با توجه به وضعیت جذب سرمایه‌گذاری چه داخلی و چه خارجی در بخش معدن، تحقق رشد ۱۳درصدی در این بخش را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ با چنین وضعیتی سال۱۴۰۳ را برای بخش معدن چطور می‌دانید؟

ما درباره این موضوع حتی در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت صحبت کردیم. در آن دیدار به آقای وزیر گفتیم کشور عربستان که آن را به‌عنوان کشور معدنی نمی‌شناسیم، سرمایه‌گذاری بسیاری داشته و بستر را آماده کرده است تا سرمایه‌گذار خارجی را جذب کند. در همین راستا ارزش منابع معدنی خود را به ۱.۲تریلیون دلار رسانده است. درحالی‌که با این همه سرمایه‌گذاری ارزش منابع و ذخایر ما یک‌تریلیون دلار است. در حال حاضر نیز سرمایه‌گذاری را در دست اجرا دارد و می‌خواهد ۴۵۰میلیارد دلار از منابع داخلی و خارجی صرف کرده و در یک هدف‌گذاری این ارزش منابع را به ۳تریلیون دلار برساند. ما می‌خواهیم رشد ۱۳درصدی را در بخش معدن داشته باشیم؛ اما با این نوع سیاستگذاری‌ها به نوعی می‌توان گفت این هدف‌گذاری شوخی است. ما ارتباطی با دنیا نداریم و رابطه‌های بانکی نداریم و نمی‌توانیم ال‌سی باز کنیم، چطور باید انتظار جذب سرمایه‌گذار خارجی را داشت. در فضای داخلی هم شاهد ناترازی در برق و گاز هستیم و زیرساخت‌ها با مشکل همراه است. در کنار آن انواع مختلف مالیات، عوارض صادراتی و قیمت‌گذاری دستوری را شاهد هستیم. محدودیت و ممنوعیت در واردات ماشین‌آلات نیز از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم. حال در چنین فضایی آیا فعالان اقتصادی سود خواهند برد؟ ما بارها اعلام کرده‌ایم که با چنین دست فرمانی سال۱۴۰۳ سال بقا خواهد بود و تنها باید تولید و اشتغال را حفظ کرد؛ اما توسعه نمی‌تواند انجام شود و سرمایه‌گذار خارجی نمی‌تواند ورود داشته باشد. مردم معتقدند اگر پول خود را به دلار تبدیل کنند بیشتر سود خواهند کرد تا آنکه این سرمایه را راهی تولید کنند. در نتیجه با این مدل تحقق رشد ۱۳درصد در بخش معدن و صنایع معدنی عملی نیست.

برگزاری رویداد جامع معدنی می‌تواند فرصتی باشد تا کارشناسان راهکارهای عملی را در اختیار دولت قرار دهند، ارزیابی شما از این رویداد چه خواهد بود؟

این رویداد اتفاق خوبی است؛ زیرا امسال قرار است ۱۳درصد رشد را در بخش معدن داشته باشیم و حالا برگزاری این رویداد فرصتی است تا فعالان این حوزه در جریان آخرین اقدامات و موضوعات قرار بگیرند. از سویی دیگر این فعالان می‌توانند از ظرفیت هر سه همایش استفاده کنند.

بخش معدن تا چه اندازه در توسعه از محل درآمدهای خود موفق بوده است؟

در بخش معدن و صنایع معدنی از محل صادرات شاهد توسعه بودیم و توسعه‌های امروز از محل صادراتی بوده که در سال‌های گذشته انجام داده‌ایم. درواقع طی این سال‌ها هم اکتشافات و استخراج و هم صنایع معدنی را توسعه داده‌ایم و توانستیم از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم.

رویداد جامع معدن و صنایع معدنی ۱۴۰۳ از ۳۰ اردیبهشت تا ۳خرداد به‌همت گروه رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود.