۱۰۰ جایگاه بنزین تا پایان سال آینده در تهران احداث می‌شود یعنی ماهانه بیش از ۵ جایگاه

ایسنا- برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پایان سال آینده ۱۰۰ جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی در تهران اضافه کنیم که به این ترتیب تعداد جایگاه‌های تهران به دو برابر وضعیت فعلی افزایش پیدا خواهد کرد.به بیان ساده تر ماهانه پنج جایگاه سوخت در تهران احداث خواهد شد. محمدرضا نعمت‌زاده، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در حاشیه همایش توسعه مجاری عرضه فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این مطلب اظهار کرد: تعداد جایگاه‌های کنونی در کشور نسبت به ۳۰ سال گذشته در بهترین شرایط، یا مساوی است و یا این‌که به دلیل برنامه‌های عمرانی کمتر شده است.

هر ۲۷هزار خودرو یک جایگاه

وی افزود: در حال حاضر به دلیل تراکم در جایگاه‌ها حمل‌و‌نقل عمومی با مشکل مواجه شده است؛ به طوری که تعداد جایگاه‌های تهران یک نهم (۱۱ درصد) استاندارد بین‌المللی است. در حالی که در جهان برای هر سه هزار خودرو یک جایگاه وجود دارد، در تهران به ازای هر ۲۷‌هزار خودرو یک جایگاه فعالیت می‌کند.

نازل‌های پرکار

او تاکید کرد: با وجود این‌که جایگاه‌های عرضه ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند، مقدار سوختی که هر نازل عرضه می‌کند، حدود ۱۰ تا ۱۱‌هزار لیتر است، در حالی که براساس استانداردهای جهانی حداکثر هر نازل باید سه تا چهار‌هزار لیتر بنزین در شبانه‌روز عرضه کند و با وجود این‌که گفته بودیم امکان عرضه‌ بنزین هر نازل ۵‌هزار لیتر است، ولی باز مشاهده می‌شود که این وضعیت در تهران بیش از دو برابر میزان تعیین شده است.

۱۲۳هزار کارت سوخت آزاد

نعمت‌زاده با بیان این‌که دستور صدور ۱۲۳‌هزار کارت جدید برای خودروهایی که قرار است سوخت آزاد دریافت کنند، صادر و کارت‌ها به نیروی انتظامی تحویل داده شده است، خاطرنشان کرد: این کارت‌ها به زودی به دست صاحبانشان خواهد رسید و آنان می‌توانند با کارت هوشمند خود بنزین دریافت کنند. معاون وزیر نفت تصریح کرد: در این زمینه سهمیه‌هایی که قبلا توسط این خودروها استفاده نشده و در کارت قبلی آنها که باطل شده باقی مانده است، به کارت جدید منتقل می‌شود و آن‌ها می‌توانند آن مقدار سهمیه خود را به نرخ ۱۰۰ تومان برای یک لیتر بنزین معمولی و ۱۴۰ تومان برای یک لیتر بنزین سوپر دریافت کنند که پس از اطمینان از توزیع این ۱۲۳‌هزار کارت، کارت جایگاه‌ها جمع‌آوری خواهد شد.

تامین بنزین از طریق معاوضه

او با اشاره به این‌که تامین و واردات کسری بنزین و نفت گاز بر عهده شرکت ملی نفت است، خاطرنشان کرد: در این راستا نگرانی وجود ندارد و لایحه متمم بودجه هنوز در دولت است، ولی واردات همچنان ادامه دارد و ظاهرا از طریق معاوضه نفت خام صورت می‌گیرد که قانون این موضوع را مشخص کرده است.

ماه‌های سرد سال و نیروگاه‌ها

به گفته نعمت‌زاده راجع به تامین سوخت زمستانی تلاش بسیار شده تا همان طور که در سال گذشته و بروز مساله قطعی گاز از کشور همسایه توانستیم سوخت نیروگاه‌ها را تامین کنیم، امسال نیز برنامه‌ریزی شده که تا آخر مهر کل مخازن ذخیره نیروگاه‌ها تکمیل شود تا در ماه‌های سرد سال نیروگاه‌ها بتوانند از سوخت مایع نیز استفاده کنند. به این منظور ۵۰‌درصد سوخت مایع مورد نیاز آنها از موجودی ذخایر تامین می‌شود و ۵۰‌درصد باقی‌مانده نیز با سوخت‌رسانی در فصل سرد مهیا خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که به دلیل خشکسالی امسال، نیروگاه‌ها در فصل تابستان نیز از سوخت مایع استفاده کرده‌اند، اعلام کرد: به این ترتیب فشار به طور مضاعف روی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است، ولی تاکنون هیچ خاموشی ناشی از عدم تامین سوخت نداشته‌ایم و امیدواریم در نیمه دوم نیز همین طور ادامه پیدا کند.

امیدواری برای کاهش قیمت نفت

به گفته او براساس عملکرد چهارماهه ابتدای سال نیاز است که حدود ۸میلیارد دلار علاوه بر بودجه قبلی به منظور واردات بنزین و گازوییل اختصاص پیدا کند که البته امیدواریم با کاهش قیمت نفت خام کمتر شود.