شمارش معکوس برای بررسی دخل و خرج یارانه صنعتی

کمیسیون صنایع: گزارش جدیدی دریافت نکرده‌ایم

گروه صنعت و معدن- در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارائه گزارش یارانه صنعتی به کمیسیون صنایع خبر می‌دهد که اعضای کمیسیون می‌گویند: «گزارشی دریافت نکرده‌ایم.» این در شرایطی است که همچنان انتقاد صنعتگران نسبت به نبود شفافیت آماری پرداخت یارانه‌های صنعتی ادامه دارد. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، با گذشت ۱۱ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بسیاری از تشکل‌های صنعتی ادعا می‌کنند که یارانه صنعتی را بر اساس آنچه وعده داده شده بود، دریافت نکرده‌اند. این موضوع سبب شد که نمایندگان مجلس در کمیسیون صنایع خواستار گزارشی مکتوب در خصوص روند دخل و خرج یارانه صنعتی شوند و طرح سوال از وزیر صنعت را در دستور کار قرار دهند. طرح سوال از «مهدی غضنفری»، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی در دستور کار قرار گرفته است که وی در روزهای گذشته بارها تاکید کرده که گزارش مکتوب از نحوه اجرای بسته‌های حمایتی در حوزه صنعت را به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه کرده است.

توضیح وزیر در مورد یارانه صنعتی

غضنفری همچنین دیروز در مورد گزارش ارائه شده به کمیسیون صنایع توضیح داد: در این گزارش ضمن معرفی رشته‌های صنعتی پرمصرف از لحاظ انرژی، دلایل ارائه تسهیلات به آنان تشریح شده است. همچنین ضمن توضیح بسته‌های حمایتی، اهداف ارائه آن نیز اعلام شده است. به گفته «غضنفری» در این گزارش به دلایل موافقت با افزایش قیمت برخی گروه کالاها، مبالغی که برای خط اعتبار انرژی و... پرداخت شده، همچنین برنامه‌ریزی آتی دولت در این خصوص، توضیحاتی ارائه شده است. وی همچنین با تشریح جزئیات نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش صنعت و معدن گفت: قیمت‌گذاری، اقدامات جبرانی و بهره‌وری سه محور اصلی بسته حمایتی این بخش به شمار می‌رود. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در گفت‌و‌گو با «ایرنا» اظهار کرد: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، به واحدهایی که جزو ۲۵ رشته فعالیت تاثیرپذیر هستند، تسهیلات خط اعتباری هزینه انرژی برای پرداخت هزینه‌های انرژی با نرخ کارمزد ۳ درصد و دوره بازپرداخت ۱۲ ماهه اعطا می‌شود. وی افزود: پرداخت این تسهیلات به ساده‌ترین روش بوده که معوقات بانکی مانع اعطای این تسهیلات نشده و وثیقه آن سفته با پشت‌نویسی ضامن معتبر است؛ در صورتی که واحد دریافت‌کننده تسهیلات تاخیر در بازپرداخت اقساط داشته باشد، اعطای تسهیلات متوقف خواهد شد. در این پروژه به حدود سه هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی تسهیلاتی معادل هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگر با بیان اینکه حمایت از بنگاه‌ها بسیار متفاوت از حمایت از خانوار‌ها است، اظهار کرد: پرداخت کمک بلاعوض به طور عمومی نه امکانپذیر است و نه اثر بخشی مطلوبی دارد.وی با بیان اینکه پرداخت مبلغی به صورت کمک بلاعوض به بنگاه، کمک چندانی به بازسازی تجهیزات نمی‌کند و بهتر است تسهیلات مناسبی در اختیار بنگاه قرار گیرد، افزود: در ماده هشت قانون هدفمندی یارانه‌ها سه گزینه برای هزینه منابع بخش تولید پیش‌بینی شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: دولت مکلف است ۳۰ درصد خالص وجوه حاصل از اجرای قانون را برای پرداخت کمک بلاعوض یا یارانه سود تسهیلات یا وجوه اداره شده در بخش‌های مورد نظر هزینه کند.

وی خاطرنشان کرد: بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی، تشویق به صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف که از سوی دستگاه‌های اجرایی معرفی می‌شود، اصلاح ساختار فناوری واحدهای تولیدی در جهت افزایش بهره‌وری انرژی، آب و توسعه تولید برق از منابع تجدیدپذیر از بخش‌های مورد نظر محسوب می‌شوند.غضنفری ادامه داد: جبران بخشی از زیان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات آب و فاضلاب، برق، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ناشی از این قانون، گسترش و بهبود حمل‌و‌نقل عمومی در چارچوب قانون توسعه حمل‌و‌نقل، حمایت از تولید کنندگان بخش کشاورزی و صنعتی، حمایت از تولید نان صنعتی حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه خدمات الکترونیکی تعامل با هدف حذف یا کاهش رفت و آمد‌های غیر ضرور از دیگر موارد حمایتی است.وی گفت: بنابراین بر مبنای رعایت اصل حفظ رقابت پذیری در بنگاه‌های یک رشته صنعتی و تعادل قیمت تمام شده در واحدهای تولیدی که از سوخت مایع استفاده می‌کنند، (در مقایسه با واحدهای تولیدی که از سوخت گاز طبیعی استفاده می‌کنند) کمک هزینه خرید سوخت به صورت بلاعوض به این گونه بنگاه‌ها پرداخت می‌گردد. این کمک بلاعوض شامل تمام واحدهای تولیدی (اعم از تاثیر پذیر و غیر تاثیرپذیر) می‌شود.سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز هفته گذشته از ارسال ویرایش نخست گزارش عملکرد بخش صنعت و معدن در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به کمیسیون صنایع مجلس خبر داده بود.به گفته فاطمی امین، ویرایش اول این گزارش حاوی آخرین اطلاعات از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش صنعت و معدن است و به موضوعاتی مانند صنایع تاثیرپذیر، بسته‌های حمایتی و نحوه تخصیص یارانه‌ها در بخش‌های مختلف صنعت و معدن پرداخته است.این اظهارات در حالی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و سخنگوی وی اعلام می‌شود که اعضای کمیسیون صنایع مجلس نظر دیگری دارند.

کمیسیون صنایع: گزارشی نگرفتیم

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این رابطه در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: گزارش یارانه صنعتی را دریافت نکرده‌ایم. شهریار طاهرپور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرار بود در هفته گذشته این گزارش از سوی وزیر در کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد، گفت: هنوز وزیر به کمیسیون صنایع مجلس نیامده است و گزارشی نیز ارائه نشده است. به گفته وی، به احتمال زیاد این موضوع در جلسه هفته آینده کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

هر شش ماه، یک گزارش

نادر قاضی پور، یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن نیز از عدم‌دریافت گزارش یارانه صنعتی خبر داد و به «دنیای اقتصاد» گفت: بر اساس برنامه، وزیر هر شش ماه یکبار باید گزارش یارانه صنعت را به کمیسیون ارائه کند؛ اما تاکنون این گزارش به کمیسیون ارسال نشده است.اظهارات قاضی پور مبنی بر عدم‌دریافت گزارش در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته پیش خبر از ارائه این گزارش به مجلس داده بود، گزارشی که هنوز به دست اعضای کمیسیون صنایع نرسیده است.قاضی پور در ادامه اظهار کرد: اعضای کمیسیون یک سوال در خصوص چگونگی تخصیص یارانه صنعت از وزیر صنایع مطرح کرده‌اند که نیابت رسیدگی به این سوال به بنده سپرده شده است.به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن، پرسش اعضای کمیسیون از وزیر صنعت، معدن و تجارت این بوده که ۳۰ درصد یارانه تولید که سال گذشته و سال‌جاری باید به این صنعت اختصاص می‌یافت، چرا تخصیص داده نشده است.

لزوم ارائه مستندات

قاضی پور در پاسخ به این سوال که وزیر صنعت چه زمان برای پاسخگویی در مجلس حاضر خواهد شد؟ اظهار کرد: هفته آینده وزیر صنایع باید مستندات خود را در خصوص یارانه صنعت به کمیسیون ارائه کند.مهدی صادق، یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن نیز در این خصوص می‌گوید: هنوز گزارشی به دست اعضای کمیسیون نرسیده و در صورتی که گزارش در اختیار رییس مجلس قرار گرفته باشد، باید یک نمونه از آن به اعضای کمیسیون ارائه می‌شد که این اتفاق هنوز نیفتاده است.صادق در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: هنوز یارانه‌های حامل انرژی پرداخت نشده است و گزارشی نیز در این خصوص به مجلس ارائه نشده است. به همین دلیل با افزایش بهای حامل‌های انرژی صنعتگران با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند و در این خصوص شکایات بسیاری نیز به دست مجلس رسیده است.

گزارش قدیمی است

در همین حال، عزیز اکبریان، یک عضو دیگر کمیسیون صنایع مجلس نیز اعلام کرد: مسوولان وزارت صنعت جدیدا گزارشی در مورد اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به مجلس ارائه نداده‌اند و تنها حدود ۲ ماه پیش یک گزارش کلی در این مورد به ما ارائه شد.وی با بیان اینکه یارانه پرداختی به بخش صنعت بسیار ناچیز بوده است، به «فارس» گفت: تاکنون گزارشی که نشان دهد یارانه مشخص و کافی به صنعتگران تعلق گرفته، به دست ما نرسیده است.اکبریان ادامه داد: به منظور بررسی عملکرد وزارت صنعت در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، نمایندگان مجلس موضوع سوال از وزیر صنعت را به هیأت رییسه مجلس ارائه کردند که هیأت رییسه نیز آن را به کمیسیون صنایع ارجاع داد.وی افزود: سوال از وزیر صنعت پس از تعطیلات مجلس در هفته آینده مطرح خواهد شد.عضو کمیسیون صنایع عملکرد وزارت صنعت در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را نیز به چالش کشیده و گفت: اصولا در بخش صنعت، قانونی اجرا نشده که ما چیزی دیده باشیم، ولی امیدواریم وزیر صنعت قانون را به درستی اجرا کند.بهمن محمدیاری، از دیگر نمایندگان مجلس نیز در این مورد گفت: گزارشی از سوی وزارت صنعت در مورد هدفمندی یارانه بخش صنعت ندیده‌ایم. وی تصریح کرد: سوال از وزیر صنعت در مورد عملکرد وزارت خانه متبوعش در هدفمند شدن یارانه بخش صنعت در هفته آینده پیگیری خواهد شد. اکنون در شرایطی که شمارش معکوس برای بررسی دخل و خرج یارانه صنعتی در کمیسیون صنایع شروع شده است، باید دید که آیا گزارش وزیر نظر نمایندگان را در مورد هزینه‌کرد یارانه‌ها جلب می‌کند یا نه؟