اتمام 1000 پروژه ناتمام صنعتی

بر اساس آمارهای در دسترس ۱۷ هزار طرح دیگر ناتمام مانده است

گروه صنعت و معدن- تکمیل طرح‌های ناتمام صنعتی و معدنی شاخص‌ترین برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمان رای اعتماد از مجلس بود. با گذشت بیش از یک سال از آن زمان، وی روز گذشته از اتمام هزار پروژه ناتمام صنعتی و معدنی و صدور پروانه بهره‌برداری برای آنها در بهار امسال خبر داد. «مهدی غضنفری» مرداد ماه سال گذشته پیش از تصدی کرسی وزارتخانه با بیان اینکه اجرای طرح‌های ناتمام صنعتی و معدنی باید با جدیت در وزارتخانه جدید پیگیری شوند، اعلام کرده بود: «قول تامین منابع مالی این طرح‌ها را از صندوق توسعه ملی از رییس‌جمهور گرفته‌ایم.» وی با اشاره به اینکه سعی می‌کنیم این طرح‌ها تا پایان دو سال باقیمانده از عمر دولت دهم روی زمین باقی نمانند، تاکید کرد: «باید مراقب باشیم که لیست طرح‌های ناتمام ما را ناامید نکند.»اهمیت راه‌اندازی طرح‌های ناتمام صنعتی به حدی بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت اواخر سال ۹۰ از دستور رییس‌جمهور برای تخصیص ۵/۴ میلیارد دلار منابع ارزی و ۲ هزار میلیارد تومان منابع بانکی برای تکمیل ۱۴۰طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰درصد خبر داده بود. از سوی دیگر، با توجه به اولویت قرار گرفتن «تولید ملی» در سال‌جاری، بسیاری از کارشناسان، اتمام طرح‌های ناتمام صنعتی و معدنی را بزرگ‌ترین اولویت وزارتخانه اعلام کردند.

تناقض در آمار طرح‌ها

با وجود در اولویت قرار گرفتن اجرای این برنامه، آمار یکسانی از سوی مقامات مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد طرح‌های ناتمام صنعتی و معدنی کشور اعلام نمی‌شود. برخی از ۱۸ هزار طرح خبر می‌دهند و برخی از آمارهای اعلامی از سوی مسوولان نیز حکایت از وجود ۲۷ هزار طرح ناتمام صنعتی و معدنی دارد. با این وجود بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت استان‌های آذربایجان شرقی و اصفهان دارای بیشترین تعداد طرح‌های ناتمام صنعتی و معدنی در کشور هستند.

حال اگر فرض وجود ۱۸ هزار طرح ناتمام صنعتی درست باشد، وزیر در طول یک سال فعالیت خود در وزارتخانه ادغامی «صنعت، معدن و تجارت» توانسته است ۵/۵ درصد از وعده تکمیل طرح‌های ناتمام صنعتی را محقق کند، اما اگر آمار وجود ۲۷ هزار طرح ناتمام صنعتی و معدنی درست باشد، تنها ۷/۳درصد وعده وزیر محقق شده است. در این میان، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی خبر اتمام هزار طرح ناتمام صنعتی را اعلام می‌کند که به گفته وی تکمیل طرح‌های ناتمام از جمله ۱۰ محور اولویت دار فعالیت این وزارتخانه در راستای تحقق اهداف سال تولید ملی است.وی تاکید کرد: تامین و تخصیص سریع‌تر اعتبارات و تسهیلات لازم برای تکمیل این پروژه‌ها از سوی دستگاه‌های پشتیبان مالی تولید و سرعت بخشی به اتمام پروژه‌ها در سال‌جاری، علاوه بر نتیجه بخش شدن سرمایه‌های مردم و اشتغالزایی که حمایت از کار و سرمایه ایرانی خواهد بود، موجب افزایش تولید ملی و موثر در توسعه صادرات غیرنفتی خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان سرمایه‌گذاری در طرح‌های به بهره‌برداری رسیده در بهار امسال بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال است که برای ۱۴ هزار نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.وزیر صنعت معدن و تجارت تکمیل پروژه‌های ناتمام با درصد پیشرفت قابل توجه را در سال‌جاری برای حوزه تولید بسیار با اهمیت برشمرد و با توجه به نام‌گذاری سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی، شاخص‌ترین برنامه‌های وزارتخانه متبوع خود در این زمینه را تکمیل طرح‌های ناتمام، پر کردن ظرفیت‌های نیمه خالی و توسعه صادرات غیرنفتی بر اساس قابلیت‌ها و پتانسیل‌های هر استان اعلام کرد.وی افزود: بیشترین تعداد پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده در سه ماهه نخست امسال مربوط به آذربایجان شرقی با بیش از ۱۰۵ فقره پروانه بهره‌برداری است.

غضنفری همچنین اظهار کرد: اصفهان با حدود ۹۰ فقره و خراسان رضوی با حدود ۸۰ فقره پروانه بهره‌برداری در جایگاه دوم و سوم تکمیل طرح‌های ناتمام قرار دارند.

تخصیص ۶ میلیارد دلار منابع ارزی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی تخصیص سریع اعتبارات از سوی دستگاه‌های پشتیبان مالی تولید را زمینه افزایش تولید و اشتغالزایی می‌داند که بخشی از اعتبارات طرح‌ها باید از محل صندوق توسعه ملی تامین شود. اینکه تاکنون از محل صندوق توسعه ملی چه میزان منابع مالی به طرح‌های ناتمام صنعتی تخصیص یافته است، محور گفت‌و‌گوی «دنیای اقتصاد» با یکی از اعضای هیات‌مدیره صندوق توسعه ملی است.

محمود دودانگه با بیان اینکه اولویت تخصیص تسهیلات ارزی به طرح‌هایی است که درصد پیشرفت بالایی داشته باشند، اظهار کرد: با توجه به این شرط، از اواسط سال گذشته تاکنون ۳۰۰ طرح مشمول دریافت تسهیلات شده اند. وی افزود: سرجمع تسهیلات اختصاص یافته به طرح‌های صنعتی تاکنون به ۶ میلیارد دلار رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت از اختصاص ۵/۴ میلیارد دلار تسهیلات ارزی صندوق به ۱۴۰ طرح ناتمام صنعتی خبر داده بود، آیا پرداخت ۶ میلیارد دلار تسهیلات شامل حال این طرح‌ها نیز می‌شود، گفت: بله، این طرح‌ها نیز شامل تسهیلات پرداخت شده از سوی صندوق توسعه ملی شده‌اند.

عضو هیات‌مدیره صندوق توسعه ملی در پاسخ به این سوال که تا پایان سال چه میزان از تسهیلات صندوق توسعه ملی به طرح‌های ناتمام صنعتی اختصاص می‌یابد، گفت: طبق توافق صندوق توسعه ملی با وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان سال ۱۰ میلیارد دلار به طرح‌های صنعتی تخصیص می‌یابد. البته تعداد طرح‌هایی که تسهیلات دریافت می‌کنند به این بستگی دارد که میزان تقاضای بنگاه‌های اقتصادی چقدر باشد.

ممنوعیت تخصیص تسهیلات برای دولتی‌ها

دودانگه با بیان اینکه تنها بنگاه‌های بخش خصوصی می‌توانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند، توضیح داد: امکان دریافت وام از سوی بنگاه‌های دولتی وجود ندارد و تنها بنگاه‌هایی که سهام دولتی آنها زیر ۲۰درصد باشد، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

عضو هیات‌مدیره صندوق توسعه ملی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز بسیاری از فعالان صنعتی تمایل کمتری به دریافت وام ارزی دارند، اظهار کرد: طبق قانون با توجه به اینکه تسهیلات بخش صنعت به صورت ارزی است، بازپرداخت آن نیز به صورت ارزی خواهد بود.

وی افزود: اما با توجه به نوسانات نرخ ارز، قرار است شرکت‌های بیمه امکان پوشش نوسانات نرخ ارز را برای فعالان صنعتی فراهم کنند. به گفته وی، با این اقدام امکان تسهیل فرآیند دریافت وام ارزی برای صنعتگران فراهم می‌شود.