نماینده ایران: اعضای اوپک درصورت احساس نگرانی تشکیل جلسه می‌دهند

گروه انرژی- «عربستان کل اوپک نیست.» این واکنش رییس جدید اوپک به اقدامات یکجانبه عربستان در مقابل سیاست‌های اوپک است. به گزارش خبرنگار ما، بعد از تثبیت سقف تولید نفت در اجلاس اخیر اوپک، عربستان علاوه بر اینکه به صورت یکجانبه تولید نفت خود را افزایش داد که حالا به دنبال تصاحب بازار سنتی نفت ایران؛ یعنی هند، است.

این اقدام در حالی از سوی این کشور صورت گرفته که رییس جدید اوپک به آن واکنش نشان می‌دهد.

ضرورت همکاری اعضای اوپک

«رستم قاسمی» که به طور رسمی مسوولیت وزارت نفت را بر عهده گرفته، در پاسخ به اعمال سیاست‌های خاص نفتی از سوی عربستان و برخی از کشورهای عربی در اوپک برای حمایت از کشورهای مصرف‌کننده می‌گوید: «عربستان کل اوپک را شامل نمی شود و ایران و سایر کشورهای عضو اوپک باید با همگرایی و همکاری بیشتر در سازمان اوپک نقش‌آفرینی کنند.»

ایران به دنبال قیمت عادلانه

رییس اوپک با بیان اینکه ایران به دنبال تولید و قیمت‌گذاری عادلانه نفت است از ایران به عنوان یک کشور تعیین‌کننده در اوپک یاد کرد و به «مهر» گفت: «ایران با در اختیار داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز یکی از کشورهای دارای جایگاه در بازار جهانی انرژی است.»

وی تاکید کرد: «بر این اساس با پشتوانه این میزان ذخایر عظیم هیدروکربوری ایران یک نقش تعیین‌کننده در مجامع بین‌المللی انرژی ایفا می‌کند.» وی با اشاره به حضور جدی ایران در سازمان اوپک، تبیین کرد: «بر این اساس سیاست ایران در اوپک تولید و قیمت‌گذاری عادلانه نفت است.»

تجدیدنظر در گزارش اوپک

به گزارش خبرنگار ما، عربستان و ایران در حالی در بازار نفت با یکدیگر رقابت دارند که این کشور در یک ماه گذشته، تولید نفت خود را به بهانه جبران کمبود نفت در بازار و کاهش قیمت‌ها، یک میلیون بشکه افزایش داده است.

این اقدام در حالی صورت گرفته که اوپک پیش‌بینی خود نسبت به تقاضای جهانی نفت در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ را کاهش داد. این گزارش در واقع موضع ایران در مورد اینکه بازار نفت با کمبود عرضه روبه‌رو نیست را تقویت می‌کند.به گزارش «فارس» به نقل از «فرانس پرس»، اوپک در این گزارش اعلام کرد: «نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به وضعیت رشد و رونق اقتصادی کشورهای توسعه یافته مهمترین عامل کاهش تقاضای جهانی انرژی و نفت در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ خواهد بود.»

بر اساس این گزارش، اوپک پیش‌بینی کرد میزان تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۱ به کمتر از ۱۴/۸۸ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این رقم در گزارش قبلی اوپک بیش از ۱۸/۸۸ میلیون بشکه در روز اعلام شده بود. بر این اساس، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۱ نسبت به سال قبل حدود ۲/۱ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داشت.تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۲ نیز به ۴۴/۸۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این رقم نیز در گزارش قبلی اوپک بیش از ۵۰/۸۹ میلیون بشکه در روز اعلام شده بود. بر این اساس، کاهش تقاضای انرژی در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی تاثیر منفی زیادی بر افت تقاضای انرژی در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ خواهد داشت.

سقوط قیمت‌های نفت

همزمان با انتشار این گزارش، قیمت‌های جهانی نفت در بازارهای بین‌المللی نیز افت شدیدی داشته است، به طوری که بهای نفت خام شیرین سبک پایه بورس نیویورک (WTI) در روز سه شنبه ۷۹ دلار و ۳۰ سنت و در روز چهارشنبه به ۸۱ دلار و ۹۴ سنت برای هر بشکه رسید.

عربستان نفت ۱۰۰ دلاری نیاز دارد

در همین حال، یک موسسه سرمایه‌گذاری در گزارشی درباره وضعیت قیمت بهینه برای عربستان، اعلام کرد این کشور تا شش سال آینده برای دوری از کسری بودجه به نفت ۱۰۰ دلاری نیاز خواهد داشت. به گزارش «فارس» به نقل از «مید»، موسسه سرمایه‌گذاری «جادوا» عربستان اعلام کرد: «عربستان تا سال ۲۰۳۰ میلادی نیز به نفت ۳۲۱ دلاری برای دوری از کسری بودجه نیاز دارد.» بر اساس این گزارش کاهش قیمت نفت موجب کاهش درآمدهای صادراتی این کشور و در نتیجه کمبود بودجه برای اجرای پروژه‌های اجتماعی و رفاهی خواهد شد. میزان درآمدهای نفتی عربستان از ۷۳۵ میلیارد ریال در سال ۲۰۱۰ به ۸۴۳ میلیارد ریال در سال ۲۰۱۵ میلادی خواهد رسید و این رقم تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۱۱۲۰ میلیارد ریال خواهد رسید.

موسسه «جادوا» افزود: «عربستان تا سال ۲۰۱۷ میلادی به نفت ۱۰۰ دلاری نیاز دارد تا به بودجه متعادل و متوازن دست یابد. عربستان تا سال ۲۰۲۵ میلادی به نفت ۱۷۵ دلاری نیاز دارد تا بودجه خود را در حالت متعادل حفظ کند. در عین حال، قیمت نفت تا سال ۲۰۳۰ باید به بیش از ۳۲۰ دلار برسد تا بودجه این کشور متعادل باشد.

اگر نگران شویم...

به گزارش خبرنگار ما، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی در حالی صورت گرفته که نماینده ایران در مورد واکنش اوپک به این موضوع می‌گوید: «اگر قیمت‌های نفت به سطح نگران‌کننده‌ای برسد و اعضا احساس نگرانی کنند، احتمال رایزنی و تشکیل جلسه فوق‌العاده وجود دارد.»

«محمدعلی خطیبی» در مورد اینکه چه سطحی از قیمت‌های نفت برای اوپک نگران‌کننده است، گفت: «اعضای اوپک هیچ سطح قیمتی را تعیین نکرده اند و نظر اعضا متفاوت است، برخی قیمت‌ها در سطح ۸۰ تا ۹۰ دلار در هر بشکه و برخی بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه را مناسب می‌دانند.»

وی در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره وضعیت بازار نفت و کاهش قیمت‌ها گفت: «سنت نادرستی در بازار بورس نفت جا افتاده و آن مرتبط کردن قیمت نفت با شاخص بازارهای بورس است و به نظر نمی‌رسد این ارتباط پایه علمی درستی داشته باشد.»

وی با اشاره به اینکه بازارهای فیزیکی نفت نیز از بازار بورس نفت تبعیت می‌کند و واکنش نشان می‌دهد، افزود: «در شرایط فعلی عوامل بنیادین بازار نفت بر قیمت‌های نفت اثرگذار نیست که کاهش ۱۰ دلاری بهای آن را سبب شود.»

رکود اقتصادی عامل کاهش قیمت

«خطیبی» در پاسخ به این پرسش که سقوط بازارهای سهام می‌تواند حاکی از رکود اقتصادی و کاهش تقاضای نفت در کشورهای مهم مصرف‌کننده نفت جهان باشد که بر قیمت‌های نفت اثر می‌گذارد، گفت: «اثرگذاری رکود اقتصادی و کاهش تقاضای نفت بر قیمت‌های آن زمان‌بر است، اما در شرایط فعلی بازار نفت شاهد کاهش سریع و آنی قیمت‌ها هستیم.»

وی با اشاره به اینکه ارتباط روانی بین نوسان شاخص‌ها در بازارهای بورس با بازار نفت ایجاد شده است، تاکید کرد که سال‌ها است این ارتباط غیرمنطقی وجود دارد.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک در مورد دورنمای بهای نفت در سه ماهه چهارم سال میلادی جاری گفت: «دورنماها برای این دوره مثبت بود، زیرا همه گمان می‌بردند که بعد از مصالحه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا، وضعیت اقتصادی بهبود یابد، اما وضعیت فعلا برعکس شده است.»به گفته وی، برای سه ماهه چهارم سال میلادی جاری و فصل زمستان افزایش تقاضای یک تا یک و نیم میلیون بشکه‌ای نفت پیش‌بینی می‌شد، اما باید دید که وضعیت کنونی اقتصاد کشورهای غربی تا کجا متوقف می‌شود.