۹۵درصد ادویه‌ وارداتی به دلیل ریشه گیاهی آن دارای آلودگی‌ میکروبی و خارجی هستند که باید با پرتودهی آلودگی‌های آنها را از بین برد. محمدباقر حق‌به‌جانب، مدیرعامل یک کارخانه تولید و بسته‌بندی قهوه‌ و ادویه، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان مطلب فوق اضافه کرد: بیشتر ادویه مصرفی کشور به دلیل عدم کشت در داخل از خارج وارد می‌شود. به عنوان مثال ۹۸درصد زردچوبه مصرفی از هندوستان و فلفل سفید و سیاه و قهوه از ویتنام، مالزی و اندونزی و دارچین از چین وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام کارخانه‌های دارای مجوز، ادویه وارداتی را پس از بسته‌بندی تحویل سازمان انرژی اتمی داده و در آنجا با گامادهی، آلودگی‌های میکروبی و خارجی آنها از بین می‌رود.

به گفته او، گامادهی هر کیلو ادویه ۵۰۰ تومان هزینه داشته و به دلیل هزینه‌های بالای این کار، بسیاری از واحدهای بسته‌بندی ادویه از گامادهی و میکروب‌زدایی محصولات خود خودداری می‌کنند. حق‌به‌جانب خاطرنشان کرد: برخی کارگاه‌های زیرپله‌ای فعال در این صنعت نیز به ادویه تولیدی خود مواد دیگری اضافه کرده و ادویه تولیدی آنها خالص نیست. وی هشدار داد: این کار در سماق قرمز بسیار متداول بوده و برخی تولیدکنندگان رنگ صنعتی قرمز به آن اضافه می‌کنند. به فلفل سیاه نیز پوست گردو اضافه می‌کنند که موجب از بین رفتن عطر و بوی ادویه‌ می‌شود.