کشور برای ۶ ماه آینده دارای ذخایر دارویی است، اما اگر مشکلات تولیدکنندگان دارو و کارخانه‌های مواد اولیه داروسازی حل نشود با کمبود دارو مواجه خواهیم شد.

محمد نوروزی، عضو هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی و شیمیایی با اعلام این مطلب به ایسنا گفت: کارخانه‌های داروسازی و تولیدکنندگان مواد اولیه به‌رغم همه مشکلات به وجود آمده همانند گذشته به تلاش خود ادامه داده و سعی می‌کنند کشور هرگز با مشکل کمبود دارو مواجه نشود. وی توضیح داد: در حال حاضر مواد اولیه تولید دارو در کشور مانند آمین‌ها از خارج وارد کشور می‌شود؛ ضمن این که ۹۸درصد داروی مورد نیاز در داخل تولید می‌شود.

وی در ادامه گفت: قرار است وزارت صنایع و معادن ۲۰۰میلیون دلار به عنوان تنخواه ری‌فاینانس در بانک مرکزی در اختیار کارخانه‌های داروسازی و تولید مواد اولیه دارو قرار دهد. نوروزی گفت: کل نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی و داروهای کامل در کشور حدود ۳میلیارد دلار است و ۲۰۰میلیون دلار یاد شده از ۵میلیارد دلاری است که چندی پیش وزیر صنایع و معادن از پرداخت آن به بخش صنعت به عنوان سرمایه‌ در گردش خبر داده بود. وی اظهار کرد: قرار است نام و کد هشت رقمی مواد اولیه مورد نیاز از طریق وزارت صنایع و معادن به بانک مرکزی ابلاغ شود تا مبلغ یادشده به آنها پرداخت شود. نوروزی در ادامه با اشاره به این‌که محدودیت‌های جهانی و اتخاذ سیاست‌های دستوری بدون رعایت الزامات علم اقتصاد باعث شده است که صنایع کشور قدرت رقابت‌پذیری خود را از دست دهند، عنوان کرد: در چنین شرایطی کشور به بهشت واردکنندگان تبدیل شده و در نتیجه تولید و صادرات رو به افول گذاشته است. وی گفت: بانک مرکزی نیز سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته و صنایع کشور در دریافت وام و تسهیلات دچار مشکلات زیادی شده‌اند. نوروزی عنوان کرد: در حال حاضر صنایع کشور تحریم‌ داخلی را بیش از محدودیت‌های خارجی احساس می‌کنند.