انتقاد از نگاه دولت به سازمان‌‌های توسعه‌ای

هدفمندی یارانه‌‌ها روی تولید اثر نداشته است

گروه صنعت و معدن - «تاثیر اجرای هدفمندی یارانه‌‌ها بر صنایع، جایگاه صنایع توسعه‌ای در کشور، بودجه ایدرو، حجم سرمایه‌گذاری خارجی، موضوع صنعتی‌سازی و خانه‌‌های صنعتی، حل مشکل ساخت نفت‌کش و چالش‌‌های خصوصی‌سازی و گزارش عملکرد ایدرو در سال۹۰»، از جمله مواردی است که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در نشست خبری روز گذشته خود به آن اشاره کرد. سید مجید هدایت همچنین در این نشست بر این نکته که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌‌ها بر صنایع تاثیر منفی نگذاشته است، تاکید کرد و گفت: «از زمان اجرای هدفمندی نه تنها واحدهای تولید با افت تولید مواجه نبوده‌اند؛ بلکه تولید نیز در این مدت رشد داشته است.» این اظهار نظر چندان مورد پذیرش بخش تولید و فعالان صنعتی نیست. به گفته آنها، پایبند نبودن دولت به اجرای تعهدات داده شده در فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌‌ها موجب شده که این بخش با مشکلات بسیاری از جمله افت تولید، افزایش هزینه‌‌ها و ... مواجه شود، مشکلاتی که این بخش معتقد است اجرای فاز دوم قانون هدفمندی بیش از پیش بر آن خواهد افزود. با این حال، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت که در سال گذشته همه واحدها از هشت تا ۳۴درصد افزایش فروش کمی و کیفی داشته‌اند.

نگران بودجه ایدرو نیستیم

رییس هیات عامل ایدرو همچنین با بیان اینکه سازمان‌های توسعه‌ای در کشور ما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند، گفت:‌ در برخی کشورها تا ۱۱۰ سازمان توسعه‌ای هم وجود دارد، ولی تعداد این گونه سازمان‌‌ها در کشور ما اندک است.

هدایت در ادامه با بیان اینکه تغییر نگاه دولتی، بودجه آیین‌نامه و مقررات در کشور الزامی است، افزود: در حال حاضر اقدامات مناسبی در این سه بخش صورت گرفته، اما سرمایه‌گذاری هنوز به رقم قابل قبولی نرسیده است. رییس هیات‌مدیره ایدرو با بیان اینکه؛ «ما نگران بودجه سازمان خودمان نیستیم»، گفت: بیشترین نگرانی ما از همراهی بانک‌ها با صنایع در زمینه پرداخت تسهیلات است. قاعده بر این بود که سرمایه‌گذاری به صورت ۷۰- ۳۰ یا ۶۰-۴۰ باشد؛ بنابراین نگرانی ما از هماهنگی سیستم بانکی است. البته مطالباتی هم از برخی بنگاه‌ها داریم که امیدواریم زودتر وصول شود.

خصوصی‌سازی ادامه دارد

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در خصوص روند خصوصی‌سازی در سال ۸۹ نیز اظهار کرد: در سال۸۹ در مجموع ۸۴۰ میلیارد تومان از سهام سازمان به بخش خصوصی واگذار شد و در سال ۹۰ نیز حدود ۹۰ میلیارد تومان خصوصی‌سازی صورت گرفت. وی در ادامه افزود: در مجموع، در طول برنامه چهارم ۱۷۵۰ میلیارد تومان از سهام سازمان گسترش به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گفته رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت‌های واگذار نشده، شرکت‌هایی هستند که مشکلاتی دارند و با برطرف شدن این مشکلات حداکثر تا نیمه دوم سال۹۲ واگذار خواهند شد.

۱۲۰ طرح دنبال می‌شود

وی با بیان اینکه اجرای ۱۲۰ طرح صنعتی در سازمان گسترش به ارزش ۵ هزار میلیارد تومان دنبال می‌شود، گفت:از این تعداد، ۱۱۰ طرح مربوط به طرح‌های سرمایه‌گذاری با ارزش ۴ هزار و ۸۳۸ میلیارد تومان است و علاوه بر این، ۵ طرح نوسازی صنایع به ارزش ۸۵ میلیارد تومان و ۲ طرح کلی شامل ۷۴ پروژه برای توسعه دانش فنی به ارزش ۵۳ میلیارد تومان نیز در دست اجرا است که در مجموع ارزش این طرح‌‌ها به ۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد. هدایت ادامه داد: در سال ۹۱ سهم سازمان گسترش در اجرای پروژه‌ها از محل منابع نقدی، ۵۰۰ میلیارد تومان و سهم بخش خصوصی ۲۸۵ میلیارد تومان تعریف شده است، هزار و ۶۸میلیارد تومان نیز از طریق تسهیلات بانکی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در مجموع ارزش پروژه‌های اجرایی در سال ۹۱ توسط سازمان گسترش هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

به گفته هدایت، در سال گذشته هشت طرح افتتاح شد و سه طرح نیز آماده افتتاح است. وی ادامه داد: همچنین دو پروژه بزرگ و پیمانکاری که مدیریت آن بر عهده سازمان است، با ۱۳ میلیارد تومان اعتبار تصویب شده است.

نفتکش داخلی در راه است

هدایت در ادامه با اشاره به پروژه ساخت نفتکش توسط سازمان گسترش، اظهار داشت: یکی از نفتکش‌ها اواسط امسال تحویل داده خواهد شد و در مورد نفتکش دیگر نیز که در ساخت آن با مشکل تامین مالی روبه‌رو بودیم، هفته گذشته جلساتی با مدیرعامل شرکت ملی نفتکش صورت گرفت که برای حل مشکل قول مساعد دادند. رییس سازمان گسترش ادامه داد: چند مشکل اساسی نیز در زمینه ترخیص موقت کالا برای ساخت کشتی‌ها وجود داشت که این مساله هم اصلاح شده و امیدواریم جبران عقب‌ماندگی ما در حوزه صنایع دریایی در بخش غیر‌نظامی باشد. هدایت در خصوص میزان سرمایه‌گذاری جذب شده در کشور و برنامه این سازمان برای سال‌جاری نیز افزود: سال گذشته در مجموع دو سرمایه‌گذاری در کشور به نتیجه رسید و افتتاح شد که در این خصوص می‌توان به حضور یک تولیدکننده پیستون از کشور ایتالیا با سرمایه‌گذاری ۲۰ درصدی در کشور اشاره کرد و شرکت خارجی بعدی نیز در حوزه تولید پارچه با برند ترک در کشور سرمایه‌گذاری کرده است. او ادامه داد:‌ در حوزه ICT هم مجوزی دریافت شده که مربوط به ارتباط فیبر به منازل است. طرف خارجی تفاهم نامه آن را امضا کرده، ولی منابع اولیه کم است. اگرچه طرف خارجی برای سرمایه‌گذاری چند ۱۰ میلیون دلاری اعلام آمادگی کرده است.

به گفته وی در حوزه خودرو نیز یک نوبت توافق گروه خودرویی بهمن با طرف خارجی علاقه‌مند تا سقف ۵۰۰ میلیون دلار انجام شده است، اما با وجود علاقه‌مندی ایدرو در این زمینه چون محوریت با بخش خصوصی است باید بخش خصوصی فعال شود و سرمایه‌گذاری‌‌ها شکل بگیرد.

تجاری‌سازی چالش مهم صنعتی است

هدایت در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین وظایف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در قبال توسعه صنعتی کشور پرداخت و اظهار داشت: وظایف ایدرو در حال حاضر شامل کمک به توسعه صنعتی کشور، راه‌اندازی و ایجاد صنایع، نوسازی صنایع، تربیت مدیران صنعتی و اجرای پروژه‌‌های بزرگ پیمانکاری به صورت EPC و کلید در دست است.

رییس هیات عامل ایدرو تصریح کرد: توسعه صنعتی در دو حوزه اصلی صنایع پیشرفته و مناطق کمتر توسعه‌یافته متمرکز است که سازمان گسترش تاثیرگذارترین سازمان در توسعه این دو حوزه صنعتی محسوب می‌شود. وی از تجاری‌سازی به‌عنوان یک چالش مهم صنعتی کشور نام برد و اضافه کرد: گسترش تجاری‌سازی فناوری‌ها و توسعه صادرات یکی از اهداف غایی صنعت و فناوری محسوب می‌شود. معاون وزیر‌صنعت، معدن و تجارت همچنین شبکه‌گستری و بهم‌رسانی کسب‌و‌کارها را واجد اهمیت ذکر کرد و افزود: امروز واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرک‌‌های صنعتی و نقاط مختلفی ایجاد شده و مشغول کار هستند که باید زنجیره تکمیلی آنها در جای دیگری گسترش یابد.