غزاله طایفه-وزیر نفت گفت: اروپایی‌ها به گاز ایران نیاز دارند از همین رو به سادگی از همکاری با ایران صرف‌نظر نمی‌کنند. غلامحسین نوذری همچنین خبر داد که ژاپنی‌‌ها خواستار افزایش سهم خود از میدان نفتی آزادگان شده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، نوذری روز گذشته در حاشیه اولین کنفرانس پتروشیمی ایران در جمع خبرنگاران ادامه داد: در هفته‌های گذشته بحث‌های مختلفی درباره سرمایه‌گذاری در صنعت نفت به وجود آمد که همه آنها از جمله حضور گازپروم در ایران و امضای تفاهمنامه برای اجرایی کردن پروژه‌های بزرگ و همچنین اعلام رسمی توتال مبنی‌بر حضور در ایران و پایبندی به تعهدات با اهمیت بود، ضمن اینکه با توجه به نیاز اروپا به گاز ایران شرکت‌هایی همانند توتال به سادگی ازهمکاری با ایران صرف‌نظر نمی‌کنند.وزیر نفت با بیان اینکه مذاکره با شرکت شل برای جایگزینی در یکی از فازهای پارس جنوبی ادامه دارد، افزود: برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز همچنان با توتال در حال مذاکره هستیم که این مذاکرات با سرعت درحال پیشرفت است.

وی در خصوص شایعاتی مبنی‌بر انتقال گاز فازهای ۱۱ و ۱۳ پارس جنوبی از طریق خط لوله توضیح داد: این موضوع نیز با عنوان یک گزینه مطرح شده است تا در صورت اجرایی شدن روش‌های قبلی زمان را از دست ندهیم.نوذری با اشاره به نامه هفته گذشته وزیر انرژی و تجارت ژاپن مبنی‌بر افزایش سهم شرکت اینپکس در پروژه توسعه میدان آزادگان یاد آور شد: سهم ۱۰‌درصدی این شرکت ژاپنی در آزادگان حفظ خواهد شد، ضمن اینکه آمادگی افزایش این سهم را داریم، اما این موضوع هنوز اجرایی نشده است. وی با بیان اینکه رییس تیم مذاکره‌کننده ایران در خط لوله صلح هنوز تغییر نکرده است، تاکید کرد: دعوت از وزرای کشورهای هند و پاکستان برای برگزاری نشست سه جانبه به پایان نشست کارشناسی و جمع‌بندی نهایی در مورد این قرار داد موکول شد. وزیر نفت از کاهش ذخایر نفت روی آب ایران خبر داد و اضافه کرد تا ۵/۱‌ماه آینده ایران هیچ ذخیره نفتی بر روی آب نخواهد داشت. وی صنعت پتروشیمی را بسیار توانمند توصیف کرد و گفت: ایران هم اکنون ۲۵‌درصد سهم بازار خاورمیانه را در تولید محصولات پتروشیمی دارد و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان برنامه پنجم به ۳۲‌درصد برسد.

ظرفیت ۳۵میلیون تن امسال

از سوی دیگر غلام‌حسین نجابت، مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی و معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی نیز در این کنفرانس گفت:‌ میزان تولید محصولات پتروشیمی تا پایان سال ۸۴ به ۵/۲۴میلیون تن رسید که این رقم تا پایان امسال به ۳۵میلیون تن افزایش می‌یابد.وی در مورد ارزش محصولات پتروشیمی گفت: تا پایان سال ۸۶ ارزش محصولات پتروشیمی به ۶/۹ میلیارد دلار رسید که تا پایان سال ۸۷ این رقم به ۲/۱۲میلیارد دلار خواهد رسید. وی افزود: قرار است تا پایان برنامه پنجم (۱۳۹۴) ارزش محصولات پتروشیمی به ۲۰میلیارد دلار برسد. نجابت در مورد سهم صادرات ایران در محصولات پتروشیمی گفت: تا پایان سال جاری سهم ایران از صادرات محصولات پتروشیمی به ۸/۷میلیارد دلار خواهد رسید. مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی همچنین در مورد بهره‌برداری از واحدهای پتروشیمی گفت: سال گذشته ۱۲ واحد پتروشیمی به بهره‌برداری رسید که تا انتهای امسال ۱۲ واحد دیگر نیز به بهره‌برداری می‌رسد. وی افزود: با بهره‌برداری از این ۱۲ واحد پتروشیمی ۵/۸میلیون تن به ظرفیت تولید این محصولات افزوده می‌شود.نجابت همچنین در حاشیه کنفرانس پتروشیمی ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا واحدهای پتروشیمی امسال از لحاظ تامین گاز دچار مشکل خواهند شد یا خیر، گفت: ما امیدواریم که با بهره‌برداری از فازهای ۶، ۷ و ۸ مشکلی از لحاظ تامین خوراک واحدهای پتروشیمی نداشته باشیم.