احتمال تمدید زمانی تسهیلات به واحدهای انرژی بر

گروه صنعت و معدن - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران می‌گوید: در حال حاضر دوره بازگشت تسهیلات خط اعتباری انرژی ۶ ماهه است، اما در حال پیگیری افزایش این مدت زمان به یک سال هستیم و در این خصوص رایزنی‌هایی نیز صورت گرفته است.

یدالله صادقی، دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه نیمی از واحدهای انرژی‌بر استان تهران تاکنون موفق به دریافت تسهیلات یارانه‌ای شده‌اند، گفت: تسهیلات ارزان‌قیمت با بهره ۳ درصد از ابتدای سال‌‌جاری تا پایان آبان ماه برای واحدهایی که انرژی‌بری داشته‌اند، اختصاص یافته و در این مدت حدود ۸۰ میلیارد تومان به این واحدها تسهیلات داده شده است. وی در مورد تعداد متقاضیان دریافت خط اعتباری انرژی در استان تهران نیز گفت: حدود هزار واحد صنعتی در استان تهران انرژی‌بری بالایی دارند که از بین آنها ۴۷۱ واحد برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کردند و در نهایت حدود ۲۱۱ واحد در زمان مقرر مدارک خود را ارائه کردند و مشمول دریافت تسهیلات شدند که این واحدها نیز تنها از یک دوره تسهیلات خط اعتباری انرژی برخوردار شدند.

علاوه بر اختصاص تسهیلات مذکور رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان یارانه به بخش صنعت از منابع صندوق توسعه ملی خبر داد و افزود: تسهیلات مذکور براساس بسته سوم حمایتی در سطح کلان کشور در حال انجام است و مذاکراتی نیز در این زمینه صورت گرفته و مقرر شده تا رقم مذکور از صندوق توسعه ملی تامین شود و وزارت صنایع و معادن نیز در حال طراحی سایتی برای دریافت تقاضای شرکت‌های صنعتی در خصوص تسهیلات بسته سوم حمایتی است.

صادقی در پاسخ به این پرسش که سهم بخش صنعت از تسهیلات ۲۵۰۰ میلیارد تومانی چه رقمی است؟ عنوان کرد: هنوز سهمی در این مورد به ما ابلاغ نشده است.

تنها ۳۵۰ واحد غیر فعالند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ادامه در خصوص ظرفیت فعال شهرک‌های صنعتی نیز گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد ظرفیت شهرک‌های صنعتی استان تهران فعال هستند و حدود ۴۰ درصد از ظرفیت مابقی این شهرک‌ها نیز در حال فعال‌سازی است.

وی در خصوص تعداد واحدهای غیر فعال در استان تهران نیز اظهار کرد: تعداد واحدهای غیر فعال نسبت به فعال بسیار محدود است، با این حال هم‌اکنون ۳۵۰ واحد در کل شهرک‌های صنعتی به دلیل نبود تکنولوژی، غیر اقتصادی بودن تولید به دلیل نوسان بازار و افزایش بهای سوخت غیر فعال شده‌اند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ادامه افزود: حدود ۱۶ هزار واحد تولیدی در استان تهران مستقر است که بیش از ۵۰ درصد حجم تولید و تجارت کشور این استان بر عهده این واحدها است. وی با اشاره به صادرات سالانه ۲ میلیارد دلار کالا از استان تهران، تصریح کرد: طی ۶ ماهه اول سال‌‌جاری حدود نه میلیارد دلار کالا از استان تهران صادر شده است.

چالش بخشودگی مالیات

رییس سازمان صنعت استان تهران در مورد اجرای قانون خروج صنایع آلاینده از تهران و انتقال آنها به شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران نیز گفت: در این راستا ایجاد ۱۱ شهرک صنعتی در استان تهران مصوب شده تا صنایع آلاینده در این شهرک‌ها مستقر شوند.

وی افزود: قرار بود واحدهای صنعتی آلاینده منتقل شده به شهرک‌ها تا ۱۰ سال و واحدهای جدید ایجاد شده در این شهرک‌ها تا ۵ سال مشمول بخشودگی مالیات شوند، اما اجرای این قانون با چالش روبه رو است و ما در حال پیگیری این موضوع با وزارت امور اقتصادی هستیم تا قانون مذکور در خصوص واحدهای مشمول اجرایی شود.

قیمت تخم مرغ در سرازیری قیمت

علاوه بر مباحث مطرح شده در حوزه شهرک‌های صنعتی، رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران در خصوص قیمت و تامین تخم مرغ در بازار گفت: در حال حاضر تخم مرغ ساده ۵ هزار و ۵۰۰ و تخم مرغ‌های مارک‌دار و بسته‌بندی شده با نرخ

۶ هزار تومان در شبکه‌های مورد تایید و مورد نظر ما عرضه می‌شود. در بازار نیز تخم مرغ هزار تومان بالا‌تر از این نرخ مصوب و با قیمت ۷ هزار تومان عرضه می‌شود.

صادقی میانگین قیمت عرضه تخم مرغ در استان تهران را شش هزار و ۵۰۰ تومان عنوان کرد و افزود: این قیمت ۵۰۰ تومان بالا‌تر از نرخی است که باید برای تخم مرغ بسته‌بندی و مارک دار پرداخت. رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران در ادامه از افزایش تولید تخم مرغ خبر داد و افزود: در حال حاضر تولید تخم مرغ افزایش یافته به طوری که تولید تخم مرغ در تهران از صفر به ۲۰۰ تن رسیده است.

این مقام مسوول در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع ذخیره‌سازی میوه برای ایام عید نوروز اشاره کرد و گفت: هر ساله ذخیره‌سازی برای شب عید صورت می‌گیرد، اما امسال با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هنوز اعتباری در رابطه با ذخیره‌سازی میوه دریافت نکردیم. البته این به معنای آن نیست که تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته؛ چرا که در این خصوص مذاکراتی با وزارتخانه و اتحادیه‌های مربوطه برای تامین میوه صورت گرفته است. صادقی استراتژی این دستگاه را تنظیم بازار بر مبنای تامین با تولیدات داخلی عنوان کرد و گفت: تلاش ما بر آن است که اغلب کالاهای مورد نیاز برای تنظیم بازار با اولویت محصولات داخلی صورت گیرد.

وی در خصوص مباحث مطرح شده مبنی بر ورود مرکبات خارجی به بازار کشور توضیح داد: اخیرا حدود۴۰۰ تن پرتقال و نارنگی از کشور ترکیه وارد و در میادین عرضه شده البته این رقم قابل‌توجهی نیست، اما باید متذکر شد که سقف سفارش این واردات مربوط به استان تهران نبود و زمانی ثبت و سفارش صورت گرفته که هنوز دستور ممنوعیت واردات مرکبات به سازمان توسعه و تجارت ابلاغ نشده بود.