گروه صنعت و معدن- رییس هیات‌مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های صنایع آلومینیوم‌کاران با اشاره به افزایش چند برابری قیمت حامل‌های انرژی برای واحدهای تولیدی پس از هدفمندی یارانه‌ها گفت: با دلار ۱۳۰۰ تومانی و ناممکن بودن گشایش «ال‌سی» بنگاه‌های تولیدی محکوم به تعطیلی هستند. هبه‌‌الله فاضلی در گفت‌وگو با «فارس» ضمن تاکید بر اینکه برای احیای ظرفیت‌ صنایع تولیدی کشور نیازمند حرکت جهادی در سطح ملی هستیم، اظهار کرد: اجرایی شدن فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها به ‌رغم مزیت‌ها و محسنات متاسفانه بر چرخه تولید کشور در برخی بخش‌ها تاثیر چندان مطلوبی نداشته است. وی ادامه داد: اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها به مفهوم تعهد‌پذیری دولت در قبال صنایع تولیدی مبنی بر حمایت‌ یارانه‌ای از این بخش بود که متاسفانه بعد از اجرایی شدن قانون نه تنها دولت به تعهدات خود در این باره پایبند نبوده، بلکه عملا در بسیاری از زمینه‌ها موجب تضعیف چرخه تولید و به بیراهه رفتن این صنعت شده است.

فاضلی با اشاره به رشد ۱۲ برابری قیمت گاز و ۲۲ برابری قیمت گازوئیل مصرفی بنگاه‌های تولیدی در قیاس با سال ۸۹ افزود: با فرض تخصیص یارانه ۵۰ درصدی به گاز و گازوئیل مصرفی باز بنگاه‌های تولیدی و تولیدکنندگان متحمل هزینه‌‌ای بیش از این مقادیر هستند.

رییس هیات‌مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های صنایع آلومینیوم‌کاران گفت: واقعیت حوزه تولید این است که در بخش تولیدی کشور نسبت به سال‌های قبل رشد چند برابری قیمت تمام شده را شاهد هستیم که این به نفع چرخه تولید و بخش تجاری کشور نیست. وی خاطرنشان کرد: در بازار رقابتی امروز جهان، رشد قیمت تمام شده کالا و اقلام تولیدی به مفهوم مغفول ماندن تمام سیاست‌های توسعه‌ای در حوزه تولید و شکست اهداف متعالی با زیربنای تولید است؛ بنابراین بازشناسی کم و کاستی‌ها و سازوکارهای منتج به بهره‌وری حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی کشور تکلیفی است که باید مسوولان امر به آن توجه داشته باشند.

وی عدم پشتیبانی از سهامداران شرکت‌ها، کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی را یکی دیگر از معضلات بخش تولید برشمرد و تاکید کرد: فشارهای بانکی و سود بالای بانکی هم یکی دیگر از معضلات بخش تولید است که هیچ کس به آن توجه ندارد، در حالی که اجرایی شدن طرح تحول بانکی هم یکی از گام‌های اساسی در حوزه طرح تحول اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

رییس هیات‌مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های صنایع آلومینیوم‌کاران در پایان با بیان اینکه نبود امکان گشایش «ال‌سی» فضای تولید را متاثر از خود کرده است، افزود: گاه مجبوریم هزینه‌های هنگفتی را به دلالان و واسطه‌گران اقتصادی بدهیم تا بلکه بتوانیم بنگاه‌های تولیدی را فعال نگه داریم، اما فعالیت در این شرایط نمی‌تواند در دراز مدت ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه بر خلاف سیاست‌های توسعه‌ای، در چنین وضعیتی حتی تولید‌کنندگان مواد اولیه در داخل کشور هم با بنگاه‌های تولیدی همراه و هماهنگ نیستند و اعتبار نمی‌دهند.