مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز با بیان اینکه ایران در سرمایه‌گذاری شبکه‌های گاز اروپا شریک می‌شود، گفت: ارزش این سرمایه‌گذاری برای صادرات گاز به کشور سوییس در بخش انرژی بالغ بر ۴۰ میلیارد یورو است. نصرت‌الله سیفی از مذاکرات ایران و سوئیس به منظور سرمایه‌گذاری کشورمان در احداث خط لوله طرف سوئیسی برای صادرات گاز ایران خبر داد و گفت: در صورت تحقق این امر، ایران موفق به کار جدیدی به منظور سرمایه‌گذاری در شبکه‌های گاز اروپا خواهد شد.

سیفی گفت: به واسطه قرارداد صادرات گاز ایران به سوئیس «EGL» حدود ۵/۵ میلیارد متر مکعب گاز از طریق خط لوله ترکیه و از مسیر کشورهای یونان، آلبانی و جنوب ایتالیا به سوئیس ارسال می‌شود.

به گفته وی این پروژه از سال ۱۳۸۸ با ارسال یک میلیون متر مکعب گاز به سوئیس آغاز می‌شود تا به حجم نهایی ۱۵ میلیون متر مکعب درسال ۱۳۹۵ برسد. سیفی تصریح کرد: در مقطع باقی‌مانده تا سال ۱۳۸۸ باید تمهیدات لازم در داخل کشور برای اضافه کردن احجام گاز صورت گیرد و طرف سوئیسی نیز موظف به احداث یک خط لوله به نام «ترنس آدریاتیک پای پلان» (TAP) از جنوب یونان و آلبانی تا جنوب ایتالیا است.

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران ۱۷ مارس در کنفرانس خبری مشترکی در تهران با میشلین کالمی- ری، وزیر همتای سوئیسی خود اعلام کرد که قراردادی برای صادرات گاز بین شرکت سوئیسی اگ‌ال و شرکت ملی گاز ایران امضا شده است.

امضای قرارداد فوق بین ایران و سوئیس اعتراض آمریکا و یهودیان مقیم آن کشور را برانگیخته بود.یکی از تشکل‌های بزرگ یهودیان آمریکا، سوئیس را به خاطر عقد قرارداد چند میلیارد دلاری با ایران به عنوان حامی جدید تروریست‌ها در دنیا معرفی کرد!

به گزارش نفت تایمز، nasdaq گزارش داد، اواخر اسفند شرکت بازرگانی انرژی سوئیس «EGL» قراردادی با ارزش ۲۸ میلیارد دلار با شرکت ملی گاز ایران به امضا رساند.براساس این قرارداد شرکت EGL می‌تواند گاز وارداتی از ایران را به مشتریان اروپایی خود که به شدت به روسیه وابسته‌اند، بفروشد.

این گروه معتقد است: سوئیس با این کار علاوه بر دهن‌کجی به واشنگتن و کنگره جهانی یهودیان، تهران را در ادامه مسیر خود تشویق خواهد کرد.

با وجود تمام فرافکنی اسرائیلی‌ها، وزیر امور خارجه سوئیس تمامی این ادعاها را رد کرده است. در آن شرایط رییس‌جمهور سوئیس در مقابله با فشارهای آمریکا به حمایت از قرارداد گازی این کشور با ایران پرداخت.

پاسکال کوچپین با حمایت از قرارداد چندمیلیارد دلاری کشورش با تهران تصریح کرده بود: ایران نفت خود را به مشتریان زیادی می‌فروشد و من هیچ‌گاه نشنیده‌ام که خریدن نفت از ایران ممنوع است. متوجه نمی‌شوم که چرا خرید نفت مشکلی ندارد، ولی این مساله در مورد گاز صادق نیست؟

روزنامه نو زورچه زایتونگ سوئیس به نقل از رییس‌جمهور این کشور افزود: این تفاوت‌ها به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست.

قرارداد ۲۵ سال امضا شده میان ایران و سوئیس با هدف صادرات سالانه ۵/۵میلیارد مترمکعب گاز امضا شده است.

همچنین خاویر سولانا رییس کمیسیون سیاست خارجی اروپا نیز از ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین تامین‌کننده انرژی اروپا یاد کرد و گفت: قرار است گاز ایران از طریق خط نوبوکو (ترکیه، یونان و ایتالیا) به غرب اروپا صادر شود.