گروه انرژی- رای به تثبیت سقف تولید اوپک در شرایطی صورت گرفت که سرپرست وزارت نفت در بازگشت از وین مهم‌ترین چالش‌های دو جناح حاضر در اجلاس اوپک برای افزایش یا حفظ سطح تولید فعلی را تشریح کرد.

«محمد علی‌آبادی» که به تازگی سرپرست وزارت نفت شده است، با بیان اینکه از قبل مطالعه‌ای روی نشست ۱۵۹ اوپک نداشته است، گفت: «آقای رییس‌جمهور شخصا دستور دادند که من به اوپک بروم و در اجلاس آن شرکت کنم. من نیز همان روز با کارشناسان وزارت نفت جلسه گذاشتم و چارچوب‌هایی که نظام ما به آن معتقد است را ارزیابی و در نهایت با جمع‌آوری اطلاعات نقشه راهی را برای موضع‌گیری در اوپک تنظیم کردیم.» وی در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به برگزاری جلساتی با وزرای کشورهای الجزایر، عراق و ونزوئلا اظهار کرد: «دیدگاه‌های بسیاری از آنان با ما کاملا منطبق بود و در نهایت آنان قانع شدند که یک موضع داشته باشیم.»

وی افزود:«بعد از آنکه این مذاکرات انجام شد و در جلسه اوپک نیز صحبت کردم، همین اتفاق رخ داد و خوشبختانه توانستیم اکثریت را به صورت مستدل و با ارائه دلیل قانع کنیم که سقف فعلی تولید نفت اوپک سقف خوبی است.»

عربستان مقابل ایران

«علی‌آبادی» در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه عربستان برای افزایش سقف تولید، گفت: «به نظر من موضع‌گیری عربستان یک سابقه قبلی دارد، ظاهرا ۲ تا ۳ هفته قبل از برگزاری اوپک، آقای اوباما دست‌اندرکاران بازار نفت و سیاستمداران این حوزه را می‌خواهد و در جلسه‌ای از آنها به صورت مطالبه اعلام می‌کند که به هر شکل باید قیمت نفت را پایین ببریم، آنها در چارچوب موازین خودشان قصد دارند که مسائل داخلی کشورشان را حل کنند و اصلا نگاهی به منافع و مسائل کشورهای عضو اوپک ندارند.»

سرپرست وزارت نفت ادامه داد:«درست است که عربستان جمعیتی کم و صادراتی خوب دارد و نوسان اندک قیمت نفت به آن آسیب جدی نمی‌زند ولی برای دیگر کشورها که می‌خواهند با ۵/۱ تا ۲ میلیون بشکه جمعیت زیادی را اداره کنند، سخت است.»

«علی‌آبادی» با بیان اینکه آنها نباید با ما دستوری برخورد کنند، اظهار کرد:«این جلسه برای عربستان خیلی بد و سخت بود، چون که آنها می‌خواستند تولید نفت را نه ۵/۱ میلیون بشکه بلکه ۲میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه افزایش دهند.»

تشکیل جلسه تا ۳ ماه دیگر

وی افزود: «من در این جلسه پیشنهاد دادم در حدود ۳ ماه مصوبه این جلسه را به تعویق بیندازیم و اعلام کنیم اوپک در این جلسه تصمیم قطعی نگرفت و قرار است که سه ماه دیگر تصمیم قطعی بگیرد. در واقع ۳ ماه بازار و مصرف را ببینیم و اگر احساس کردیم که بازار دچار مشکل می‌شود دوباره جلسه بگذاریم.»

راهکار ایران برای دبیرکلی

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ایران به پست دبیرکلی اوپک می‌اندیشد؟ گفت:«ورود من به نفت جدید است، بنابراین اجازه دهید مقداری زمان بگذرد. البته فکر می‌کنم باید در این زمینه فعال باشیم و به این سمت حرکت کنیم.»

به دنبال گرانی نفت نیستم

«علی‌آبادی» همچنین در مورد چشم‌انداز قیمت نفت گفت:«ما به دنبال گران کردن نفت نیستیم. ما به دنبال این هستیم که یک روابط عادلانه برقرار کنیم و هر جا احساس کنیم که این روابط عادلانه وجود دارد، از آن استقبال می‌کنیم.»

وی در ادامه در مورد تشکیل وزارت انرژی گفت:«من در حال حاضر به این بحث ورود پیدا نمی‌کنم، چون این بحثی است میان دولت و مجلس که باید یک کار کارشناسی دقیق در آن صورت پذیرد.» وی در مورد ادغام وزارت نفت در وزارت نیرو نیز گفت:«به نظر من فرقی نمی‌کند که بگوییم وزارت نفت در نیرو یا بالعکس ادغام شود زیرا ادغام، ادغام است و تغییری در این موضوع ایجاد نمی‌کند.»

مهاجرت نفت به عراق

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر راهکارهای وی برای جذب سرمایه‌گذاری به خصوص در میادین مشترک گفت:«من در این بخش وقت بسیار زیادی می‌گذارم و با قدرت و با قوت و هرچه توان دارم سعی می‌کنم تا از منابع داخلی و خارجی و حتی بخش خصوصی استفاده ‌کنم.»

به گفته وی، توسعه میادینی مشترک از جمله پارس جنوبی ماموریت اصلی ویژه نفت است. پارس جنوبی و حوزه‌های نفتی مشترک و جذب سرمایه‌ برای نفت ماموریتی ترکیبی است و به عهده همه آحاد جامعه نفت است. در حال حاضر گاز ما را می‌برند و نفت ایران در مرز عراق در حال مکیده شدن است، بنابراین وظایف من نیست بلکه وظیفه ملی است که از این سرمایه صیانت کنیم.

قاعده سرپرستی وزارت است

سرپرست وزارت نفت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به انتخاب وی به عنوان سرپرست، آیا این امکان وجود دارد که بعد از ۳ ماه به عنوان وزیر معرفی شود؟ گفت:«قاعده کلی این است؛ کسی که به عنوان سرپرست معرفی می‌شود به عنوان وزیر نیز معرفی شود اما نمی‌دانم چه اتفاقی رخ خواهد داد.» وی در پاسخ به این سوال که آیا در این مدت ۳ ماه وارد تغییر و تحولات در سطح معاونان خودتان می‌شوید؟ گفت:«من با تمام نیروهای متخصص و کارآمد صنعت نفت دوست می‌شوم و با هم کار می‌کنیم. من رفتارم کارآ و عملگرا است و اصلا کار سیاسی نخواهم کرد و هر کسی خوب کار کند به او کار می‌سپارم، مگر اینکه شخصی خودش نخواهد ادامه فعالیت دهد.»