گروه انرژی- وقتی وزارت نفت اساسنامه چهارشرکت اصلی تابعه را ارائه نمی‌کند، مجلس برای وزارت نفت اساسنامه تدوین و تصویب می‌کند. وزارت نفت فعلا به این تصمیم مجلس واکنشی نشان نداده است. تدوین «اساسنامه نفت» به عمر مجلس هشتم می‌رسد؟ بعد از تاخیر ۲۸ساله دولت‌ها برای تدوین اساسنامه نفت، کمیسیون انرژی مجلس از سال گذشته تصمیم گرفت که خود به تدوین اساسنامه بپردازد. حالا با گذشت یک سال از آن زمان نمایندگان می‌گویند: «در ماه جاری این اساسنامه به صحن می‌رود.»

به گزارش خبرنگار ما، اساسنامه نفت در حالی به زودی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد که پیش از این در سال ۶۲ یک بار تغییر کرد و از آن زمان تاکنون دولت‌ها موظف شدند تا اساسنامه نفت را به مجلس ارائه کنند. موضوعی که تاکنون محقق نشده است.

اساسنامه شهریور ماه در مجلس

در این بین، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در مورد مراحل تدوین اساسنامه «نفت» می‌گوید: «قانون نفت و گاز مقدمه قانون اساسنامه نفت است. با توجه به اصلاح قانون نفت، فاز دوم ارائه اساسنامه نفت است.» «عماد حسینی» گفت: «پیش نویس اساسنامه نفت آماده شده است و در ماه جاری (شهریور) در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.»

وضعیت پتروشیمی در اساسنامه

نماینده مردم قروه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در پاسخ به این سوال که با توجه به مطرح شدن تفکیک پتروشیمی در وزارت نفت آیا تغییری در تدوین این اساسنامه صورت خواهد گرفت؟ افزود: «در قانون نفت این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت آورده شده است. به نظر من این شرکت از بدنه نفت تفکیک نخواهد شد.»

وی با بیان اینکه با تفکیک این شرکت از نفت احتمال بروز مشکلاتی در تامین خوراک ایجاد خواهد شد، اظهار کرد: «تفکیک این شرکت از وزارت نفت و پیوستن آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث خواهد شد که در مورد مسائل صنایع پایین دستی دو وزارتخانه درگیر شوند.»

قانون نفت مبنا است

در همین حال، «سیروس سازدار»، عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: «تدوین اساسنامه نفت مراحل نهایی خود را می‌گذراند.» نماینده مردم مرند و جلفا با اشاره به ابلاغ اصلاح قانون نفت به خبرنگار ما، گفت: «اساسنامه نفت بر مبنای قانون نفت نوشته شده است.» این نماینده مجلس نیز در پاسخ به این سوال که با توجه به احتمال تفکیک شرکت ملی صنایع پتروشیمی از بدنه نفت آیا در تدوین اساسنامه تغییراتی ایجاد می‌شود، گفت: «صحبت‌هایی انجام شده که پتروشیمی از وزارت نفت جدا شود و به وزارتخانه جدید صنعت، معدن و تجارت الحاق شود، اما به نظر من بعید است که این اتفاق بیفتد.»

این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: «از آنجایی که قرار است برای هر یک از شرکت‌های زیرمجموعه نفت به صورت جداگانه اساسنامه تدوین شود، با جداسازی پتروشیمی نیز تغییری در اساسنامه سایر شرکت‌ها ایجاد نخواهد شد.»

از سوی دیگر، «موید حسینی صدر»، یک عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس نیز در مورد آخرین وضعیت تدوین اساسنامه شرکت ملی نفت در کمیسیون انرژی گفت: «با توجه به اینکه برای تدوین اساسنامه شرکت ملی نفت به قانون نفت و گاز نیاز داشتیم، این قانون بعد از ارجاع به شورای نگهبان و رفع ایرادات آن از سوی مجلس، هم اکنون قابل اجرا است.»

وی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، افزود: «به نظر می‌رسد که در ماه جاری این اساسنامه به صحن علنی مجلس برود.»

محورهای اساسنامه

وی با بیان اینکه کمیسیون انرژی با کمک کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان بخش خصوصی و وزارت نفت در حال تدوین این اساسنامه است، گفت: «مسائل مالی، نحوه تعیین هیات مدیره شرکت نفت و نحوه مدیریت آن از جمله مواردی است که در کمیسیون انرژی در حال بررسی است.»

به گزارش خبرنگار ما، «قانون اساسنامه نفت» یکی از طرح‌های سه قلوی نفتی است که کمیسیون انرژی بعد از طرح «قانون نفت و گاز» به دنبال تصویب آن است. در طرح «قانون نفت و گاز» که به عنوان پیش‌نیازی برای تدوین اساسنامه‌های شرکت‌های تابعه وزارت نفت مطرح شده است، حق حاکمیت بر منابع نفت و گاز، ترکیب هیات امنای نفت و گاز، نحوه استفاده از درآمدهای فروش نفت و گاز، همچنین وظایف هیات امنای نفت و گاز مورد بررسی قرار گرفته است. حالا نمایندگان مجلس با تصویب اساسنامه شرکت‌های تابعه به دنبال افزایش شفافیت در رابطه مالی دولت و نفت هستند. به نظر کارشناسان در صورت تصویب این اساسنامه علاوه بر شفافیت در نفت، عملا نظارت بهارستانی‌ها بر تعاملات نفتی در کشور نیز بیشتر خواهد شد. آیا تلاش مجلس برای پایان دادن به انتظار ۲۸ ساله نتیجه می‌دهد؟