گروه سوخت و نیرو- «در صورت لغو نشدن تحریم‌های نفتی علیه ایران در مذاکرات بغداد، تامین امنیت آینده بازار انرژی دچار مشکل می‌شود.» این را وزیر نفت می‌گوید.

در حالی که محدودیت‌های بین‌المللی روز به روز در حال افزایش است، وزیر نفت امیدوار است که مذاکرات ایران با ۱+۵ در بغداد ، روند مذاکرات استانبول را ادامه دهد؛ چرا که در صورتی که تحریم نفتی علیه ایران لغو نشود، بازار نفت به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. رستم قاسمی در نشست خبری در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در مورد روند صادرات نفت ایران به کشورهای اتحادیه اروپا گفت: ما منتظر خبرهایی در آینده هستیم. برخورد اروپا با ایران در ادامه روند صادرات بسیار تعیین‌کننده است. وی با اشاره به اینکه قیمت نفت در چند ماه گذشته افزایشی معادل ۱۸ درصد را تجربه کرده است، افزود:‌ اگر نتایج مذاکرات در بغداد مثبت باشد، در بازار انرژی تاثیر جدی خواهد گذاشت. قاسمی با اعلام اینکه صادرات نفت ایران فقط به دو کشور انگلیس و فرانسه رسما متوقف شده است، از تمدید قرارداد برخی کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: صادرات نفت ایران به باقی کشورهای اروپایی ادامه دارد، البته ممکن است مشکلات مالی نیز در این زمینه وجود داشته باشد.

وزیر نفت در مورد قطع فروش نفت به شرکت انگلیسی-‌هلندی «شل»، نیز گفت: به دلیل بدهی‌هایی که این شرکت داشته است، در حال حاضر روند فروش نفت به این شرکت متوقف شده، البته این شرکت در تلاش است که بدهی خود را پرداخت کند. قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بعد از اعلام رسمی اتحادیه اروپا برای تحریم واردات نفت ایران تاکنون کشوری از این اتحادیه برای تمدید قرارداد اقدام کرده است، گفت: برخی از کشورهای اروپایی برای واردات نفت از ایران قرارداد دارند و برخی نیز این قرارداد را تمدید کرده‌اند. وی همچنین از امضای قراردادهای جدید خبر داد و گفت:‌ مشتریان نفت ایران زیادند و قراردادهای جدیدی با برخی مشتریان جدید امضا شده که اگر اروپا نفت ایران را نبرد ایران بلافاصله این کشورهای جدید را جایگزین خواهد کرد. قاسمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره سرنوشت اوراق سلف نفتی که قرار بود از سال گذشته در اختیار متقاضیان قرار بگیرد، گفت:‌ امیدواریم این اوراق امسال عرضه شود. وزیر نفت در ادامه به تشریح وضعیت تولید گاز از میدان پارس جنوبی پرداخت و گفت:‌ برخی از فازهای پارس جنوبی عقب ماندگی‌هایی دارد. بر این اساس به پیمانکاران پارس جنوبی تذکر داده شده که هر فازی که ماهانه ۲/۵ درصد پیشرفت فیزیکی نداشته باشد، بخشی از کار آن از پیمانکار بازپس گرفته می‌شود. قاسمی در مورد تعلل چین در اجرای فاز ۱۱ پارس جنوبی از مهلت یک ماهه‌ای که برای اجرای تعهدات چین در این فاز در نظر گرفته شده خبر داد و گفت:‌ اگر ظرف مهلت یک ماه وضعیت این فاز تعیین تکلیف نشود، پروژه مذکور از چین پس گرفته خواهد شد.