مدیرعامل شرکت ایرالکو از آغاز عملیات اجرایی ساخت یک کارخانه آلومینیوم ۱۱۰‌هزار تنی توسط ایمیدرو در جاجرم خبرداد. این کارخانه با استفاده از توان پیمانکاران ایرانی احداث خواهد شد که ظرفیت فاز اول آن ۳۳‌هزار تن پیش‌بینی شده است. مرتضی مرجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: ساخت کارخانه آلومینیوم جاجرم از ابتدای سال جاری آغاز شده و مدت زمان اجرای این طرح بین دو تا سه سال خواهد بود.

وی در مورد وضعیت تولید آلومینیوم در شرکت ایرالکو و جایگزینی دیگ‌های آلاینده نیز گفت: در حال حاضر چهار خط تولید آلومینیوم با ظرفیت ۹۰‌هزار تن به اضافه لوپ شماره یک ایرالکو شامل ۷۰ دیگ با ظرفیت ۳۳‌هزار تن در مدار تولید است.

وی ادامه داد: لوپ دوم ایرالکو نیز با هدف جایگزینی ۷۰ دیگ تا یک ماه و نیم آینده و لوپ سوم با جایگزینی ۷۰ دیگ تا اواخر مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد و به این ترتیب تا پایان سال ظرفیت تولید آلومینیوم ایرالکو به ۲۰۰‌هزار تن خواهد رسید.

مرجانی میزان تولید ایرالکو را تا پایان سال جاری حدود ۱۳۵‌هزار تن پیش‌بینی کرد و افزود: سال گذشته حدود ۳۰‌هزار تن از محصولات ایرالکو صادر شد و امسال نیز به همین میزان صادرات خواهیم داشت که یکی از دلایل اصلی آن تامین نقدینگی برای واردات مواد اولیه است.

وی در واکنش به بحث‌های مطرح شده از سوی برخی تولید‌کنندگان پروفیل آلومینیومی مبنی بر تمایل تولید‌کنندگان شمش آلومینیوم به صادرات آن و عدم فروش مناسب مواد اولیه به پروفیل‌سازان گفت: محصول ما همواره در بورس عرضه می‌شود، ولی پروفیل‌سازان توقع دارند شمش را با قیمت ارزان خریداری کنند که چنین امری امکان‌پذیر نیست، هر چند با افزایش قیمت‌های جهانی، قیمت‌های داخلی افزایش چندانی نمی‌یابند.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت جهانی آلومینیوم بین سه‌هزار تا ۳۲۰۰‌تومان است در حالی که بهای هر کیلو آلومینیوم در داخل حدود سه‌هزار تومان است.

آندسازی دو سال دیگر

مدیرعامل شرکت ایرالکو در ادامه از راه‌اندازی واحد آندسازی ایرالکو با ظرفیت ۶۵‌هزار تن طی دو سال آینده خبرداد و گفت: بخشی از تجهیزات لازم برای احداث این واحد از چین خریداری شده و بررسی‌های لازم برای اجرای پروژه توسط پیمانکاران ایرانی یا چینی در حال انجام است.

وی همچنین در مورد اجرای طرح توسعه‌ای شرکت آلومینیوم ایرالکو اظهار داشت: صدور مجوز احداث کارخانه جدید در اراک به دلیل مسائل زیست محیطی امکان‌پذیر نیست، ولی با توجه به واگذاری سهام ایرالکو و تغییر ترکیب هیات‌مدیره شرکت، باید محلی برای احداث طرح توسعه‌ای ایرالکو خارج از اراک تعیین و به تصویب هیات‌مدیره برسد.

وی افزود: ممکن است طرح توسعه ای ایرالکو در نزدیکی واحد آندسازی یعنی ۳۰ کیلومتری شهر اراک اجرا شود.

مرجانی در ادامه با اشاره به اجرای طرح لوپ یک ایرالکو با همکاری طرف چینی گفت: برای اجرای لوپ دو و سه به خودکفایی لازم دست یافته‌ایم و این طرح‌ها توسط پیمانکاران و متخصصان ایرانی اجرا خواهند شد.

وی تصریح کرد: پیش از اعمال دور جدید تحریم‌ها، اقدامات لازم برای تامین مواد اولیه مورد نیاز ایرالکو را انجام دادیم تا در این زمینه به خودکفایی برسیم.

وی در پایان بر لزوم حمایت از رشد تولید پودر آلومینا در جاجرم به منظور افزایش توان تولید آلومینیوم‌سازان داخلی تاکید کرد.