ارزان‌فروشی نمی‌کنیم

گروه سوخت و نیرو- در شرایطی که محدودیت‌های بین‌المللی علیه ایران وارد فاز جدیدی شده و هر روز اخباری جدید در مورد تحریم نفت ایران از سوی منابع خبری داخلی و خارجی منتشر می‌شود، یک مقام مسوول در وزارت نفت اعلام می‌کند که تحریم نفت ایران به صورت غیررسمی است و هنوز تصمیمی برای این موضوع به صورت رسمی اتخاذ نشده است. با این وجود، وی می‌گوید که ایران برای مقابله با تحریم‌ها اقدام به ارزان فروشی نفت نمی‌کند. احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت در یک نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر کشور در موقعیت حساسی قرار دارد، اظهار کرد: هر چند تحریم نفت ایران به صورت غیررسمی و غیرعملی از جانب غرب وجود دارد، اما نیاز شدید بازارهای غرب به نفت به گونه‌ای است که نفت ایران به قیمت جهانی در بازار‌ها خریداری می‌شود و هیچ دلیلی برای ارزان فروشی نفت برای مقابله با این تحریم‌ها وجود ندارد.

تقاضا، جلوتر از عرضه

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، مدیرعامل شرکت ملی نفت تاکید کرد: هیچ ارزان‌فروشی در زمینه نفت نداشته‌ایم، چراکه در این صورت دیوان محاسبات مجلس نخستین نهادی بود که به آن اعتراض می‌کرد. به گفته وی، در حال حاضر تقاضای فروش نفت داریم، ولی نفت کافی برای فروش نداریم و آن چیزی که در برخی رسانه‌ها مبنی بر ارزان‌فروشی به دلیل تحریم اعلام ‌می‌شود را تایید

نمی‌کنم.

قلعه‌بانی تاکید کرد: سیاست شرکت ملی نفت ایران تعامل و همکاری با تمام کشورهایی است که متقاضی خرید و فروش نفت هستند.

در همین حال، محسن قمصری، معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهارنظر سفرای ژاپن و هند مبنی بر گران بودن نفت ایران، گفت: اخیرا سفیر ژاپن و هند از اینکه نفت ایران نسبت به قیمت‌های بازار گران تر است، شکایت داشتند. این نشان می‌دهد که ایران هیچ وقت ارزان‌فروشی نفت نداشته است.

وی افزود: امیدواریم که با تحریم نفت روبه‌رو نشویم، اما در صورت اینکه این کار صورت گیرد، راهکارهایی را دیده‌ایم که به موقع اعمال می‌کنیم.

در ادامه مدیرعامل شرکت ملی نفت در پاسخ به سوالی در مورد بسته شدن تنگه هرمز در صورت افزایش تحریم‌ها، اعلام کرد: من چهره سیاسی نیستم و در این مورد اظهارنظر نمی‌کنم.

وی در ادامه در مورد امضای قراردادهای جدید با شرکت‌های داخلی برای توسعه میادین نفت و گازی اظهار کرد: توسعه این میادین به شرکت‌هایی واگذار شده است که از پشتوانه مالی و فنی برخوردار باشند.

واکنش وزارت خارجه کویت

قلعه‌بانی در ادامه در مورد اعتراض وزارت خارجه کویت نسبت به اظهارات مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره مبنی بر اینکه در صورتی که راهکار مشارکت در توسعه میدان مشترک «آرش» با موافقت کویتی‌ها روبه رو نشود با آنها رقابتی تنگاتنگ خواهیم کرد، گفت: ما آمادگی و تمایل برای آغاز همکاری‌های مشترک با عربستان و کویت برای برداشت از میدان مشترک «آرش» در خلیج فارس را داریم.

وی افزود: در حال حاضر هنوز برداشتی از این میدان صورت نگرفته است و تمایل داریم با کویت و عربستان به صورت مشترک از عواید این میدان بهره‌مند شویم.

این اظهارات در حالی اعلام می‌شود که روز گذشته وزارت خارجه کویت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که با توجه به مشترک بودن میدان آرش طرفین ملزم هستند تا تشخیص نهایی مرزها به اقدام یکجانبه‌ای در این منطقه دست نزنند.

کاهش ۲۰هزار بشکه‌ای تولید

مدیرعامل شرکت ملی نفت در ادامه در مورد میزان تولید نفت ایران اظهار کرد: تولید نفت ایران در سال‌جاری ۲۰هزار بشکه کمتر از سال گذشته بود. اما امیدواریم که با تخصیص بودجه بیشتر، تولید نفت افزایش پیدا کند.

میادین مستقل در اولویت نیست

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه درباره توسعه میدان‌های نفتی کشور گفت: توسعه میدان‌های مستقل مانند میدان گازی کیش که از گذشته برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری آن انجام شده، ادامه دارد.

قلعه‌بانی گفت: توسعه میدان‌های مستقل جدید در اولویت شرکت ملی نفت ایران نیست و این میدان‌ها با بودجه مشخصی که به وزارت نفت اختصاص داده شده توسعه نمی‌یابند، مگر اینکه توسعه‌‌دهنده این میدان‌های مستقل مانند میدان کیش و جفیر مشخص شود، در این صورت عملیات توسعه به آنها واگذار خواهد شد.

قلعه‌بانی درباره آخرین وضعیت توسعه میدان گازی کیش نیز تصریح کرد: توسعه فاز نخست این میدان در حال انجام است و برای توسعه فازهای ۲ و ۳ میدان گازی کیش نیز با شرکت‌های داخلی در حال مذاکره هستیم و پس از آن که شرایط فنی و مالی آنها محرز شد، این پروژه را به آنها واگذار خواهیم

کرد. مدیرعامل شرکت ملی نفت در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» در مورد آخرین وضعیت امضای قرارداد میدان «فروز بی» با شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران نیز گفت: به زودی قرارداد این میدان امضا می‌شود.

در همین حال، عبدالمحمد دلپریش، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت نیز گفت: تنظیم قراردادهای نفتی معمولا زمان بر است و گاهی از زمان امضای تفاهم نامه تا زمان عقد قرارداد ممکن است یک تا دو سال طول بکشد، اما قرارداد میدان «فروز بی» تا قبل از پایان سال امضا می‌شود.

ضرب الاجل برای چینی‌ها

وی درباره عملکرد شرکت چینی حاضر در پروژه توسعه میدان آزادگان شمالی اظهار کرد: براساس آخرین گزارش پیمانکار این پروژه، عملیات سطح الارضی توسعه این میدان در حال انجام است و ۲۲ ماه از اجرای آن باقی مانده که پیش‌بینی می‌شود این عملیات زودتر از این زمان به پایان برسد.

قلعه‌بانی پیشرفت توسعه میدان آزادگان شمالی را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: در میدان آزادگان شمالی حدود ۸ دستگاه دکل در حال حفاری است و چندین چاه در این میدان احداث شده، همچنین تاسیسات سطح‌الارضی این میدان آماده و پیمانکاران داخلی در این پروژه حضور دارند.

وی تصریح کرد: همچنین توسعه میدان آزادگان جنوبی و فاز ۱۱ پارس جنوبی که از سوی یک شرکت چینی درحال انجام است براساس قرارداد پیش می‌رود، ولی به اعتقاد ما عملیات آنها به کندی پیش می‌رود که تذکرات لازم در این باره به آنها داده شده است و اگر این روند به همین شکل پیش برود و منجر به عقب افتادگی ما در این پروژه‌ها شود، تصمیمات لازم گرفته می‌شود.

تشکیل کمیته مشترک با عراق

قلعه‌بانی با تاکید بر آمادگی ایران برای تشکیل شرکت مشترک با کشور عراق به منظور توسعه میدان‌های مشترک گفت: عراق باید آمادگی خود را برای تشکیل این شرکت با هدف توسعه میدان‌های مشترک اعلام کند.

وی گفت: توسعه همه میدان‌های مشترک برنامه‌ریزی شده و قرارداد آنها به مرور امضا می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره برداشت قطر از میدان مشترک پارس جنوبی گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از میزان برداشت این کشور در دست نداریم ولی اطلاع داریم که این کشور بیش از ایران از این میدان برداشت دارد از این رو باید هر چه سریع‌تر نسبت به توسعه آن تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: قطر همچنین از لایه مشترک نفتی پارس جنوبی روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت برداشت می‌کند، این درحالی است که ما هیچ برداشتی از این میدان نداریم.

ضرورت تامین منابع مالی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با بیان اینکه امسال که سال نخست اجرای برنامه پنجم توسعه است و باید ۳۶ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری شود، گفت: به دلیل محدودیت‌هایی که در جذب بودجه وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان امسال به بیش از ۱۸ میلیارد دلار که معادل ۵۰ درصد بودجه مورد نیاز است، نرسد.

وی اظهار امیدواری کرد که در بودجه سال آینده با رایزنی شرکت ملی نفت ایران و همکاری دولت و مجلس در بودجه سال آینده تمهیدات لازم برای جذب بودجه مورد نیاز انجام شود.

قلعه‌بانی تصریح کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه میزان تولید نفت کشور باید به ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه و میزان تولید گاز به یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب برسد که این اهداف در صورت تامین بودجه محقق شد.

دریافت کامل بدهی نفتی هند

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره طلب نفتی ایران از هند نیز گفت: طلب ایران از هند کاملا دریافت شده و جریان دریافت پول نفت از این کشور عادی است و مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: این کشور نه تنها بدهی نفتی خود را که از گذشته داشته پرداخت کرده است، بلکه بدهی جاری آن نیز در حال پرداخت است و هیچ گونه سرمایه‌گذاری در این بخش از سوی شرکت ملی نفت ایران در هند انجام نشده است.

اصلاح ساختار نفت در مجلس

در پایان این نشست، مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به مطرح شدن بحث اصلاح ساختار شرکت ملی نفت ایران در مجلس نیز گفت: بحث اصلاح ساختار هم‌اکنون در مجلس پیگیری می‌شود و امیدواریم نتیجه این اصلاح ساختار سرعت گرفتن پروژه‌ها و رفع موانع گذشته باشد.