گروه انرژی- ابهام در مورد کسری یا نبود ۷/۹ میلیارد مترمکعب گاز در سال گذشته موضوعی است که مسوولان شرکت گاز در پاسخ به آن، فقط می‌گویند: «اطلاعی نداریم.»

به گزارش خبرنگار ما، اخیرا دیوان محاسبات کشور در تشریح عملکرد دولت در سال ۸۹، در میان آمار و ارقام خود در مورد میزان تولید و مصرف گاز اعلام کرد: «در سال گذشته ۷/۹ میلیارد مترمکعب گاز در کشور کسری داشتیم.» رییس دیوان محاسبات در توضیح این میزان کسری گاز گفته بود: «میزان تولید گاز و مصرف در سال ۸۹ معلوم است، اما شرکت ملی گاز علت رقم کسری تراز گاز را «گاز دزدی»‌ها و استفاده بدون کنتور و ترکیدگی لوله‌های گاز اعلام کرده است.» پشت پرده کسری ۷/۹ میلیارد مترمکعب گاز در حالی هنوز مشخص نیست که شرکت ملی گاز نیز تاکنون به طور رسمی واکنشی به این موضوع نداشته است. از سوی دیگر، مسوولان شرکت ملی گاز در پاسخ به پیگیری خبرنگار ما در رابطه به این موضوع ابزار بی‌اطلاعی می‌کنند. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز که مسوولیت کنترل میزان تولید و مصرف گاز را بر عهده دارد در مورد کسری یا نبود ۷/۹ میلیارد مترمکعب گاز در سال گذشته می‌گوید: «از این موضوع اطلاعی ندارم.» «حسن منتظر تربتی» در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: «موضوع کسری تراز گاز به محاسبات مالی مربوط می‌شود.» مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز با بیان اینکه اعدادی که از سوی دیسپچینگ گاز اعلام می‌شود، اعداد عملیاتی است، توضیح داد: «اختلاف بین میزان گاز تولید شده و مصرف شده باعث ایجاد کسری تراز گاز می‌شود، اما اینکه در سال گذشته ۷/۹ میلیارد مترمکعب گاز کسری تراز گاز داشته باشیم، من از آن اطلاعی ندارم.» پیش از این نیز «مجتبی شیخ بهایی»، مدیر گاز‌رسانی شرکت ملی گاز در مورد ابهام بزرگ در مورد کسری ۷/۹ میلیارد مترمکعب گاز ابراز بی‌اطلاعی کرده بود. وی در پاسخ به این پرسش که دیوان محاسبات به نقل از وزارت نفت مهم‌ترین دلیل کسری تراز گاز در سال ۸۹ را گاز دزدی از شبکه می‌داند، گفته بود: «این عدد درست نیست.» ابزار بی‌اطلاعی مسوولان شرکت ملی گاز از کسری تراز گاز در حالی اعلام می‌شود که دیوان محاسبات در مورد راهکار کنترل آن، شرکت ملی گاز را موظف کرده تا با نصب دستگاه‌هایی در ورودی هر استان این رقم‌ها را کنترل کند. آمار منتشر شده از سوی دیوان محاسبات آن قدر هنگفت است که از نگاه کارشناسان، امکان کسری ۷/۹ میلیارد مترمکعب گاز به روش‌هایی که از سوی دیوان محاسبات به نقل از وزارت نفت اعلام شده، وجود ندارد. آمارهای شرکت ملی گاز در سال قبل از آن (یعنی سال ۸۸) نشان می‌دهد که در این سال فقط ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری تراز گاز در کشور وجود داشته است. مقایسه این آمار با سال بعد از آن (یعنی سال ۸۹) نشان می‌دهد که اختلاف زیادی بین این دو رقم وجود دارد؛ بنابراین گازدزدی و استفاده بدون کنتور از گاز نمی‌تواند تنها دلیلی کسری ۷/۹ میلیارد مترمکعب گاز باشد.

در این شرایط به نظر می‌رسد که شرکت ملی گاز بهتر است با شفاف‌سازی در این مورد، پاسخ مناسبی را به گزارش دیوان محاسبات ارائه کند.