سموم گیاهی وارداتی از کشورهای آسیایی بعضا استاندارد نبوده و موجب خسارت دیدن محصول، ایجاد مسمومیت و سرطان در مصرف‌کننده می‌شوند.

یوسف اسدی، دبیر انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم دفع آفات نباتی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اضافه کرد: سموم گیاهی دارای ناخالصی‌هایی هستند که جزو مواد سمی و مضر بوده و در صورت افزایش میزان آنها از حدی معین، به محصول و مصرف کننده محصولاتی همچون میوه و سبزی آسیب می‌زنند. ناخالصی‌های سموم وارداتی از کشورهای آسیایی همچون هند و چین معمولا بسیار بیشتر از حد استاندارد است. وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل نبود دستگاه‌های مورد نیاز، میزان ناخالصی‌های موجود در سموم وارداتی آزمایش نشده و تنها به برگه‌های آزمایش شرکت‌های بین‌المللی استناد می‌شود که بعضا صوری و ساختگی هستند.

اسدی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر استفاده از برخی حلال‌ها و امولسی فایرها درسموم گیاهی ممنوع اعلام شده است، اما در سموم وارداتی از کشورهای آسیایی همچنان از این حلال‌ها و امولسی‌ فایرهای مضر استفاده می‌شود. این در حالی است که مسوولان در این وضعیت اعلام می‌کنند که به دلیل نبود دستگاه‌های لازم قادر به آزمایش ناخالصی‌های به کار رفته در سموم وارداتی نیستند.

دبیر انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم دفع آفات نباتی با بیان این که در حال حاضر پایین بودن میزان تعرفه واردات سموم گیاهی موجب افزایش واردات و ضربه به تولیدکنندگان داخلی شده است، ادامه داد: دولت باید تعرفه ۱۵درصدی واردات سموم گیاهی را افزایش داده و به حد واقعی برساند تا از ورود سموم غیر استاندارد به داخل کشور جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ۴۵ کارخانه موجود دراین صنعت ۲۰ کارخانه به دلیل مشکلات موجود تعطیل یا نیمه فعال شده‌اند و درصورت عدم افزایش تعرفه واردات، باقی کارخانه‌ها نیز به این وضعیت دچار خواهند شد.