پذیرفتن مسوولیت انتقال گاز در پاکستان توجیه عقلانی ندارد.رییس سابق تیم مذاکره‌کننده خط لوله صلح از برخی مسائل که اخیرا درباره مهم نبودن قیمت گاز در پروژه خط لوله صلح مطرح شده است، به‌شدت انتقاد کرده و آن را پدیده‌ای نو در اقتصاد و تجارت جهانی دانست. سید محمدهادی نژادحسینیان در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد، فرمول قیمت بخش اصلی و مهم هرقرارداد گازی است و عادلانه و به روز بودن قیمت گاز شرط اصلی برای به‌اجرا درآوردن آن به‌ویژه در پروژه‌های خط لوله است؛ به‌طوری که از سه قرارداد اصلی صادرات گاز که پس از پیروزی انقلاب امضا شده، قرارداد ترکیه که قیمتش مناسب بوده، به‌اجرا درآمده است، ولی دو قرارداد دیگر که قیمت آنها پایین است، سال‌ها متوقف مانده و کسی نتوانسته مشکل آن‌ها را حل کند.

به‌تازگی اسفندیار رحیم مشایی، معاون رییس‌جمهور ایران و رییس کمیته ویژه پیگیری پروژه خط لوله صلح در پاسخ به صحت این سوال که گفته می‌شود پس از مذاکرات بسیار زیاد، اکنون هند می‌تواند گاز را باقیمتی معادل ۶۸/۵ دلار در هرمیلیون بی‌.تی‌یو(واحد گرمایی انگلیس) دریافت کند و درصورت تحویل گاز ایران در مرز هند و پاکستان، این رقم شامل هزینه‌‌های ترانزیت و انتقال گاز نیز می‌شود که باید از سوی ایران به پاکستان پرداخت شود، گفته که قیمت‌ها چندان مهم نیستند و باید به‌زودی مساله آن حل شود و ما درباره آن اجماع خواهیم داشت.

ازآنجا که صادرات گاز یک مساله بلندمدت است، باید همزمان با تحولات بازار مورد بازبینی قرار گیرد. مساله اصلی قیمت نیست، بلکه نهایی کردن پروژه خط لوله صلح است.

نژادحسینیان در ادامه درباره برخی خبرها مبنی براینکه ایران تحویل گاز در مرز هند را پذیرفته است، گفت: اگر این پروژه را خط لوله صلح می‌نامیم، باید با احداث آن بین هند و پاکستان صلح برقرار شود. در این صورت تحویل گاز هند در مرز ایران به پاکستان و تحویل آن توسط پاکستان در مرز هند به آن کشور روشی منطقی و معمول کار است.نژادحسینیان افزود: اینکه هندی‌ها اصرار دارند گاز را در مرز خودشان از ما تحویل گیرند، شاید به این دلیل است که می‌دانند انجام این پروژه مرهمی نیست که زخم عمیق بین آنها و پاکستان را به‌زودی درمان کند؛ بنابراین به پاکستانی‌ها درمورد تامین امنیت خط لوله اعتماد نمی‌کنند.

معاون سابق امور بین‌الملل وزارت نفت با تاکید بر اینکه شرایط قرارداد باید به‌گونه‌ای باشد که هند و پاکستان را تشویق به برقراری صلح کند، اضافه کرد: باشرایط توافق شده، صلح‌آور بودن پروژه منتفی است. به این ترتیب اجرای آن فقط چند صد میلیارد دلار به جمهوری اسلامی ایران ضرر می‌رساند.