اصلاح لیست 25 گروه انرژی بر در فاز دوم هدفمندی

عکس: آکو سالمی

گروه صنعت و معدن- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اصلاح لیست ۲۵ گروه صنعتی انرژی بر در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: در لیست ۲۵ گروه صنایع، برخی از واحدهایی که انرژی بر هم نبودند برای اطمینان بیشتر تحت حمایت قرار گرفتند، اما این موضوع در فاز دوم اصلاح می‌شود. در شرایطی که دولت آماده اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها است، فعالان صنعتی بخش خصوصی درصددند تا با هم‌اندیشی با دولت، مسائل و پیشنهادهای خود را در راستای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها مطرح کنند. فعالان واحدهای صنعتی که در طول یک سال گذشته بعضا از اجرای این قانون متاثر شدند، بارها نسبت به تحقق نیافتن کامل وعده‌های دولت در بسته‌های حمایتی انتقاد کرده و خواستار دوره «تنفس» با اجرای فاز دوم اصلاح قیمت حامل‌های انرژی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت دیروز در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا اجرایی شدن فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در شرایط فعلی مناسب است، اظهار کرد: در گام اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، ما بر مبنای پیش‌فرض‌ها جلو رفتیم و یکسری زیرساخت‌ها ایجاد شد، اما اجرای فاز دوم قانون هدفمندی شاید مانند مرحله قبل نباشد و قطعا بر اساس شرایط اقتصادی کشور اجرا می‌شود.

سید رضا فاطمی امین با بیان اینکه عمده صنایع انرژی بر در یک سری از بنگاه‌های بزرگ متمرکز است، افزود: حدود ۵/۱۷ درصد گاز صنایع در صنایع فولاد با حدود ۹۰ واحد تولیدی و حدود ۱۵ درصد گاز مصرفی نیز در صنعت سیمان با حدود ۶۰ واحد تولیدی مصرف می‌شود؛ بنابراین مشکلات مربوط به انرژی در بقیه بنگاه‌ها، سهم زیادی را ندارد.

معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیاری از مشکلات بخش تولید و صنعت کشور را در شرایط حاضر به مساله ارز مربوط دانست و گفت: هدفمندی یارانه‌ها ممکن است در برخی از بنگاه‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده و تعدیل نیرو را به دنبال داشته باشد، اما در کل باعث به هم ریختگی صنعت نشده است.

چالش تامین منابع مالی

وی با بیان اینکه مشکل اصلی واحدهای صنعتی به تامین مالی مربوط می‌شود، گفت: نظام تامین مالی بنگاه‌های تولیدی ما بیش از حد به منابع بانکی متکی است. از سوی دیگر، شاید بانک‌ها باید بیشتر در سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مشارکت کنند تا سرمایه ثابت. فاطمی امین در ادامه گفت: از آنجایی که نظام بانکی ما رقابتی نیست، کارآ هم نیست و چون کارآ نیست هزینه‌هایش هم بالا است.

تسهیلات ۱۴۰میلیارد تومانی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از معرفی بنگاه‌های بزرگ برای دریافت تسهیلات خبر داد و گفت: قرار است ۱۴۰ میلیارد تومان منابع مالی از صندوق توسعه ملی و بانک سپه تخصیص یابد که معرفی بنگاه‌های بزرگ برای دریافت این تسهیلات شروع شده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ۴۰ پروژه پیش‌بینی شده ستاد هدفمندی یارانه‌ها در تامین مالی بنگاه‌ها اظهار کرد: اگر این پروژه‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی شده اجرایی شود بسیاری از مشکلات و مسائل بانکی واحدها در بخش تامین مالی حل خواهد شد؛ ولی بانک‌ها هم بدون ایراد نیستند.

قیمت‌های نامعلوم حامل‌های انرژی

وی در ادامه در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» در زمینه اعلام میزان افزایش قیمت‌های انرژی در فاز دوم اجرای قانون و سناریوهای پیش بینی شده برای بخش صنعت نیز اظهار کرد: بعضی از سیاست‌های اقتصادی را نمی‌توان اعلام کرد؛ چرا که عوارض منفی را به دنبال خواهد داشت. اما قیمت‌های جدید حامل‌های انرژی هنوز نهایی نشده و در ستاد هدفمندی یارانه‌ها مدیریت می‌شود.معاون برنامه ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شیب افزایش قیمت انرژی در فاز اول قانون هدفمندی «ملایم» بوده است، گفت: میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای بخش صنعت کمتر از بخش‌های خانگی و تجاری بود و تلاش می‌کنیم که در مرحله دوم نیز این موضوع مدنظر قرار گیرد.

تمرکز بر صنایع کوچک

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمرکز ارائه تسهیلات در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر صنایع کوچک خواهد بود؛ ضمن اینکه در این رابطه سناریوهای مختلفی با توجه به نرخ حامل‌های انرژی در فاز دوم تدوین شده است. وی افزود: صنایع بزرگ می‌توانند حرف خود را راحت‌تر به گوش مسوولان برسانند، اما واحدهای کوچک صنعتی باید مورد حمایت بیشتری در جریان اجرای فاز دوم قرار گیرند.

ارز با نرخ مرجع چه شد؟

فاطمی ‌امین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر گلایه برخی تولیدکنندگان از عملکرد بانک مرکزی در رابطه با ارائه ارز با نرخ مرجع گفت: بر این اساس دو معاونت امور اقتصادی وزیر صنعت و بازرگانی داخلی مسوولیت پیگیری ارائه ارز با نرخ مرجع به واردکنندگان را عهده‌دار شده‌اند. در این میان، معاونت بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت مسوول پیگیری ارائه ارز با نرخ مرجع به واردکنندگان کالاهای اساسی و معاونت امور اقتصادی نیز مسوول پیگیری ارائه ارز دولتی به واردکنندگان ماشین‌آلات و مواد اولیه تولید شده‌اند. وی اظهار کرد: جلسات هر دو روز یک بار برگزار می‌شود و البته ممکن است اوایل کار، مشکلاتی در این رابطه وجود داشته باشد، اما با پیگیری‌های لازم، حتما حل خواهد شد.

سهم صنعت از بودجه!

فاطمی امین در ادامه در پاسخ به سوالی که سهم صنعت از یارانه‌ها در لایحه بودجه ۹۱ به چه صورت دیده شده و پیش‌بینی وزارت صنعت در این مورد چه عددی است، نیز گفت: الان زود است اعلام کنیم.

در ادامه این نشست،‌هادی غنیمی‌فرد، رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت نیز در پاسخ به این سوال گفت: باید از حالا بررسی‌ها و پیش‌بینی‌ها در مورد سهم صنعت از یارانه‌ها مشخص باشد. وی افزود: باید این سهم در بودجه مطالبه شود و به طور شفاف عنوان شود که چه نوع حمایتی از بخش صنعت صورت خواهد گرفت. غنیمی فرد تاکید کرد: تا زمانی که سیستم ناکارآمد بانکی اصلاح نشود، همه تلاش‌ها به در بسته می‌خورد.

وی اظهار کرد: ما از دولت پولی درخواست نمی‌کنیم، تنها تقاضای ما این است که موانع بر سر راه تولید ایجاد نشود. البته باید درها را باز کرد تا بانک‌های خارجی ورود پیدا کرده و زمینه رقابت برای بانک‌های داخلی نیز فراهم شود؛ در غیر این صورت نظام بانکی ما بنگاهداری می‌کند و تولیدکننده باید برای مبلغ اندکی که نیاز دارد، چندین ماه دوندگی کند.

یاد آور می‌شود که همایش هم‌اندیشی بخش خصوصی و دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در حالی امروز (یکشنبه) با حضور فعالان صنعتی، دو وزیر کابینه و مدیران و معاونان دولتی برگزار می‌شود که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت این وعده را به بخش تولید داد که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در فضای تولید کشور با توجه به ارزیابی شرایط اقتصادی کشور خواهد بود.