ستار مرادی

نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی دو درصد؛ پنج درصد، پنج و نیم درصد یا هفت درصد؟

روز صنعت و معدن امسال از آن روزهایی بود که وعده جدیدی صنعتگران را خوشحال کرد تا روزها را یکی پس از دیگری در انتظار آن وعده سپری کنند. «سود تسهیلات اعطایی به بخش صنعت از صندوق توسعه ملی دو درصد است.» این همان خبر خوشی بود که رییس‌جمهور در مراسم روز صنعت و معدن در جمع صنعتگران و معدنکاران اعلام کرد.

بیش از یک ماه و نیم از آن روز و آن خبر خوشایند برای صنعتگران می‌گذرد و هربار که سخنی از تسهیلات صندوق توسعه ملی می‌رود، نرخ سود این تسهیلات متفاوت از دفعه قبل اعلام می‌شود. چندی پیش مدیرعامل بانک صنعت و معدن سود این تسهیلات صنعتی را کمتر از هفت درصد اعلام کرد و بعد از ایشان عضو هیات‌مدیره هیات امنای صندوق توسعه ملی این نرخ سود را پنج یا پنج و نیم درصد بیان می‌کند. بالاخره نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی برای صنعتگران چند درصد خواهد بود؟

این سوال از آن رو مهم جلوه می‌کند که دامنه تغییر نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی از دو درصد تا هفت درصد در رفت و برگشت است؛ یعنی عددی معادل پنج درصد تفاوت.

سرمایه‌گذاران، کنشگران اولیه سیاستگذاری‌های اقتصادی هستند و این موضوع در سطح کلان و به‌خصوص برای سرمایه‌گذاران، بسیار قابل تامل است که حتی یک درصد تغییر در نرخ سود ایجاد شود؛ چه برسد به اینکه طی کمتر از دو ماه نوسانات پنج درصدی داشته باشد.

علاوه بر این، حجم منابع صندوق توسعه ملی و شفافیت در اعلام حجم این صندوق از دیگر مواردی است که سرمایه‌گذار را در برنامه‌ریزی برای آتی هدایت خواهد کرد. یک مسوول از ۳۰ هزار میلیارد تومان حجم صندوق می‌گوید؛ مسوول دیگر از ۲۱ هزار میلیارد تومان و این در حالی است که بیش از ۳۷ هزار میلیارد تومان از این صندوق نسخه‌اش از سوی دولت پیچیده شده است.

دولت در حالی این بذل و بخشش‌های تسهیلات ارزی صندوق را صورت می‌دهد که مجلس بارها اعلام کرده است که دولت حق دخل و تصرف در این صندوق را ندارد و منابع این صندوق فقط صرف بخش خصوصی خواهد شد.

عدم شفافیت در اعلام حجم منابع صندوق توسعه ملی، روشن نبودن نرخ سود این تسهیلات، کش و قوس‌های مابین دولت و مجلس روی صندوق توسعه ملی، از جمله علامت‌هایی هستند که نشان می‌دهد سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری در کشور خیلی جدی گرفته نمی‌شود و دانش مدیریت سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری در کشور هنوز در سطح دانشگاهی و تئوری قرار دارد.