زیان 230میلیارد تومانی فولادسازان از قطعی برق

وزارت نیرو: قبول نداریم

گروه صنعت و معدن- شرکت‌های فولادسازی گزارشی به وزارت نیرو ارائه داده‌اند که از زیان ۲۳۰میلیارد تومانی آنها به علت قطعی برق حکایت می‌کند، اگرچه مسوولان آن وزارتخانه می‌گویند چنین رقمی صحیح نیست. این میزان زیان اعلام شده به طور تقریبی از کاهش تولید ۲۳۰هزار تن شمش فولاد خبر می‌دهد با این حال مسوولان دولتی آن را نمی‌پذیرند و چنین عددی را غیرمنطقی می‌خوانند.

محمد احمدیان در این باره به فارس گفت: در جلسه‌ای که میان مدیران و وزیر صنایع با مدیران و وزیر نیرو برگزار شد برخی از صنایع فولاد اعتقاد داشتند که در سه ماهه اول سال جاری ۲۳۰میلیارد تومان زیان ناشی از خاموشی برق داشته‌اند و باید به نوعی این زیان جبران شود.

وی با بیان اینکه برخی از صنایع فولاد اعتقاد داشتند که قطع برق تولید آنها را کاهش داده است، اظهار داشت: باید دید چه مولفه‌هایی موجب شده تا صنایع فولاد به این نتیجه برسند که ضرر و زیان آنها (کاهش تولید و فروش نرفتن تولیدات) ناشی از خاموشی برق بوده است.

احمدیان تاکید کرد: به اعتقاد ما نمی‌توان ضرر و زیان ۲۳۰میلیارد تومانی صنایع فولاد را به طور کامل مرتبط با خاموشی برق دانست، چرا که کل فروش برق به بخش خانگی و صنعت در سال بالغ بر ۲۷۰۰میلیارد تومان است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: پس نتیجه می‌گیریم این مبلغ چندان صحیح نیست، چرا که سهم استفاده بخش صنعت از انرژی ۲۳درصد است.

احمدیان گفت: باید از خاموشی‌های کنونی درس عبرت گرفته و اقدامات خود را در سال‌های آینده برای داشتن شرایط مطمئن در شبکه سراسری افزایش دهیم.

وی گفت: در حال حاضر ۲۳درصد انرژی برق در بخش خانگی، ۳۲درصد در بخش صنعت، ۱۴درصد در بخش کشاورزی، ۱۲درصد در بخش عمومی، ۷درصد در سایر مصارف و ۴درصد هم در معابر مصرف می‌شود.

واحدهای صنعتی اولویت آخر قطعی برق

در همین حال معاون وزیر صنایع با رد زیان ۲۳۰میلیارد تومانی صنایع فولاد از بابت خاموشی برق از توافق وزارتخانه‌های صنایع و نیرو برای مدیریت قطع برق واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: این واحدها در اولویت آخر قطع برق قرار گرفتند.

مسعود سمیعی‌نژاد در این باره افزود: با توجه به بخشنامه ابلاغ شده به استانداران در خصوص حل مشکلات ناشی از قطع برق صنایع که به امضای دو وزیر صنایع و نیرو رسیده در حقیقت بخش صنایع را در برابر خاموشی برق مدیریت کرد.

وی افزود: اعلام مبلغ ۲۳۰میلیارد تومان ضرر و زیان صنایع فولاد از بابت خاموشی برق نمی‌تواند درست باشد؛ چرا که صنایع فولاد کشور نه تنها در سه ماه گذشته کاهش تولید نداشته‌اند بلکه رشد ۱۰درصدی نیز داشته‌اند.

سمیعی‌نژاد گفت: به عنوان مثال تولید شمش فولاد خوزستان به‌رغم اینکه گفته می‌شود خاموشی‌ها زیان‌هایی را به بار آورده است در سه ماه گذشته ۱۲درصد رشد داشته است.

معاون وزیر صنایع خاطرنشان کرد: ممکن است صنایع دیگر اعلام کرده باشند که ۲۳۰میلیارد تومان خسارت از بابت خاموشی برق داشته‌اند، اما واحدهای بزرگ صنایع فولاد که دولتی هستند این زیان‌ را نداشته‌اند.

سمیعی نژاد خاطرنشان کرد: بر اساس بخشنامه مزبور که مربوط به تامین برق صنایع است واحدهایی که ۱۰درصد در مصرف برق خود صرفه‌جویی داشته باشند مشمول قطع برق نخواهند شد.

وی افزود: بر اساس بخشنامه تنظیمی و ابلاغ شده، خاموشی صنایع در اولویت آخر قرار می‌گیرد و در صورتی که میزان مصرف برق در یک استان بیش از حد مجاز باشد قطع برق صنایع بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده توسط ستادی متشکل از رییس سازمان‌های صنایع و معادن استان‌ها، مدیر شبکه برق، مدیر شهرک‌های صنعتی و استاندار هر استان صورت گیرد و این برنامه قطعی به صنایع اعلام شود.

وی گفت: با اعلام برنامه قطع برق به کارخانه‌ها، تولید‌کنندگان طی روزهای شنبه تا چهارشنبه، یک روز در هفته تولید خود را متوقف خواهند کرد و در مقابل پنج‌شنبه و جمعه کاهش تولید خود را جبران می کنند.

به گفته وی، صنایع حساسی که قطع برق علاوه بر کاهش تولید باعث ضرر و زیان آنها می‌شود نیز مشمول طرح قطع برق صنایع نمی‌شوند.