غزاله طایفه- تا پایان برنامه چهارم توسعه، ۱۷هزار مگاوات برق باید وارد مدار شود که تا پایان سال ۸۶ بیش از ۱۲هزار مگاوات آن وارد مدار شده است.

محمد بهزاد، مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران روز گذشته در نشست مطبوعاتی، رادیو- تلویزیون با بیان این مطلب گفت: اگر در سال ۸۷ حدود ۵هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی افزوده شود، یک‌سال زودتر از پایان برنامه چهارم توسعه، برنامه فوق تحقق می‌یابد. بهزاد با بیان این مطلب که ظرفیت نصب شده شبکه سراسری برق کشور تا قبل از انقلاب ۷۰۲۴مگاوات بود گفت: با به بهره‌برداری رسیدن نیروگاه‌های حرارتی و برق آبی، ظرفیت نصب شده شبکه سراسری برق کشور تا پایان سال ۸۶ به ۴۹۵۱۷مگاوات رسید که این ظرفیت تا به امروز تا ۴۹۶۷۶مگاوات افزایش یافته است.

وی افزود: طبق این آمار در فاصله سال‌های ۶۷- ۵۸، ۶۶۵۷مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده و در سه سال اول برنامه چهارم توسعه (۸۶-۸۴) ۱۲۲۱۷مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شده است.

بهزاد ادامه داد: متوسط رشد سالانه طی سال‌های ۸۶-۸۴، ۱۱درصد بوده است. بنابراین حدود ۲۵درصد ظرفیت نصب شده کل کشور در این سال‌ها انجام شده است.

مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران در مورد نیروگاه‌های حرارتی اظهار داشت: از سال ۸۴ تاکنون به میزان ۸۶۸۵ مگاوات توسط این سازمان نیروگاه حرارتی به بهره‌برداری رسیده که این میزان ۴۱درصد ظرفیت نصب شده کل نیروگاه‌های حرارتی سازمان است.

بهزاد در مورد حضور بخش خصوصی در پروژه‌های در دست اجرا گفت: در سال ۸۵ از ۳۲۳۴ مگاوات برقی که وارد مدار شد ۲۱درصد و در سال ۸۶ از ۳۲۱۱مگاوات برقی که وارد مدار شد ۵/۳۹درصد توسط بخش خصوصی انجام شد.

وی ادامه داد: قرار است آهنگ رشد ظرفیت‌هایی که توسط بخش خصوصی وارد مدار می‌شود، افزایش یابد و هر سال ۱۵درصد به این آهنگ افزوده شود.

بهزاد در مورد طرح‌های در دست اجرای سازمان توسعه برق ایران گفت: قرار است در سال‌های ۸۷ تا ۸۹ حدود ۸هزار مگاوات برق وارد مدار شود که ۳هزار مگاوات آن امسال وارد مدار خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که ۳واحد بخار سیکل ترکیبی در سال گذشته وارد مدار شده و ۳واحد دیگر نیز امسال وارد مدار می‌شود، گفت: میزان اعتبار تخصیص داده شده برای ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی ۵۰۰میلیارد تومان است که ۲۵درصد کل اعتبارت این سازمان است.بهزاد در مورد میزان ساخت داخل گفت: در سیستم توزیع برق ۱۰۰درصد تجهیزات توسط صنعتگران داخلی ساخته می‌شود و در سیستم انتقال برق، خطوط انتقال نیرو، شبکه فیبر نوری و سیستم تولید به ترتیب ۹۷، ۹۹، ۹۵ و ۸۵درصد ساخت داخل است.

واگذاری نیروگاه‌ها در مقابل بدهی

بهزاد در مورد بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران گفت: پیمانکاران حدود ۲۰۰۰میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارند که از این میزان ۶۰۰میلیارد تومان آن در دو ماه نخست امسال پرداخت شد و مابقی به تدریج پرداخت می‌شود.

وی در مورد واگذاری نیروگاه‌ها در مقابل بدهی وزارت نیرو اظهار داشت: واگذاری نیروگاه‌ها در دو بخش صورت می‌گیرد. بخش اول آن، واگذاری نیروگاه‌های به بهره‌برداری رسیده و بخش دیگر واگذاری نیروگاه‌های نیمه‌تمام است که به صورت مشارکتی واگذار می‌شود که در قالب آن بخشی از مطالبات پیمانکاران پرداخت خواهد شد.

بهزاد در مورد میزان اعتبار لازم برای تولید هر کیلووات برق گفت: برای تولید هر کیلووات برق ۳۵۰یورو هزینه ارزی موردنیاز است که حدود ۸۵درصد (۳۰۰یورو) آن توسط حساب ذخیره ارزی تامین می‌شود. البته این اعتبار تنها به نیروگاه‌هایی که در لیست استفاده از این حساب قرار دارند، پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به خشکسالی امسال نمی‌توان از همه ظرفیت‌ واحدهای آبی استفاده کرد، گفت: در سه سال گذشته ۱۲۲۱۷مگاوات برق به مجموع ظرفیت نیروگاه‌ها در وزارت نیرو اضافه شد که ۸۵۰۰مگاوات آن از طریق واحدهای حرارتی و مابقی از طریق واحدهای آبی تامین شده است. وی افزود: با توجه به خشکسالی امسال نمی‌توانیم از همه ظرفیت واحدهای آبی استفاده کنیم و بخش اعظم انرژی از طریق نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود. وی ادامه داد: قرار است در خردادماه امسال فقط در ساعات پیک مصرف برق از نیروگاه‌های برق آبی استفاده شود و بیشترین فشار روی نیروگاه‌های حرارتی خواهد بود.

با صرفه‌جویی برق خاموشی نخواهیم داشت

بهزاد در پاسخ به این سوال که آیا در تابستان امسال خاموشی برق داریم یا خیر؟ گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است بیشتر برق موردنیاز کشور در تابستان امسال از طریق نیروگاه‌های حرارتی تامین شود و خاموشی برق در دستور کار وزارت نیرو نیست. اگر مردم حدود ۱۰درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، تابستان امسال خاموشی نخواهیم داشت.

وی در پایان در مورد تاثیر تحریم‌ها بر اجرای پروژه‌ها گفت: همین قدر که واحدهای ما وارد مدار می‌شوند، نشان‌دهنده آن است که تحریم‌ها اثر جدی بر اجرای پروژه‌ها نگذاشته است.برنامه‌ریزی ما نیز به نحوی است که با کمک صنعتگران داخلی مشکلی در اجرای پروژه‌ها نداشته باشیم.