راند اول تغییرات مدیریتی در وزارتخانه جدید

گروه صنعت و معدن - «۳- ۱ به سود صنعت» نتیجه راند اول انتصابات در وزارتخانه جدید. انتخاب معاونان وزارت جدید صنعت، معدن و تجارت در حالی از دیروز آغاز شد که از میان چهار معاون جدید، سه چهره از جمله افرادی هستند که در وزارت صنایع و معادن فعالیت داشته‌اند. از اولین لحظه انتشار خبر ادغام وزارت صنایع و بازرگانی، این پرسش همیشه شنیده می‌شود: «صنعت یا تجارت» یا «صنعت در تجارت یا تجارت در صنعت». تازه‌ترین تحلیل‌ها از آخرین لحظات روند ادغام دو دستگاه حاکی است که «مهدی غضنفری» از میان گزینه‌های پیرامون اتاق خود چهره‌هایی را انتخاب کرده است که غالبا گرایش صنعتی دارند. اولین انتخاب‌های دکتری مدیریت صنعتی سه پیام مستقیم به جامعه صنعتی دارد. اول اینکه من وزیر به مدیران وزارت صنایع اعتماد کردم؛ دوم اینکه پست‌های تخصصی به افراد که دارای سابقه کاری در آن حوزه هستند واگذار می‌شود و سوم اینکه من با همه کار می‌کنم؛ چه صنعتی و چه بازرگانی.

فاز اول انتصاب معاونت‌ها

به گزارش خبرنگار ما، در احکام جداگانه‌ای «مهدی غضنفری» وزیر صنعت، معدن و تجارت، «سعید شریف‌زاده» را به عنوان معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی، «خدامراد احمدی» را به عنوان معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، «رضا فاطمی‌امین» را به عنوان معاون برنامه‌ریزی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و «صفدر رحمت آبادی» را به عنوان معاون هماهنگی و امور مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب کرد.به گزارش خبرنگار ما، سوابق کاری و اجرایی هر یک از این چهار معاون انتصابی وزیر صنعت، معدن و تجارت به این شرح است:«شریف زاده»، معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی وزارت سابق صنایع و معادن، «رضا فاطمی امین» معاون برنامه‌ریزی توسعه و فناوری وزارت سابق صنایع و معادن و «صفدر رحمت‌آبادی» مدیرکل هماهنگی و امور مجلس وزارت سابق بازرگانی و سرپرست معاونت هماهنگی و امور مجلس وزارت سابق صنایع بودند.

اما در میان چهار معاون جدید، «خدامراد احمدی» که تا روز گذشته به صندلی مدیرعاملی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تکیه زده بود بیشتر برای اهالی صنعت شناخته شده‌تر است. وی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی عمران از دانشگاه علم و صنعت ایران است که اکنون سوابق اجرایی متعددی همچون نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و عضو هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از سال ۸۶ تاکنون را بر عهده دارد. عضویت کنونی وی در هیات عاملی«ایمیدرو» یکی از دلایل انتخاب وی برای مدیرعاملی این سازمان توسعه‌ای بزرگ بوده است.

وی همچنین در کارنامه کاری خود سوابقی همانند مشاور وزیر و رییس ستاد راه‌اندازی طرح‌های حوزه صنعت و معدن، عضو هیات‌مدیره شرکت فولاد خوزستان، رییس هیات‌مدیره شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک)، مدیرکل مهندسی عمران سازمان بنادر و کشتیرانی کشور، مدیرکل نمونه وزارت راه و ترابری در راه‌اندازی سیستم مهندسی ارزش در طرح‌ها و پروژه‌ها، مشاور فرماندهی قرارگاه سازندگی نوح (ع)، مدیر پروژه‌های صنایع بالادستی نفت در شرکت سپانیر وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و معاونت عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا را دارد.

فاز دوم انتصاب معاونت‌ها

همزمان با انتشار اخبار انتصابات،خبرگزاری «مهر» با انتشار خبری از گمانه در خصوص تغییر مدیران این وزارتخانه در فاز دوم نوشت: «احمد خادم المله» قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل احتمالا با این سمت خداحافظی خواهد کردو از «حمید صافدل» رییس سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان مهم‌ترین گزینه جایگزینی «خادم المله» نام برده می‌شود.این خبرگزاری می‌نویسد: «اکبر طالب‌پور» رییس حوزه وزارتی «مهدی غضنفری» در وزارت بازرگانی، نیز قرار است به عنوان رییس حوزه وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب شود.گمانه زنی‌های این خبرگزاری ادامه می‌دهد که «مجید هدایت» رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) باقی می‌ماند، اما وضعیت «نظام‌الدین برزگری» رییس سازمان استاندارد به دلیل نامشخص بودن ساختار جدید، مبهم است.آنگاه این گزارش اضافه می‌کند که با ادغام احتمالی دو سازمان استاندارد و حمایت، از بین «محمد حسن نکویی مهر» و «نظام‌الدین برزگری»، یکی بر صندلی ریاست سازمان جدید تکیه می‌زند.به احتمال زیاد، «افشین روغنی» معاون امور صنایع، «وجیه الله جعفری» معاون امور معادن و صنایع معدنی و «محمدعلی ضیغمی» معاون امور بازرگانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت خواهند کرد. خبر گزاری مهر در ادامه پیش‌بینی کرده است که «علی‌اصغر رمزی» که هم‌اکنون سرپرستی شرکت دخانیات ایران را بر عهده دارد، به احتمالا زیاد حکم مدیرعاملی خود را از «غضنفری» دریافت می‌کند، ضمن اینکه «علیرضا شجاعی» هم بالاخره حکم مدیرکل روابط عمومی و احتمالا سخنگوی این وزارتخانه تازه تاسیس را از آن خود خواهد کرد.