گروه صنعت و معدن- وزیر صنایع و معادن گفت: نیمی از واحدهای صنعتی کشور در محیط‌های غیرصنعتی و بدون پروانه فعالیت می‌کنند.

علی‌اکبر محرابیان که در استان گلستان سخن می‌گفت، تصریح کرد: تنها ۷۵هزار واحد صنعتی دارای پروانه وجود دارد در حالی که کل واحدهای صنعتی به رقم ۱۵۰هزار می‌رسد. وی گفت که برای تهیه آمار و ساماندهی این تعداد واحد تولیدی اقداماتی صورت گرفته است، اما محرابیان در عین حال اشاره‌ای به این اقدامات نکرد.

واحدهای غیراقتصادی

وی یادآور شد: بعضی از این واحدها بر اثر اجرای طرح‌های غیراقتصادی ایجاد شده‌اند و در برخی موارد هم سرمایه‌گذار تغییر فعالیت داده و بعضا دارای مشکلاتی از قبیل تامین سرمایه می‌باشند.

وزیر صنایع و معادن گفت: طرح‌های اقتصادی دارای مشکل تامین سرمایه‌ای برای وزارت صنایع و معادن دارای اولویت هستند و مقرر شده، استان‌ها مواردی را که از پیشرفت بالایی برخوردارند معرفی کنند تا با هماهنگی بانک‌ها مشکلات آنها برطرف شود.

آمایش صنعت آماده است سرمایه‌گذاران اطمینان کنند

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وزارت صنایع و معادن طرح آمایش صنعتی را آماده و ارائه کرده است که صددرصد اجرای آن به تلاش و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی وابسته است. به عبارت دیگر زمینه‌های لازم و سازوکار مناسب برای فعالیت بخش‌خصوصی جهت اجرای ۸۰۰طرح بزرگ صنعتی در نقاط گوناگون کشور (با ارزیابی‌های دقیق اقتصادی و بازدهی مناسب) پیش‌بینی و ارائه شده است.

وزیر صنایع و معادن ادامه داد: فعالان بخش‌خصوصی می‌توانند با اطمینان از فضای کسب و کار و دسترسی به امکانات و تسهیلات مورد نیاز وارد عرصه سرمایه‌گذاری و تولید و صادرات محصولات صنعتی و معدنی شده و از ارزش افزوده مناسب این بخش برخوردار شوند.

راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید ید درکشور

نخستین کارخانه تولید ید با سرمایه‌گذاری ۵۲میلیارد ریال با حضور وزیر صنایع و معادن در استان گلستان راه‌اندازی شد.

محرابیان در مراسم افتتاح این کارخانه گفت: این نخستین خط استحصال و فرآوری ید در کشور است که علاوه بر تامین نیاز داخلی، با توجه به نیاز بازارهای خارجی صادر خواهد شد.

وزیر صنایع‌ومعادن با اشاره به اینکه در حال حاضر ژاپن و شیلی بیش از ۹۰‌درصد نیاز تولید ید در جهان را فراهم می‌سازند، افزود: در این راستا ایران به عنوان نهمین کشور تولید‌کننده ید در جهان می‌تواند سهم خوبی در تامین نیاز ید بازار جهانی داشته باشد.

وی با اشاره به کاربرد ید در مصارف عمومی گفت: ید ماده ضروری برای انسان است به طوری که در صنایع پزشکی، صنایع شیمیایی، صنایع هوافضا، صنایع الکترونیک، نمک طعام، ساخت مواد ضد عفونی‌کننده، ساخت مواد‌آلی، کائوچو، فیلم عکاسی، تولید فلزات با خلوص بالا و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.