گروه سوخت و نیرو- طرح یک‌فوریتی اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در حالی در مجلس در حال بررسی است که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی معتقدند که این قانون از زمان تصویب، یعنی ۱۶ سال پیش، به درستی اجرا نشده است. سازندگان تجهیزات صنعت نفت یکی از منتقدان به این موضوع هستند؛ به طوری که به اعتقاد آنها تنها ۳۰درصد از نیازهای تجهیزاتی پروژه‌ها به واسطه تولیدکنندگان داخلی تامین شده است. حال در شرایطی که نمایندگان مجلس این روزها درصدد اصلاح قانون استفاده از ظرفیت‌های داخلی هستند، رییس هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از ابلاغ منشور توسعه ساخت داخل در ۱۲ بند و تشکیل شورای‌عالی توان ساخت داخل در وزارت نفت خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، اجرایی شدن اعتبار اسنادی داخلی (ال.سی ریالی) در سطح وزارت نفت، استفاده و تکمیل فهرست منابع مشترک سازندگان کالا و تجهیزات صنعت نفت با توجه به گروه‌بندی کالا و تجهیزات موجود شرکت کالای نفت برای برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی در پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای و نگهداشت،‌ راه‌اندازی صندوق حمایت از سازندگان داخلی کالا و تجهیزات صنعت، ایجاد و بهره‌برداری از سامانه مکانیزه خرید یکپارچه تجهیزات صنعت نفت، حمایت در گسترش و تکمیل ظرفیت‌های موجود صنعتی داخل کشور در تولید کالا و تجهیزات صنعت نفت با هدف قطع وابستگی به سازندگان خارجی، برقراری صدور پروانه کیفیت و نظام بیمه حمایتی از سازندگان تجهیزات ساخت داخل کشور و ... از جمله مصوبات شورای‌عالی توسعه توان ساخت داخل است. در این میان، سیروس تالاری در نشست خبری روز گذشته با اشاره به دو دستور جدید رستم قاسمی، وزیر نفت در اوایل سال‌جاری می‌گوید: این دو دستور به منظور توسعه ساخت داخل و مقابله با تحریم‌ برخی از کالاهای استراتژیک صادر شده است.وی همچنین با اشاره به امضای منشوری با عنوان توسعه‌ توان ساخت داخل با وزارت نفت، افزود: این منشور به منظور اصلاح ساختار‌ها و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پیشبرد اهداف کلان وزارت نفت و کمک به توسعه‌ اقتصادی طراحی شده است. تالاری درباره‌ سامانه‌ الکترونیکی کالا و پذیرش ریسک کالای داخلی که از زمان وزیر سابق نفت تصویب شده، توضیح داد: بند هشت منشور توسعه‌ توان ساخت داخل به همین موضوع مربوط می‌شود و ما هم از این نکته استقبال می‌کنیم و امیدواریم در سال جاری عملیاتی شود.

وی افزود: به امضا رسیدن منشور توسعه توان ساخت داخل می‌تواند نوعی انقلاب صنعتی در تجهیزات صنعت نفت ایجاد کند. وی با اشاره به برنامه‌های سازندگان داخلی در سال‌جاری، گفت: امسال تصمیم داریم که حدود ۱۰میلیارد دلار کالا و تجهیزات بسازیم و در اختیار وزارت نفت قرار دهیم. به گفته وی، این میزان تنها یک سوم نیاز پروژه‌های نفتی کشور است. از سوی دیگر، در حالی وزیر نفت در سال گذشته واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران را منوط به تشکیل کنسرسیوم دانسته بود که تالاری یکی از اهداف سال‌جاری را عرضه توانمندی‌های شرکت‌ها به صورت کنسرسیومی عنوان می‌کند و می‌گوید: این موضوع باعث جلوگیری از رقابت‌های تخریبی می‌شود و فضای کسب و کار را برای تمامی شرکت‌ها فراهم می‌کند.

وی افزود: از سوی دیگر جلب مشارکت حداکثری شرکت‌های خارجی نیز از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی کشور می‌توان اثرات تحریم را به حداقل رساند، گفت: در سال جاری سازندگان داخلی موفق به تولید توربوکمپرسور شده‌اند، همچنین در زمینه‌ لوازم جانبی حفاری هم تولیدات متنوعی را به محصولات کشور افزوده‌اند.

وی همچنین از مشارکت سازندگان داخلی برای ساخت نخستین توربوکمپرسور ۴ مگاواتی صنعت نفت کشور با دانش فنی بومی خبر داد.