یکی از اقدامات بزرگ وزارت نفت انتقال نفت و گاز خزر به دریای عمان و اتصال آن است.

غلام‌حسین نوذری، وزیر نفت، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اهداف ساخت خط لوله نکا ـ ‌جاسک، با بیان مطلب فوق توضیح داد: این خط ۴۲ اینچ است که می‌تواند روزانه یک‌میلیون شبکه نفت را از خزر به عمان منتقل کند. وی با اشاره به اعلام آمادگی شرکت‌های بین‌المللی برای مشارکت در اجرای این پروژه عنوان کرد: زمینه برای همکاری با شرکت‌های بین‌المللی به منظور ایجاد این خط فراهم است و هدف از آن در واقع ترانزیت خواهد بود.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا یکپارچه‌سازی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت همچنان به عنوان یک هدف در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد؟ اظهار کرد: در اساسنامه‌ای که از سوی وزارت نفت تقدیم دولت شد، تصمیم بر این است که شرکت‌های ملی نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی را داشته باشیم و در همین چارچوب سامان دهیم، در حالی‌که پیش از این قرار بود به شکل هلدینگ باشند؛ به این مفهوم که یک شرکت ملی نفت باشد و سایر شرکت‌ها زیر مجموعه آن شوند.

وی خاطرنشان کرد: از این رو معتقدم چهار شرکت مذکور می‌توانند در کنار هم قرار گیرند.

وزیر نفت همچنین با بیان این‌که ایران مخالف هرگونه افزایش تولید نفت از سوی کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است، افزود: بازار نفت در وضعیت خوبی به‌سر می‌برد.

وی گفت: نشست آتی اوپک زمانی برگزار می‌شود که ما به‌سوی زمستان حرکت می‌کنیم؛ فکر می‌کنم تثبیت شرایط کنونی بهترین تصمیم از سوی اوپک خواهد بود.

این درحالی است که رییس دوره‌ای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز تاکید کرده است این سازمان با جدیت به‌دنبال حفظ ثبات بازار و توسعه پایدار بازارهای جهانی نفت است.

شکیب خلیل تصریح کرد: اوپک استراتژی‌های میان‌مدت و بلندمدت خود را طرح‌ریزی کرده است و برنامه‌های سرمایه‌گذاری کلانی را برای افزایش فعالیت‌های اکتشافی و تولیدی در دست اجرا دارد.

او در رابطه با وضعیت کنونی قیمت‌ها در بازار نفت نیز گفت: بازارهای جهانی از عرضه نفت کافی بهره‌مند هستند و نباید اوپک را مقصر قیمت‌های بالای کنونی دانست.