای احداث پالایشگاه‌ها در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرار نمی‌دهد. به طور مثال اگر برای اجرای یک پروژه ۲۰میلیارد دلار بودجه نیاز باشد، دولت یک‌پنجم آن را تقبل می‌کند و مابقی باید از طریق فاینانس تامین شود. بنابراین ما در این اجلاس می‌خواهیم ایران را به عنوان یک پایگاه امن برای سرمایه‌گذاری معرفی کنیم تا کشورهای دیگر مایل به سرمایه‌گذاری در ایران شوند.وی ادامه داد: ساخت تجهیزات پالایشگاه‌ها نیز از دیگر مشکلات ما در این صنعت است. بنابراین در حاشیه برگزاری این همایش در صدد بستن قرارداد با شرکت‌های مهم جهانی در زمینه ساخت تجهیزات هستیم.