گروه صنعت و معدن - «ذخایر بالقوه سنگ آهن کشور ۵/۴ میلیارد تن است»، «ذخایر بالقوه مس کشور ۴ میلیارد تن است»، «به نظر من قطب مناسب فولاد کشور یزد و کرمان است»، «لابی برخی نمایندگان مجلس باعث ایجاد کارخانه‌های فولاد شده است.»، «توان تامین ریل داخلی را داریم.» اینها از اهم گفته‌های مدیر امور اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» است. کشف ذخایر جدید آهن

«بهروز برنا»، مدیر امور اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با تاکید بر اینکه ذخیره سنگ آهن در کشور در حال حاضر ۵/۴ میلیارد تن است، گفت: «تا جایی که من اطلاع دارم، الان در حدود ۱۳ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود که برای این حجم تولید سالانه نیاز به ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن سنگ آهن است و حتی با در نظر گرفتن مصرف سالانه، ما همان ۵/۴ میلیارد تن ذخیره را به دلیل اکتشافات جدید داریم که بیشتر از این نیز خواهد شد.»

وی افزود: «حدود ۲۰ میلیون تن ذخایر آهن در چاه پلنگ اصفهان کشف شده است که عیار ۳۱ درصد آهن و ۳/۲ درصد منگنز دارد. همچنین یک ذخیره در آذربایجان شرقی کشف شده است.» «برنا» اظهار کرد: «ایران روی محور آهن «اورال- عمان» قرار دارد که به دلیل اقبال زیاد نسبت به آهن در داخل و خارج کشور، سازمان اکتشاف تلاش دارد که وضعیت کشور را در زمینه اکتشاف آهن میسر کند.»

مدیر امور اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: «در محور سنگان در خراسان جنوبی، فارس و یزد ژئوفیزیک‌های هوایی صورت گرفته است که در محور سنگان کارها تا ۷۰، ۸۰ درصد نیز پیش رفته است.»

مناسب‌ترین قطب بعدی فولاد کشور

«برنا» در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه با توجه به اکتشافات جدید و مصرف شدن اکتشافات قدیمی، به نظر شما قطب بعدی فولاد در کشور کجا خواهد بود، بیان کرد: «محورهای سنندج- سیرجان یکی از بزرگ‌ترین محورهای آهن کشور است، همچنین استان‌های زنجان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، فارس، یزد نیز شرایط مساعدی به لحاظ معادن سنگ آهن دارند.»

وی ادامه داد: «اما اینکه چه مکانی می‌تواند قطب فولادی کشور باشد، بر اساس ذخایر آهن، انرژی، منگنز، آب و ... خواهد بود. به نظر من استان‌های یزد و کرمان مناسب‌ترین مناطق برای قطب فولاد در کشور است. البته نباید از ذخایر سنگان خراسان جنوبی نیز غافل بود، زیرا شرایط مناسبی را برای صنعت فولاد دارد.»

مدیر امور اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تصریح کرد: «اغلب ایجاد صنایع فولاد در کشور کارشناسی شده نیست و ایجاد آنها با پافشاری و لابی برخی از نمایندگان مجلس صورت می‌گیرد. هر نماینده‌ای تلاش می‌کند که صنعتی را در مناطق حوزه نظارت خود ایجاد کند و با تلاش‌ها و لابی‌های مختلف، کارخانه‌های فولاد در برخی مناطق که توجیه اقتصادی ندارد و کارشناسی شده نیست، ایجاد می‌شود.» وی تاکید کرد: «به جای این دست کارهای کارشناسی نشده و پراکنده‌سازی صنایع فولاد، بهتر است به سمت ایجاد خوشه‌های صنعتی مطابق با توجیه اقتصادی و ارزیابی‌های کارشناسی شده، سوق پیدا کنیم.»

توان تامین ریل در داخل

«برنا» در بخش دیگر از صحبت‌هایش با ابراز تاسف از اینکه چینی‌ها و هندی‌ها بازار آهن ایران را به سمت خام‌فروشی سوق داده‌اند، گفت: «کشور به آهن نیاز دارد و باید تلاش کرد که آهن تولیدی در صنایع کشور مصرف شود. ما با حجم آهن تولیدی و ذخایری که داریم، می‌توانیم تامین ریل‌های راه‌آهن را در داخل انجام دهیم.»

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه عیار سنگ آهن در کشور و در اکتشافات جدید چقدر است؟ گفت: «در کشور سنگ آهن از عیار ۲۰ تا ۶۰ درصد وجود دارد. در اکتشافات اخیر سنگ‌آهن با عیار ۳۱ درصد داشته‌ایم.»

مس در اولویت سازمان اکتشاف

مدیر امور اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در حوزه مس نیز وضعیت خوبی داریم و مس در اولویت کاری ما قرار دارد، اعلام کرد: «الان چهار میلیارد تن ذخایر مس داریم.» وی ادامه داد: «چند ذخیره در کلاس جهانی داریم و اکتشافات جدید سازمان اکتشاف با همکاری شرکت ملی مس نیز حدود ۸۰۰ میلیون تن بوده است.»«برنا» بیان کرد: «در مناطق آذربایجان شرقی و کرمان اکتشافات جدید داشته‌ایم ‌و ذخایری از مس رسوبی نیز کشف شده است.»