ستار مرادی

نزدیک به ۹ ماه از اجرایی شدن برنامه هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد و هنوز که هنوز است مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گویند که ۱۴۰۰ میلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه‌ها به صنعتگران پرداخت شده است؛ اما، صنعتگران، این آمارهای کلی و بدون جزییات را رد می‌کنند. « تاکید» و «انکار» هر دو طرف آنقدر صریح و محکم است که پای دیگر مسوولان و حوزه‌ها را به وسط ماجرا کشانده تا مجلسی‌ها و رییس دیوان محاسبات در کنار صنعتگران بر عدم تحقق یارانه‌های صنعتی تاکید کنند و کارگروه تحول اقتصادی در کنار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت بر تحقق پرداخت یارانه‌های صنعتی تاکید کند.مسوولان و دبیران انجمن‌های مختلف صنایع آسیب‌پذیر در رسانه‌های با دیدگاه‌های مختلف به انحای گوناگون از عدم پرداخت یارانه‌های سهم صنعت خبر داده‌اند، اما تنها با پاسخ‌های شفاهی مسوولان وزارتخانه، بدون آمارهای مستند و مستدل، مواجه شده‌اند.

مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها جوابی که ارائه می‌دهند، این است که « آمارها محرمانه است.»معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت سرانجام شمار ۳۵۹۶ واحد تولیدی را به تفکیک رشته صنعتی دریافت‌کننده تسهیلات هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد، اما چند نکته اساسی در اعلام این لیست وجود دارد، اول اینکه پیش از این از ۳۵۰۰ واحد دریافت‌کننده سخن گفته می‌شد و دوم اینکه قرار بود به ۲۵ رشته این منابع پرداخت شود، اما از پرداخت به ۳۱ رشته خبر داده می‌شود و سوم تعداد واحدهای دریافت‌کننده در صنایع آسیب پذیر معرفی شده است؛ این در حالی است که نام واحدهای دریافت‌کننده و حجم دریافتی هر واحد بیان نمی‌شود تا شبهات مختلف بر طرف شود.

همچنین چند سوال اساسی در اینجا مطرح می‌شود:

- چرا آمارها به صورت مستدل، مستند و با جزئیات (نام و حجم پرداخت هر واحد) ارائه نمی‌شود؟

- چرا گفته می‌شود که این آمارها محرمانه است؟

- اگر گفته می‌شود که صنعتگران علاقه ندارند، این آمارها بیرون داده شود، پس چرا دبیران انجمن‌های صنایع آسیب پذیر بارها و بارها خواستار انتشار آمارها با «جزییات» شده‌اند؟

- در پاسخ به این سوال صنعتگران که می‌گویند: «این منابع را به کدام صنعتگر پرداخت کرده‌اید؟» چه پاسخی وجود دارد؟

- آیا این آمارها برای مجلس و دیوان محاسبات نیز محرمانه است؟

- اگر محرمانه نیست، پس چرا با مشاهده این جزییات دیوان محاسبات و مجلس هنوز قانع نشده‌اند و اعلام می‌کنند که پرداخت یارانه‌های صنعتی تحقق نیافته است؟

- چرا مجلسی‌ها بیان می‌کنند تا دولت گزارش مربوط به هزینه کرد منابع یارانه‌ای صنعتی را ارائه کند و پاسخ مناسبی به صنعتگران داده شود، مجلس به پیگیری خود ادامه می‌دهد؟

به نظر می‌رسد مثل هر بازی‌ای که استراتژی دارد، بازی جاری روی منابع یارانه‌های صنعتی نیز «استراتژی بازی فرسایشی» را با خود به همراه دارد. حال اگر مانند برنامه «۹۰ ورزشی» یک برنامه « ۹۰ صنعتی» داشتیم، خیلی از این بالا و پایین‌های صنعتی روشن‌تر می‌شد. این‌طور نیست؟