وزارت صنایع و معادن ۳۱۴ پروژه از مجموع ۸۰۰ طرح آمایش صنعت و معدن را به صنایع غیرفلزی اختصاص داد.

این رقم معادل ۴۰درصد از کل طرح‌های آمایش را در بر می‌گیرد.مدیرکل صنایع غیرفلزی این وزارتخانه در این باره گفت: از این تعداد ۲۰۱ طرح به صنایع شیمیایی و پلیمری، ۹۱ طرح به صنایع غذایی و دارویی و ۲۲ طرح به صنایع سلولزی اختصاص دارد. حسین ابویی مهریزی در ادامه با اشاره به صادرات صنایع غیرفلزی گفت: در سال ۸۶ یازده میلیون و ۱۰۰هزار تن انواع کالای غیرفلزی به ارزش ۶/۵میلیارد دلار به خارج از کشور صادر شده است که در مقایسه با سال ۸۵، ۴۳درصد رشد وزنی و ۴/۳۷درصد رشد ارزشی داشته است.

مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنایع و معادن تصریح کرد: سهم صادرات صنایع غیرفلزی از کل صادرات غیرنفتی کشور ۶/۴۸درصد بوده است.ابویی مهریزی همچنین با اشاره به آمار واردات صنایع غیرفلزی در سال ۸۶ خاطر نشان کرد: ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تن انواع صنایع غیرفلزی به ارزش ۵/۱۲میلیارد دلار به داخل کشور وارد شده که در مقایسه با سال قبل با ۶/۱۹درصد رشد از نظر ارزشی و ۱۷درصد کاهش از نظر وزنی همراه بوده است.

وی سهم صنایع غیرفلزی را در واردات صنعتی و معدنی ۲۶درصد ذکر کرد و افزود: در این زمینه صنایع پلیمری، شیمیایی، سلولزی، روغن خام و مواد دارویی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم ۳۶درصدی

ابویی مهریزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سهم صنایع غیرفلزی در بخش صنعت و معدن کشور افزود: از نظر تعداد ۳۶درصد کل واحدهای صنعتی کشور مربوط به صنایع غیرفلزی است که این میزان ۴۷درصد سرمایه‌گذاری و ۳۵درصد اشتغال بخش صنایع کشور را شامل می‌شود.وی همچنین صنایع غذایی را از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های صنایع غیرفلزی خواند و تصریح کرد: در سال ۸۶، یک میلیون تن صنایع غذایی به ارزش ۸۰۰میلیون دلار صادر شده است که این میزان ۶درصد کل صادرات بخش صنعت و معدن کشور را به خود اختصاص داده است. مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنایع و معادن، سهم صنایع غیرفلزی را در تولید ناخالص ملی حدود ۵درصد ارزیابی و خاطرنشان کرد: از این میزان، صنایع غذایی ۲درصد و بقیه صنایع ۳درصد تولید ناخالص ملی را از آن خود کرده‌اند.