گروه صنعت و معدن - شایان مصری: بسیاری از پروژه‌های صنعتی و حتی پروژه‌های نفتی و گازی کشور در دست پیمانکاران است که تا پیش از این هر کدام از آنها با دولت قرارداد می‌بستند، اما بعد از طرح خصوصی‌سازی، پیمانکاران بیشتر با بخش خصوصی به عقد قرارداد می‌پردازند. حال سوال اینجا است، آیا بعد از خصوصی‌سازی، دولت نظارتی بر رابطه‌ها و تخلف پیمانکاران و حتی کارفرمایان دارد؟ در این رابطه، علی فاطمی، مدیر پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی در کشور در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: خصوصی‌سازی، طرحی بود که دولت را از پرداختن به مباحثی همچون ارتباط با پیمانکاران و درگیری با طرح‌های خرد صنعتی جدا کرد. وی با بیان اینکه پیمانکاران با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، افزود: به طور مثال می‌توان به پروژه‌هایی که در سال ۸۶ شروع به کار کردند و قرار بود در طول چهار سال به بهره‌برداری برسند، اشاره کرد، پروژه‌هایی همچون لردگان، زنجان و گلستان که در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی در حال احداث بودند، بعد از گذشت چهار سال به دلایل مختلف تنها چهار تا پنج درصد پیشرفت کرده‌اند و در حال حاضر کار متوقف شده است.

فاطمی با بیان اینکه مشکل دیگر پیمانکاران نحوه دریافت وام است، افزود: برای دریافت وام نیز به دلیل اینکه تعداد متقاضیان بسیار زیاد است، اولویت با آنهایی است که از وساطت نمایندگان بهره می‌برند، به همین دلیل بسیاری از پیمانکاران با مشکل مالی مواجه می‌شوند.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان معتقدند پیمانکاران و دولت بعد از ثبت قرارداد و در مرحله اجرای بانک‌ها و سازمان‌های دولتی از پرداخت سهم خود در پروژه خودداری می‌کنند، یا آن را با تاخیر به پیمانکاران پرداخت می‌کنند که این روند باعث ضرر پیمانکاران می‌شود.

مدیر عامل خانه صنعت کاران نیز در همین خصوص به «دنیای اقتصاد» گفت: پیمانکاران بعد از عقد قرارداد ۲۰درصد از هزینه‌های پروژه‌ها را وارد پروژه می‌کنند، در حالی وقتی نوبت به ۸۰ درصد سهم بانک‌ها می‌رسد، بانک‌ها به دلایل مختلف، از پرداخت سهم خود خودداری می‌کنند.

محمد موسوی تصریح کرد: دولت می‌تواند شهرک‌های صنعتی را احیا کند، آماده کند و به تولیدکننده و صنعتگر تحویل دهد و بعد همان ۸۰ درصدی که باید پیمانکار بپردازد را به صورت قسط از آنها اخذ کند؛ که این طرح می‌تواند بسیاری از مشکلات صنعت و حتی تولیدکنندگان را حل و فصل کند.

موسوی با اشاره به اینکه «ما برای صنعت کشور برنامه مدونی نداریم»، افزود: اگر برای اقتصاد کشور برنامه مدونی نداشته باشیم، صنعت قطعا به سوی ویرانی می‌رود، همچنین یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند به احیای تولید کشور کمک کند، توجه به تجارب گذشته است.

وی در خصوص رابطه پیمانکار و کارگران نیز گفت: ابتدا برای حمایت از کارگر و کارفرما باید از کار حمایت کرد، همچنین اگر نیروی بیکار بالایی در کشور موجود است به دلیل وجود قانون کار ناصحیح است، دولت اگر موظف به اشتغالزایی است مجلس هم باید قانون کار را تسهیل کند.