خبرگزاری «مهر» طی گزارشی با اشاره به اینکه با وجود گذشت ۸۴۵ روز از افتتاح فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی هنوز ۷۵ درصد چاه‌های این دو فاز امکان استخراج گاز را ندارند، نوشت: این تاخیر تاکنون بیش از ۶ میلیارد دلار عدم‌النفع نصیب اقتصاد کشور کرده است. بر اساس این گزارش، در طرح توسعه فاز ۹ و ۱۰ پارس‌جنوبی حفاری ۲۴ حلقه چاه گازی برنامه‌ریزی شده و قرار بود با تکمیل و راه‌اندازی این تعداد چاه دریایی روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز ترش از پارس جنوبی استخراج و برای شیرین‌سازی به پالایشگاه‌های ساحلی ارسال شود.

اما با وجود آماده بودن پالایشگاه‌های خشکی فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی در زمستان سال ۱۳۸۷، به دلیل توقیف کشتی حامل تجهیزات سرچاهی و درون چاهی این پروژه، عملا امکان افتتاح رسمی این پروژه وجود نداشت. در مراسم افتتاح این پروژه در عسلویه مسوولان وقت وزارت نفت وعده دادند که تا شهریور ماه سال ۱۳۸۸ چاه‌های این دو فاز مشترک گازی راه‌اندازی می‌شود، اما در نهایت اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ ابتدا چهار چاه و سپس آذر سال گذشته چهار چاه دیگر راه اندازی شدند. در شرایط فعلی بر اساس اعلام مسوولان شرکت نفت و گاز پارس روزانه ۱۸ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از چاه‌های فاز ۹ پارس جنوبی استخراج می‌شود و این در حالی است که ۱۶ حلقه چاه گازی ایران در خلیج‌فارس بدون استفاده باقی مانده‌اند. برآوردهای کارشناسی شده در سطح کلان شرکت ملی نفت ایران نشان می‌دهد در شرایط فعلی ارزش هر یک هزار متر مکعب گاز تولیدی پارس‌جنوبی با قیمت‌های منطقه‌ای حدود ۱۴۰ دلار (قیمت گاز وارداتی از ترکمنستان) بوده و به عبارت دیگر اگر هر فاز استاندارد پارس جنوبی روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز تولید کند، حدود ۵/۳ میلیون دلار زیان فقط از محل عدم تولید گاز نصیب اقتصاد ملی می‌شود.

از سوی دیگر، ظرفیت تولید میعانات گازی هر فاز استاندارد پارس جنوبی روزانه ۴۰ هزار بشکه است که با احتساب قیمت بشکه‌ای ۱۰۰ دلار، روزانه چهار میلیون دلار در این بخش و با در نظر گرفتن عدم تولید مایعات گازی شامل اتان، متان، بوتان، پنتان، هگزان و گوگرد گرانول هم روزانه بیش از ۵/۱ میلیون دلار ضرر عاید کشور می‌شود. بر این اساس، با یک محاسبه ساده تاخیر در راه‌اندازی هر فاز پارس جنوبی روزانه ۹ میلیون دلار، ماهانه ۲۷۰ میلیون دلار و سالانه حدود ۳/۳ میلیارد دلار در پایین‌ترین وضع زیان را نصیب اقتصاد ملی می‌کند. از این‌رو در بهترین شرایط تاکنون عدم راه‌اندازی ۱۶ حلقه چاه فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی حدود ۶ میلیارد دلار زیان را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورده است.